Annons

min gamla G4a..

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en Apple Powerbook G4 liggande.. startar inte upp helt och hållet utan tycks stanna tidigt i uppstartsprocessen och kommer inte längre.

Datorn är köpt för läänge sedan och jag har absolut inga dokuent eller skivor till den. Bara maskinen och adaptern kvar ;)

80GB HD och 2GB ram.. datorn fungerade kalas till det jag ville ha den till då det begav sig och det hade varit trevligt om den kunde fixas.

Undrar om ngn av er har vett på detta. Är den värd att få igång igen ? låter det sig göras tror ni MACexperter, även om jag inte har skivor mm ?

MVH Niclas,

Hej,

jag tror det är din hårddisk som har kastat in handduken. Hade samma problem för några år sedan med en gammal G4:a. Innan den dog helt hade den haft problem med att starta i några månader, uppstarten tog längre och längre tid och datorn var allmänt seg.

Och en G4:a håller ännu måttet idag och är absolut värd att laga. Å andra sidan är ju MacBook Pro riktigt billiga idag.

ja, du har nog rätt..
men hur lätt och billigt kan man hoppas att det blir att fixa när man inte har ngr skivor ?
får väl lämna in den på felsökning på ngt smart ställe..

Jag skulle satsa på en ny disk och lyssna runt i bekantskapskretsen för att se om någon sitter på skivor med MacOSX.

Ny disk sätter du i själv om du inte har tummen mitt i handen.

Alternativt kolla om det finns ute på Piratbukten...

men hur lätt och billigt kan man hoppas att det blir att fixa när man inte har ngr skivor ?
får väl lämna in den på felsökning på ngt smart ställe..
Låna skiva av nån kompis eller i värsta fall köp nya OSX 10.6. Kostar bara 300 kr ungefär. Sen kan du starta från cd-skivan (håll nere "c") och kolla hårddisken.

Tyvärr måste du formatera hårddisken för att kunna installera 10.6 men när du väl startat från cd-skivan kan du ju föra över sådant du vill spara till en extern usb-disk.

Annars är det, som Carl säger, ett ganska vanligt fel på PB G4 att hårddisken kraschar. Tvingades byta på min bara nån vecka innan Applecare löpte ut...

Vilken tur att den här tråden är aktuell just nu och att du deltagit så att du slapp sitta med skägget i brevlådan i morgon då :eek:)

Lycka till med att få tag i 10.5...

Ja, tack för hjälpen! Fast jag hade nog upptäck så småningom (dvs innan jag raderade disken) att det inte gick att starta min G4 från 10.6-skivan.

Undrar om jag inte har en 10.5-skiva liggande i en osorterad pappershög nånstans...

Då hoppar jag väl in här eftersom detta dyker upp på jobbet ibland.
Disken ska vara 2.5" IDE, inte SATA som de flesta nya är idag. Kostar en femhundring (80 GB) till en knapp tusenlapp (320 GB).

10.5 är som nämnts sista versionen som går att installera. Visst går den att tanka hem, men det är enklare att låna en originalskiva.
(10.5 får inte plats på en vanlig brännbar DVD utan det ska vara en med dubbla lager. Har har man inga DVD-DL liggande så kan man lägga ut en avbild på en firewire-disk, exempelvis en gammal ipod, och starta därifrån. Det går betydligt fortare att installera på det sättet jämfört med att köra från skiva. PBG4 kan inte starta från USB.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar