Annons

Mina hockeybilder med 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

För någon tid sedan frågade jag här om vad jag behövde för att fota ishockey för knattelagets website. Hade tänkt att köpa en bättre digitalkompakt men det slutade med en 300D efter att jag frågat runt. Kameran kom med ett kitobjektiv 18-50 som funkar bra till vardagsbruk, dvs man kan fota i bra ljus och med blixt som med kompaktkamerorna. Objektivet har usel ljusstyrka och kräver bländare 5,6 redan vid 50 mm.Då jag läste om vad man ska ha till sport blev jag mörkrädd, gluggarna kostar ju lika mycket eller mer än kameran. Bestämde mig för ett Sigma 70-300 APO...4-5,6 som en kompromiss för jag ville gärna ha något med längre brännvidd i arsenalen. För den här kameran ska man visst multiplicera brännvidden med 1,6 dessutom om man vill jämföra med en analog systemkamera.
Tog lite bilder idag under ungarnas hockeymatch och är mycket nöjd med resultatet, bilderna funkar mycket bra för sitt ändamål även om proffsen säkert rynkar på näsan.
Ishallen har visat sig vara en svår miljö att ta bilder i. Den vita isen vill lura kameran att underexponera för dom motiv man vill åt, nämligen spelarna. Dessutom är belysningen sådan att den kräver manuell vitbalans då ingen av dom förinställda riktigt passar. Blixten kan man glömma då motiven normalt är för långt borta.
Idag strällde jag vitbalansen mot isen och kameran på läge Av, ljuskänsligheten på ISO 1600 och exponeringen till två "streck" överexponering. Detta med mitt Sigma telezoom inställt på brännvidd 100 (motsv 160) och bländare 4. Märkte att det var så långt jag kunde gå utan att få allt för mycket skakningsoskärpa i bilderna då jag körde på "fri hand". Det gav en slutartid på 1/125-1/160. Efterbehandlade sedan med Photoshop och NeatImage och fick bifogade resultat, mycket bättre än dom gröna spökbilder jag brukar få mig tillhanda från andra hockeyföräldrar.

http://groups.msn.com/Team95AIK/shoebox.msnw

Tack till alla som haft tålamod att ge råd till en nybörjare. Skulle köpa ny kamera men har nu en helt ny hobby. Nya fina porträtt på ungarna och katten samt en bunt fotografiska experiment varav några inte helt misslyckade.
 
Kul :)

Kikade igenom några av bilderna och de visar att du har fattat det här med ljusmätning och vitbalansering. Canon 300D är mycket kompetent kamera som möjligör fotografering i svagt ljus och med full kontroll av exponeringen.

Den stora vita eller rättare sagt ljusa ytan isen blir dominerande och blir därför underexponerad eftersom kameran vill ha allt medelmåttigt typ 18% refleltion i medeltal i bilden. Helt rätt att släppa in mer ljus än som kameran anser den behöver, precis som du beskriver.

Ljuset i ishallen ändrar sig knappast under spelets gång och kameran kan därför med fördel ställas in i M-läget. Eventuellt mäta ljuset mot handflat och släppa in ett steg mer ljus (vid långa pinnen i mätaren).

Isen är inte alla gånger vit, d v s reflekterar lika mycket av alla färger (fast du har fått till det bra på dina bilder). Vitbalansering kan göras mot ett vitt A4 papper eller ännu hellere ett gråkort och sedan använda den manuella vitbalansen.Finjusteras sedan hemma i datorn.

Om du inte har peovat att fotografera i RAW så finns alla möjligheter att göra det. Du kan då i efterhand göra vitbalanseringen utan att tappa bilddata och i viss mån justera ljus och kontrast i bilden.


Hoppas du får ännu mera glädje av din kamera och din nyfunna hobby.
 
Ser ju inte så dumt ut. Det är ju svårt med ljussvaga objektiv och action i så sparsam belysning. Kul att du får bättre resultat med nya kameran. :)

Om jag får komma med några personliga åsikter...

Jag tycker att vitbalansen gör att bilderna blir lite väl "kalla". De ser nästan lite blå ut i ansiktet. Nu kan man ju ha olika smak och så förstås. :)
Sen skulle du kunna piffa till bilderna lite grann med lite efterbehandling. Lite oskarp mask skulle göra susen efter att du skalat ner bilderna till rätt storlek tex.
Vissa bilder är lite väl rikligt exponerade så att mer eller mindre all täckning i is och sarg försvunnit. (Jag är väl medveten om att det är jättesvårt med svarta kläder mot den vita isen.)
Jag tog mig friheten att, lite snabbt, piffa till en bild bara. Jag har gett bilden en aning varmare ton. Dragit ner det svarta så att det är ännu lite mörkare och ökat färgmättnaden en liten aning. Efter det lagt på lite oskarp mask.
Före och efter.
http://dumbo.mine.nu/bilder/hockey.jpg

Lycka till i fortsättningen! :)
 
Tack för kommentarerna och tipsen.

Robert,
Tack för att du gjorde justeringarna i bilden, tycker också att din version är trevligare att titta på. Ska prova att göra likadant själv.

Roland,
Jag har använt RAW för porträtt och en del tester men tog jpeg i hockeyhallen för att få plats med mer bilder (har bara ett 512 mb kort ännu). Vad är ett gråkort?

Jag tog många fler bilder i hallen men kasserade resten av dom. Tre typer av bildförstörande fel utkristalliserar sig...
1 - Tekniska fel och då speciellt skakningsoskärpa
2 - Missat autofokuspunkten och fått skärpan på bakomliggande sarg.
3 - Missat motivet och fått en bra bild på en halv rygg av en spelare, resten is. Eller bara lyckats fånga en helt ointressant situation på en tekniskt OK bild.
 
Ett gråkort är ett papper som helt enkelt är grått, dvs färgneutralt. Man kan använda ett dylikt att exponera efter, om man vill, eller att ställa vitbalansen efter.
Om man använder ett dylikt så slipper man råka ut för att man får färgstick pga att det man vitbalanserar mot kanske inte är helt neutralt.
Om man tex vitbalanserar mot något som är gult/rött i tonen så kommer bilden att få ett blåstick och vice versa.
Jag har använt den "tekniken" på kul i denhär bilden:
http://dumbo.mine.nu/photo/Gallery/Just for fun/vatten.jpg


Ett vanligt vitt papper brukar oftast funka bra att vitbalansera mot annars. En del av dem kan vara behandlade så att pappret har en väldigt svag blå ton dock. Om så är fallet så får man ju en lite varmare ton i bilden.

En annan variant som jag vet används en del är att hålla ett pringleslock framför objektivet och rikta kameran mot ljuskällan.
 
Robert,

Har tagit till mig av alla dina tips, har lärt mig så fantastiskt mycket på denna sida, ovärderligt för en amatör.

Blev lite nyfiken på din pringlesburkslocksmedtod (tvivlar på att det ord finns SAOL...). Du menar alltså att man sätter locket framför objektivet riktat mot ljuskällen (t.ex. solen utomhus) och ställer in vb med locket som referens? Vet du om det blir bra? När bör man förresten ändra vitbalansen?
 
Ja, det är så "de" gör. Jag har inte testat själv dock. JAg har läst någon som skrivit att pringleslocken inte är 100% färgneutrala, men de flesta verkar tycka att det funkar bra iaf. Det kostar ju inte så mycket att testa. :)
Det finns ju även en kommersiell produkt på samma tema som heter expodisc (http://www.expodisc.com/).

Och amatör är jag åxå. Jag tillbringar väl bara alldeles för mycket tid med att läsa på forum... Då snappar man ju upp en hel del, som sagt. :)
 
BugEyes skrev:
Hej,

För någon tid sedan frågade jag här om vad jag behövde för att fota ishockey för knattelagets website. Hade tänkt att köpa en bättre digitalkompakt men det slutade med en 300D efter att jag frågat runt. Kameran kom med ett kitobjektiv 18-50 som funkar bra till vardagsbruk, dvs man kan fota i bra ljus och med blixt som med kompaktkamerorna. Objektivet har usel ljusstyrka och kräver bländare 5,6 redan vid 50 mm.Då jag läste om vad man ska ha till sport blev jag mörkrädd, gluggarna kostar ju lika mycket eller mer än kameran. Bestämde mig för ett Sigma 70-300 APO...4-5,6 som en kompromiss för jag ville gärna ha något med längre brännvidd i arsenalen. För den här kameran ska man visst multiplicera brännvidden med 1,6 dessutom om man vill jämföra med en analog systemkamera.
Tog lite bilder idag under ungarnas hockeymatch och är mycket nöjd med resultatet, bilderna funkar mycket bra för sitt ändamål även om proffsen säkert rynkar på näsan.
Ishallen har visat sig vara en svår miljö att ta bilder i. Den vita isen vill lura kameran att underexponera för dom motiv man vill åt, nämligen spelarna. Dessutom är belysningen sådan att den kräver manuell vitbalans då ingen av dom förinställda riktigt passar. Blixten kan man glömma då motiven normalt är för långt borta.
Idag strällde jag vitbalansen mot isen och kameran på läge Av, ljuskänsligheten på ISO 1600 och exponeringen till två "streck" överexponering. Detta med mitt Sigma telezoom inställt på brännvidd 100 (motsv 160) och bländare 4. Märkte att det var så långt jag kunde gå utan att få allt för mycket skakningsoskärpa i bilderna då jag körde på "fri hand". Det gav en slutartid på 1/125-1/160. Efterbehandlade sedan med Photoshop och NeatImage och fick bifogade resultat, mycket bättre än dom gröna spökbilder jag brukar få mig tillhanda från andra hockeyföräldrar.

http://groups.msn.com/Team95AIK/shoebox.msnw

Tack till alla som haft tålamod att ge råd till en nybörjare. Skulle köpa ny kamera men har nu en helt ny hobby. Nya fina porträtt på ungarna och katten samt en bunt fotografiska experiment varav några inte helt misslyckade.
Tja Björn !

Tur att jag (med flera) inte har "lurat" dig, är ju väldigt nöjd med min 300d så jag var aldrig orolig. Du verkar inne på det här med fotografering nu och får gott om råd här på fs, så lycka till !

Mvh Erik !
 
Måste bara kommentera lite till:
- kul bilder att titta på, många bra fångade situationer. Det märks att även om du kallar dig nybörjare i foto så är du knappast det vid hockeyrinken, eller hur.

Liten synpunkt i sak: förutom lite mer värme och skärpa skulle jag kanske beskära ett par av bilderna lite mer för att renodla motivet.
 
Leo S skrev:
Måste bara kommentera lite till:
- kul bilder att titta på, många bra fångade situationer. Det märks att även om du kallar dig nybörjare i foto så är du knappast det vid hockeyrinken, eller hur.

:)
Jag spenderar flera timmar i veckan vid rinken när mina knattar tränar eller spelar och ett par timmar på isen när jag är hjälpledare för knattarna i hockeyskolan. Kom just hem från Hovet där AIK vann över Arlanda med 5-2. Ska ta med kameran dit också när jag blir mer varm i kläderna.
Jag har tränat efterbehandling på originalbilderna till dom jag la ut och har snyggare versioner nu. Också testat olika program och fastnat för Paintshop pro 9. Det har brusreducering likt NeatImage och all övrig funktionalitet jag kan önska. Dessutom går det att scripta konverteringen från raw-fil till vad man vill och lägga in justeringarna i den processen. Tror det kan vara bra då dom flesta bilder från hockeyhallen är likartade. Tror att jag ska köpa ett sånt där enbent stödstativ så jag darrar mindre också. Jag ska lägga ut fler när jag har tait fler bilder.
Tack igen för alla tips.
 
Nu har jag varit i hockeyhallen med kameran igen.
Den här gången hade jag lånat ett enbent stödstativ och det gjorde stor skillnad. Jag har också köpt mer minne, så nu tog jag bildera i RAW format. Överexponerade ett steg mindre än förra gången och utnyttjade skamlöst raw formatets möjligheter att korrigera exponeringen i efterhand. Ställde vitbalansen mot isen igen men tittade efter en fläck där isen såg ut att ha en kall färg.
Resultatet blev att färre kort blev dåliga pga skakningsoskärpa samt att färre "utbrända högdagrar" uppstod. På några bilder valde jag ändå att överexponera i efterhand för effektens skull. dagens session gav också bättre färgmättnad, troligen för att jag hittade en bättre vitbalans.
Dom som säger att man inte behöver bry sig om vitbalansering när man tar i RAW har fel, det är hopplöst att hitta bra vitbalans för dom här förhållandena i efterhand.

Lågupplösta varianter av en del av bilderna finns här...

http://groups.msn.com/Team95AIK/dubbelmatch050213.msnw?Page=1
 
Sedär ja. Det ser ju bra ut. Det börjar arta sig. :)
Ser mycket bättre ut än de tidigare bilderna. :)

Kul att du gör framsteg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.