Annons

Min nya K10D, ett demo/retur-ex?

Produkter
(logga in för att koppla)
Daniel_K skrev:
Hej Peder,

Intressant info. Fanns det plast-film över LCD-displayerna? Jag har förutsatt att så är fallet, men kommentar från medlen på första sidan indikerade att han inte hade det på sin, när han köpte den.

//Daniel

Nej, inte vad jag minns...

/Peder

Re: Varning för www.eg-electronics.de/ !

Daniel_K skrev:
Hoppas att Pentax@Tyskland på något sätt tar ansvar för hur deras återförsäljare betér sig så att man kan lägga detta bakom sig...

Det finns konkurrenslagar i EU som förhindrar en distributör till att ha exklusiva återförsäljare - vilket betyder att distributören inte får neka en detaljist att handla av dem. Om en butik har beställt vara x så är distributören skyldig att leverera varan till butiken även om distributören tycker att butiken är idioter.

Självfallet kan en distributör tala med sina åteförsäljare, men de har inte så mycket makt mot dem.

Vad jag kan minnas satt det ingen plastfilm över displayerna på min K10D heller, och den köptes helt ny från Dustin Home. Kommer ihåg att jag reagerade över det, men det handlar nog om att Pentax inte tycker att det behövs, snarare än att kameran är begagnad. Att räkneverket inte var nollställt kan jag dock inte påminna mig om.

Jag har också varit med om en tråkig historia som involverar en tysk nätbutik, men då gällande datordelar. De svarade helt enkelt inte på mail gällande garantireturer (butiken heter Hardware Versand, och de säljer även lite fotogrejer). Kan nog i många fall vara värt de där extra hundralapparna för att köpa från en välrenommerad svensk butik.

Visst är det tråkigt, men....

Har också fått testade grejor ibland. Känns inte helt fräscht då man betalt för nytt.
Ett minneskort köpt på Expert vcisade sig innehålla foton från butiken! Dom kompenserade med att leta efter filer som jag raderat på mitt eget minneskort utan att ta betalt.

I ditt fall tror jag ändå att du kan vara nöjd med en bra kamera till hyggligt pris. Det jag tycker är sämst med K10D är den svenska manualen och den slipper ju du.....Pentaxforumet här på Fotosidan, tråden "hjälp mig komma igång" gjorde att jag kom igång med kameran. Rekommenderar den tråden!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar