Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min match mot Canon 70-300 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Jag har ett underligt problem med min nya 70-300 IS. När jag har IS i mode 1 (alla riktningar) och fotar med kameran stående i 300mm blir bilderna suddiga. När jag tar samma bild med kameran liggande blir de skarpa, trots att jag har samma inställingar! Jag har skickat gluggen till Canon i Mölndal och de säger nu att den är felfri. Jag skickade endast gluggen och inte kameran, kan det vara min 350D som spökar?

Det känns som om problemet är IS relaterat för när jag slår av IS och tar samma bild stående blir det skarpt.

Vad skall jag göra om Canon säger att den är felfri?

Här är exempel på mitt problem:
raw-filer:
http://hem.bredband.net/scrappyd0g/IMG_2533.CR2
http://hem.bredband.net/scrappyd0g/IMG_2587.CR2
http://hem.bredband.net/b330801/IMG_2655.CR2

jpg bilder (andra)
http://hem.bredband.net/b330801/sample2.jpg
http://hem.bredband.net/b330801/IMG_2461.JPG
http://hem.bredband.net/b330801/IMG_2587.JPG
 
Hej
Jag är nybliven ägare till en likadan glugg. Nu är jag rätt dålig på att hålla kameran still men jag har några stående bilder tagna med bl 8 på 1/500 s och dom ser ut att ha skakoskärpa. Med IS och så kort slutartid borde det väl bli skarp tycker jag. Hoppas få möjlighet att testa lite mer genomtänkt de närmaste dagarna. Känns som om gluggen behöver testas för övrigt också.
Hörs
Pa
 
Enicar skrev:
jag har några stående bilder tagna med bl 8 på 1/500 s och dom ser ut att ha skakoskärpa. Med IS och så kort slutartid borde det väl bli skarp tycker jag. Pa

Håller med - det borde bli skarpt! Jag har bilder från 1/100 till 1/1000 s som alla är oskarpa i stående läge på 300mm. Liggande blir de däremot ofta skarpa ner till 1/100 s.

Denna är tex stående 300mm 1/400 s med IS. Katastrof! Som tur var tog jag ett par liggande så jag fick några skarpa giraffer.
 

Bilagor

  • img_2587.jpg
    img_2587.jpg
    50.1 KB · Visningar: 1,739
exempel

Se här: både bilderna är tagna på 1/800s på 300mm. Skillnaden är att kameran står i höjdläge på den högra.
 

Bilagor

  • test1.jpg
    test1.jpg
    42.5 KB · Visningar: 1,713
Det där ser ut som det typiska IS-suddet som man får om man just vid avtrycket skakar kameran mer än IS-en kan stabilisera. Då tar det en viss tid för IS-en att så att säga hitta hem igen och då ser bilderna ut sådär. Spelar ingen roll hur kort slutartiden är heller, linser rör ju på sig under exponeringen.
Utan IS hade nog bilden däremot blivit skarp med den slutartiden.
Samma "problem" finns på alla andra IS-telen.

IS är tyvärr inte den drömmedicin för skarpa bilder som man gärna vill tro, det är egentligen otroligt små skakningar den klarar av att kompensera. Men med kännedom om dess begränsningar ger IS fantastiska möjligheter.

Jag känner väl igen fenomenet från när jag använder IS-objektiv från kajak och någon liten oväntad våg kommer just vid avtrycket. Då spelar förvisso inte höjd eller liggande format någon roll, men jag kan tänka mig att du som de flesta är mer ostadig på höjdformat och därför får mer oskarpa bilder då.

Så det är nog bara att öva på lugnare avtryck vid höjdformat.


//Med reservation för att det är något tekniskt fel på ditt objektiv//
 
scrappy skrev:
Det känns som om problemet är IS relaterat för när jag slår av IS och tar samma bild stående blir det skarpt.

Samma bild med kortare tid då antar jag, eller?

Har du vertikalgrepp? Om så är fallet så faller min teori...

Jag märker stora skillnader på vid hur långa tider jag kan handhålla horisontelt samt vertikalt, är mycket stadigare horisontellt. Detta då utan vertikalgrepp.

Nu har jag inte gjort några tester på detta med bildstabilisering av & på (AS/KM). Min tanke är dock att det kanske skulle bli skillnader då IS/AS ju bara grejar små skakningar, märker på mig själv att jag blir lätt svajig (ngt överdrivet) vid höjdformatbilder.

Bara en fundering...

//Larsa
 
Jeppe skrev:
Förlåt.. men varför använde du IS när du har så snabb slutartid?


Per har en mycket bra poäng.

Safarin var antingen tidigt på morgonen eller på kvällen och det var ofta mörkt och skuggigt. Giraffernas längd gjorde att de var i solen, jag slog helt enkelt inte av och på IS:en utan lät den vara på jämt. Alla bilder i liggande läge blev ju skarpa!

Jag känner till att man måste vänta ett par sekunder innan IS:en är redo. Kan det vara så att jag darrar eller skakar när jag tar i höjdläge?
 
Re: Re: Min match mot Canon 70-300 IS

.Z. skrev:
Samma bild med kortare tid då antar jag, eller?

Har du vertikalgrepp? Om så är fallet så faller min teori...

//Larsa

Har inte v-grepp. Kan mycket väl vara så att jag är mer skakig i vertikalläge. Skall be Canon testa ordentligt innan de skickar hem gluggen. Tack för tipsen!
 
Jag gissar att du, som dom flesta, kör med höger hand uppe i porträttläge. Testa med höger nere. Själv får jag en betydligt stabilare fattning så.
 
henrik.f skrev:
Jag gissar att du, som dom flesta, kör med höger hand uppe i porträttläge. Testa med höger nere. Själv får jag en betydligt stabilare fattning så.

Ja, jag håller högra handen över, men jag tycker ändå det är konstigt att alla bilder blir suddiga i 300mm i porträttläge.
 
Förlåt en dum fråga ifrån en okunnig...gäller denna svaghet eller begränsning alla objektiv av denna typ. Jag står i begrepp att inköpa Nikons motsvarighet, men känner mig mycket tveksam om resultatförbättringarna inte av teknisk orsaker blir bättre än så!
 
Janne B skrev:
Förlåt en dum fråga ifrån en okunnig...gäller denna svaghet eller begränsning alla objektiv av denna typ. Jag står i begrepp att inköpa Nikons motsvarighet, men känner mig mycket tveksam om resultatförbättringarna inte av teknisk orsaker blir bättre än så!

Så vitt jag kan förstå så ska IS/VR/AS eller vad man nu har stabilisera lika bra horisontellt som vertikalt.

Vad jag dock vet är att man ofta är ostadigare i vertikalläge än i horisontalläge (utan vertikalgrepp då), min AS gör dock sitt arbete bra ändå, den hjälper mig att handhålla kameran vid ca tre stegs längre tid än utan. Detta kan exempelvis innebära att jag vid ett givet tillfälle kanske lyckas handhålla på 1/30 sekund horisontellt medan jag behöver 1/60 vertikalt. Utan AS så hade jag dock behövt tre stegs kortare tid i båda fallen...

Huruvida däremot Johan har ett problem med sin IS kan jag dock inte uttala mig om, om så är fallet så tar jag för givet att optiken är defekt.

//Larsa
 
Vad gör man nu?

Fick tillbaka objektivet i fredags och enligt Canon är det felfritt.

Jag satte upp det på stativ och testade stående och liggande tre olika gånger med fjärrutlösare. IS EJ AKTIV.

Varje gång får jag detta resultat:

Hur kan man säga att det är felfritt? Hur kan man påstå att det är jag som orsakar detta när det blir samma resultat på stativ?

http://members.chello.se/jpm/tripod.jpg
 
Har du autorotation på i kameran? Det skulle ju kunna vara så att kameran räknar om bilden för att den ska visas på rätt håll på skärmen och att den då tappar skärpan.

Bara en teori men det kan ju vara värt att testa.

/M
 
Re: Vad gör man nu?

scrappy skrev:
Fick tillbaka objektivet i fredags och enligt Canon är det felfritt.

Jag satte upp det på stativ och testade stående och liggande tre olika gånger med fjärrutlösare. IS EJ AKTIV.

Varje gång får jag detta resultat:

Hur kan man säga att det är felfritt? Hur kan man påstå att det är jag som orsakar detta när det blir samma resultat på stativ?

http://members.chello.se/jpm/tripod.jpg
Har du meddelat Canon det här? Det verkar ju uppenbarligen mystiskt.
 
Re: Vad gör man nu?

scrappy skrev:
Jag satte upp det på stativ och testade stående och liggande tre olika gånger med fjärrutlösare. IS EJ AKTIV.

Varje gång får jag detta resultat:

[/url]

Om det skulle vara fel på objektivet så har det ju då inget med IS att göra. Det skulle då kunna vara ett linselement som sitter löst och flyttar sig när du vrider kameran till vertikalläge. Jag tycker dock att det låter osannorlikt och Canon borde ha uptäckt detta, om de inte bara koncentrerade sig på IS (som nog är OK) vid felsökning.

Det skulle dock ändå kunna vara att stativet inte är tillräckligt stabilt och att skillnaden beror därav. Du bör helst ha ett stativfäste som medger att vrida kameran i vertikal läge där kameran fortfarande befinner sig mitt över stativets mittpunkt. Du bör alltså inte vicka ner kameran så att den hänger vid sidan av stativet i vertikal läge. Vidare bör du använda spegeluppfällning. Det är säkert skillnad på hur mycket spegelns vibrationer påverkar i horisontalled resp vertikal led. Fjärrutlösare har du redan - bra. Sedan handlar det naturligtvis om vilket stativ och stativhuvud. Med ett billigt och lätt stativ kan du nog räkna med vissa vibrationer. Du kan ju alltid pröva med att tynga ner stativet genom att tex hänga din kameraväska där. då blir det betydligt stabilare.
 
Re: Re: Vad gör man nu?

Roinew skrev:

Det skulle dock ändå kunna vara att stativet inte är tillräckligt stabilt och att skillnaden beror därav.
Det är "lite" frustrerande att folk inte tror att man kan testa ordentligt.

Jag har testat objektivet både med stativ (sitter som berget) och liggande på bord på en bönpåse - resultatet blir detsamma - när kameran är stående blir det suddigt.

Skulle det vara "fel" på min fotostil vore det ju detta objektiv katastrof - att jag aldrig, aldrig, aldrig kan få skarpa bilder stående på 300mm. Låter ju lite osannolikt att jag skulle göra samma fel varje gång och att stativ + bönpåse skulle generera samma fel som mig. Vem tusan skulle då köpa ett sådant objektiv?

Det har inte heller med "autorotation" att göra - har testat med/utan det också.

Är det ingen som har någon teori om vad som kan vara fel på objektivet/kameran?
 
Re: Re: Re: Vad gör man nu?

scrappy skrev:
Är det ingen som har någon teori om vad som kan vara fel på objektivet/kameran?

Objektivet ska tillbaka till Canon. För mig verkar det solklart att något är fel på objektivet och inte på dig. Det ser ut som om antiskakfunktionen jobbar i vertikal led trots att du har kameran på stativ och att det inte skakar. Jag har DO-versionen och den gluggen beter sig inte så här.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.