Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min nya D70 och minneskortproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140514

Avslutat medlemskap
Hej !

Nu är jag äntligen ägare till D70,n.

Jag har två CF-kort SanDisk Ultra II: 512 MB resp 1 GB.
När korten är tomma (och nyformaterade) och kameran inställd på RAW+JPEG visar
512-kortet: 43 bilder
1 GB-kortet: 87 bilder

Det verkar mysko tycker jag.
Det borde väl vara ungefär det dubbla antalet bilder som ryms på resp. kort ?

Jag har kikat i forumet här om någon annan haft liknande problem men hittade inget. Däremot ser jag ju att Ja, det verkar stämma, på ett 512-kort bör det rymmas cirka 80 bilder etc.

Jag förstår ingenting.

Är det jag som tänker fel - det kanske bara ryms sådär lite ?

Och ja, korten ÄR tomma.

Kan man lösa det här med någon inställning ?
Eller är det knas med formateringen ?

Jag testade en annan Nikon D70 juli-04 och hade då samma 512-CF-kort och inte rymdes det bara 43 bilder då inte med RAW+JPEG.

Hmm.
 
Så ser det ut för mig också. Dock så brukar det i verkligheten få plats 70-80 raw-bilder på 512MB. Exakt varför det är på det här sättet vet jag inte, men jag misstänker att det har att göra hur mycket information som finns i varje lagrad bild. Om varje bild innehåller maximal mängd info så får det plats 43 bilder, men oftast innehåller en bild mindre info än så. Det finns säkert nån kunnig typ här på FS som kan förklara exakt vad det beror på och hur det fungerar.
//Jenny
 
Det där är normalt och som piratjenny nämner beror det på att fiulerna lagrar olika mycket information och att antalet bilder visas som om de vore okomprimerade. Det kan skilja ganska mycket i storlek på Neffarna.

Mitt 1GB Lexar visar att 95 bilder får plats, men i verkligheten blir det cirka 160-180 bilder innan det är fullt.

Jag tog en dump för att illustrera:
 

Bilagor

  • dump.jpg
    dump.jpg
    26 KB · Visningar: 901
Eva Obenius skrev:
Hej !

Nu är jag äntligen ägare till D70,n.

Jag har två CF-kort SanDisk Ultra II: 512 MB resp 1 GB.
När korten är tomma (och nyformaterade) och kameran inställd på RAW+JPEG visar
512-kortet: 43 bilder
1 GB-kortet: 87 bilder


Hmm.

Det är helt normalt på en D70, läs på sidan 45 i manualen; ett 256MB visar 21 bilder i displayen men det blir c:a 39 st. Alltså visar kameran 43, respektive 87 på dina kort men det blir c:a 78 resp.156 bilder i verkligheten.

Jag vet inte varför kameran inte kan visa rätt antal bilder men så är det.

/Göran
 
Ja, jag upptäckte det när jag var ute och knäppte upp hela minneskortet. Det verkar gå ungefär 2 "verkliga" bilder på varje "kamera-räknings-bild".

Ok, så det står om det i manualen.

Tack för tipset.

Jag blev lite orolig ju när jag satte i mitt 512 MB minneskort igår - men nu ser det ju ut att funka som det ska.
 
Lösningen firmware 2.0?

Kan detta problem vara det som skulle lösas med den nyare uppdateringen av firmware till 2.0?

Iallafall var det snack om någon lösning på de felaktiga siffrorna, speciellt i läget "Raw+jpg"...
 
Re: Lösningen firmware 2.0?

Rikard83 skrev:
Kan detta problem vara det som skulle lösas med den nyare uppdateringen av firmware till 2.0?

Iallafall var det snack om någon lösning på de felaktiga siffrorna, speciellt i läget "Raw+jpg"...

Ja, efter firmwareuppdateringen till ver 2.0 visar kameran rätt antal bilder i RAW läge.
 
Ja, nästan iaf. Kameran utgår från max storleken på ca 7 Mb när den visar återstående plats. Men det blir ju inte exakt där heller eftersom de ofta är mindre än 7 "megg"...
 
Sebastian Landin skrev:
Ja, nästan iaf. Kameran utgår från max storleken på ca 7 Mb när den visar återstående plats. Men det blir ju inte exakt där heller eftersom de ofta är mindre än 7 "megg"...

Var det inte så att kameran utgår ifrån en medelstorlek med version 2.0 istället för maxvärdet som i 1.0?
 
D.A.Ö skrev:
Var det inte så att kameran utgår ifrån en medelstorlek med version 2.0 istället för maxvärdet som i 1.0?
Nej, tidigare togs ingen hänsyn till den komprimering som kameran gör på NEFarna. D100 kan ställas till bägge delar men då kompressionen tar så evig tid är det ovanligt att någon komprimerar sina NEFar på D100. På D70 kan man inte ställa det, och det behövs inte heller.
I v2.0 tas det hänsyn till kompressionen, vilket inte skett tidigare.
 
Ladda in nya firmwaren

Som tidigare talare påpekat är denna detalj justerad med den nya firmwaren - installera den och sedan visar det rätt!
 
Bildräknarfix

Instämmer med föregående talare.
Jag installerade firmware 2.0 & sen dess räknar kameran rätt.

Enligt Nikon gör uppdateringen bl.a. följande:

" Displayen för antalet återstående bilder då man tar (RAW) eller NEF+JPEG Basic bildkvalitet inställningen har ändrats. Siffrorna numera är kalkylerat på medelstorleken av en komprimerade RAW fil, istället för den maximala filstorleken.

Sen blev ju menyerna mycket snyggare och lättare att hitta i också.
 
D.A.Ö skrev:
Var det inte så att kameran utgår ifrån en medelstorlek med version 2.0 istället för maxvärdet som i 1.0?

Hmm, tycker (tror) att maxstorleken i rimlighetens namn inte kan vara en faktor 2 gånger medelstorleken (vore kanske OK för max/min). varför gäller i så fall det här felet bara för Raw + Jpeg?
Därför undrar jag om inte Nikon haft en bug i programmet i version 1.0, men vill inte erkänna det. Glömt att programmera för två filer per bild?

/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.