Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min nya A7:a - trevligt detta... =)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha hoppat runt lite mellan kompaktkameror, DSLR och spegellösa av olika slag (NEX-5, E-PL5) så har jag nu äntligen förskaffat mig en fullformatare i form av Sonys A7. Kändes bra, speciellt nu när det finns cashback ifrån Sony att hämta. Hade även lite flyt att hitta ett
i stort sett otummat Demo-ex som var till salu. Min betänketid gällande ett köp blev inte lång.
Köptes i kit med 28-70 vilket är den glugg jag enbart har till kameran just nu. Dock tycker jag (utan att jämföra med fasta, eller andra gluggar) att den levererar helt okej för mitt bruk. Visst, den äter ljus i långa ändan...men ja...jag gråter inte direkt när ISO't tuggar uppåt. Plåtar gör jag i RAW (måste säga att bilderna är såååå mycket lättare att köra i LR5 än de från Olympusen. Måste vara något knepigt med filer från den kameran).

Nåväl..

Den känns helt rätt. Jag kan inte uttrycka mig tydligare än så. Helt rätt! jag har väl kommit in i menysystemet väl med...visst, några frågetecken finns det allt (något fasvaskännings zon-läge jag inte fattar. Både fas och hybrid jobbar väl ihop eller parallellt?). Det kommer säkert komma fler frågor på vägen, och jag kommer att leta här i A-forumet efter svar och ställa egna små frågor och funderingar.

Första gången jag kollade på bilderna, beskar bilderna...så var känslan dubbel. Dels var det "wow!" det är ju alltid så här som jag ÖNSKAT att mina bilder har sett ut. Vi pratar så lång väl ifrån en kamera som t ex D7000, som jag också haft i min ägo. Nu känns bilderna "hela", "luftiga" och rätt - hur flummigt det nu låter - eller så känner ni igen det från första gången ni testade Fullformat?

Ville bara säga "hej" just nu...blev glad när jag såg att det fanns en dedikerad grupp för Sony a. Har ju hängt här på FS i många år, och alltid blir man lika glad när man hittar något nytt. Har varit dålig på att posta bilder här...de har mest hamnat på Flickr, men ja...det får bli ändring på det.

Önskar er en bra fortsatt vecka!
Hälsningar Fredrik
 
A7 med ipad

Ställde denna fråga i huvudtråden men inget svar.
Du kanske har koll?

"
Kanske ska köpa en a7r om den funkar som jag vill med ipaden.

Lite tankar sen jag testat snabbt i en affär.
När kamera och ipad var kopplade via wifi så blev reglagen för bländare, slutare, ISO mm extremt sega på kameran. Nästan oanvändbart.
Både a7 och a7r var lika illa. A7s (?) var dock inte alls lika seg, långsammare än när de inte var ihopkopplade men klart användbart.
Beror detta på att programvaran inte var uppdaterad eller är a7s snabbare pga hårdvara?
Hur upplever ni hastigheten på a7r?

Appen på ipaden hette "playmemories".

Sen undrar jag ifall man kan ställa in kamera/app så att man ser en "korrekt" exponerad liveview även ifall inställningarna i befintligt ljus skulle ge en under/över exponerad bild?
Behöver detta då jag fotar produkter i studio.

Har inte läst hela tråden, ber om ursäkt ifall dessa frågor redan är besvarade.

Tack"
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.