Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min nya K10D, ett demo/retur-ex?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_K

Aktiv medlem
Hej!

Fick min K10D levererad från en tysk firma idag. Köpt via prisjakt.se och omdömena om företaget var goda.

När jag öppnade transportkartongen så såg produktkartongen väldigt begagnad ut, dvs kanterna på boxen var vita (slitna) och tungan som stänger kartongen var väldigt sladdrig.

Kameran i sig såg bra ut, men saknade skyddsfilm på bägge display:erna.

Efter att jag testskjutit ca. 20-tal bilder insåg jag att räknaren på bildnamnen var 100-198, dvs jag antar att ca. 170 exponeringar skett innan kameran kom till mig.

Eftersom kameran såldes som ny kommer jag att kontakta företaget och påpeka det inträffade.

Ville bara ha lite kommentarer från er hur ni hade gått vidare? Ska man begära en prissänkning för att man fått ett demo/retur-ex eller bara maila och påpeka "problemet" och sen släppa saken och plåta istället?

Kommentarer mottages gärna!

mvh,
Daniel

Principiellt fel förstås att sälja ett förmodat demoex som ny. Rent praktiskt så har ju 170 exponeringar ingen betydelse om kameran ser ny ut i övrigt. Själv hade jag nog gillat läget och plåtat på :)

Hej Patrick!

Tack för ditt svar. Har mailat dom en liten undran för att se deras svar.

Annars lägger jag nog inget större krut på saken....

=)

Mvh,
Daniel

papi skrev:
Principiellt fel förstås att sälja ett förmodat demoex som ny. Rent praktiskt så har ju 170 exponeringar ingen betydelse om kameran ser ny ut i övrigt. Själv hade jag nog gillat läget och plåtat på :)

Svårt läge, jag hade nog blivit duktigt irriterad till att börja med. Köper man nytt ska det vara obrutna förpackningar, annars lägre pris anser jag.

Men i och med postorder och utomlands blir det ju genast jobbigare att bråka...

Men nog tycker man att de ska kompensera på något vis, ett minneskort tex. Men hur driva igenom?

hm, jag var visst inte mycket till hjälp..

Köper man ett demo-ex/använt ex så ska företaget tala om det innan, sådana exemplar brukar säljas till något lägre pris. Du borde absolut få några pengar tillbaks, för har du betalat fullt pris så har du betalat för mycket!

Tackar för era inlägg!

Har mailat dom en lite öppen fråga där jag ber dom kommentera mina synpunkter på produkten INNAN jag lägger ut mitt omdöme om dem på pris-siter.

Får se imorgon vad det mynnar ut i...

//Daniel

Varning för www.eg-electronics.de/ !

Hej!

Nu kommer en liten uppdatering!

Mailade eg-eletronics.de 4 ggr.from måndag kväll till onsdag morgon. Inget svar.

Mailade då på ondag morgon deras "bestellung@ samt digital@"-emailalias och meddelade att dom hade till lunch på sig att svara sen gick jag vidare til l Pentax.

Fick då ett spydigt email från en kille, Nico. Se bifogad PDF för en summering av ärendet som jag dragit vidare till Pentax@Sverige, som lovat att skicka ärendet vidare till Pentax@Tyskand. Nico's email kan begrundas i PDF-filen som är ett brev till Pentax@Tyskland.

Brevet finns här: http://dky.sdf-eu.org/misc/Letter_to_Pentax_Germany.pdf
(Vet om diverse stavfel, var inte piggast i stan när jag skrev det)

Jag VET att deras hemsida ser ut som ihopklåprad av en 5-åring och kan signalera oseriös småföretagare. Innan jag beställde kameran ifrån dom kollade jag omdömen på http://www.prisjakt.se och trodde att trots deras hemsida, trots att man betalade i förskott till Tyskt bank-konto, att man hade med ett bra företag att göra.

Nu, fredag kväll, har jag sedan i måndags kväll inte fått någon kommentar från dem gällandes mitt påstående att dom skickat mig en använt kamera, men att jag köpte en ny.

Hoppas att Pentax@Tyskland på något sätt tar ansvar för hur deras återförsäljare betér sig så att man kan lägga detta bakom sig...

Mvh,
Daniel

Hade du förväntat dig bra service hade du köpt direkt från en svensk butik. Det finns en anledning till att dessa affärer är billiga, de msåte ju skära i kostnaderna någonstanns ...

Du fick iaf en fungerande kamera! :) Det finns mycket mycket värre historier om köp från tyskalnd bla.

tråkigt,men funkar allt så,
de kanske såg sin chans att skicka iväg ett demo ex när någon beställer från utlandet,
Har inte förmig det satt någon film på displayen,

Daniel, jag tycker ditt brev och dina sammanfattningar är riktigt bra och jag är övertygad om att detta kommer att lösas!

Man tar alltid vissa risker i och med att man beställer från dels mindre firmor men också från affärer i andra länder...

Jag håller tummarna.

Hej igen,

Tack för era svar.

Många kloka ord och man klarade sig lindrigt undan.

Nästa gång tänker man sig för när det ska handlas, har gjort en del inköp på cyberphoto där jag bara har positiva erfaranheter, som många andra här.

Ibland är det tight med foto-budgeten, men det är nog ni alla också påminda om ibland ;)

Summerar slutklämmen på denna historia, när den är skriven i sten...

Mvh,
Daniel

Demo

Ja, det var en en häftig hemsida. Och det var inte ens lägsta pris.
Kolla på http://www.idealo.de/ nästa gång. Där har du kundnöjdbarhets kommentarer och kan välja. Och det funkar, för jag var mindre nöjd med en leveranstid och skrev några saftiga kommentarer och det kom in.

Men det är alltid förenat med lite besvär när man vill vara extra prismedveten.
Hoppas det löser sig för dig.

Lothar Marunga

Detta lilla märket fanns på några webb sidor.
verkar som ett bra ide.

Bilagor

• pentax_trusted_website_klein.gif
    pentax_trusted_website_klein.gif
    5.4 KB · Visningar: 672
Att jämföra reaktioner

på kunder när handlare levererar fel kan vara intressant.

Om Daniels korrekta agerade hade använts i samband med en blixtaffär så hade med säkerhet blixtarna varit på plats för fotografering idag.

En leverantör skall alltid få chansen att rätta till och förklara innan man börjar skälla. Om han inte gör det får man eskalera ärendet till hans chef.

smilfinkar orkar ni tänka lite till så är det inte samma sak.levrantören är nog inte helt omedveteten om att han har packat ner och skickat iväg en använd kamera.

Min K10D GP hade runt 150 exponeringar när jag fick den. Förpackningen var obruten så jag kan tänka mig att kamerorna testas en del innan de lämnar fabrik, och att de när testerna är färdiga inte nollställer räknaren.

/Peder

PederD skrev:
Min K10D GP hade runt 150 exponeringar när jag fick den. Förpackningen var obruten så jag kan tänka mig att kamerorna testas en del innan de lämnar fabrik, och att de när testerna är färdiga inte nollställer räknaren.

/Peder

Hej Peder,

Intressant info. Fanns det plast-film över LCD-displayerna? Jag har förutsatt att så är fallet, men kommentar från medlen på första sidan indikerade att han inte hade det på sin, när han köpte den.

//Daniel

Min K10:a hade inget plast över displayerna när jag köpte den på Media Markt. Jag minns inte vad "räkneverket" stod på men det var inte noll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar