Annons

Min Franz Ferdinand konsert, rapport

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Jag var på fryshuset med min dotter igår, det var Franz Ferdinand som blåste liv i oss.

Lydig som jag är kollade jag biljettens baksida som talade om att det inte var tillåtet att ta med kamera in på arenan, min MD-spelare hade jag själv diskriminerat så det var bara ringningarna i öronen man fick med sig hem...

Dotterns plastpappa skojade om att Pink Floyd var för-band, men jag tycker att de såg för unga ut för det?:) Oerfaren som jag var visste jag inte vilket band som stod på scenen, visserligen har jag hört en hel del av Franz genom dotterns dörr, men man har lite aannan fokus när man står med båda händerna mot staketet och svettas för att inte bli mosad, så jag vågade inte fråga om de verkligen var så dåliga.

Det visade sig vara ett för-band och enochenhalvtimme efter utsatt tid kom de riktiga artisterna. Vilket jag borde förstått, ingen huvudattraktion börjar ju på utsatt tid.
Under tiden hade två tjejer lyfts över staketet och burits bort, en kille vomerat framför oss och burits bort, en annan kille burits bort från scenkanten av en STARK tjej i personalen.
Och annan personal körde skytteltrafik med vattenflaskor som de "vattnade" fansen med så gott de kunde.
Jämfört med mina gamla Bowie-konserter har det hänt en hel del i gemet, eller så är det kanske jag som uppfattar mer nuförtiden... Fryshuset hade ett väldigt nyktert arrangemang tycker jag, och de skötte logistiken suveränt.

Nåväl, till det fotografiska. Muddringen vid ingången dammade inte ens av min skinnjacka. Kamera hade utan problem följt med in alltså. Men jag saknade inte kameran, mer om det senare.
Det var kul att se alla mobilkameror och digitala pocketdito höjda över huvudena på publiken, säkert varannan besökare gjorde så. BLIXT, och så kunde jag se (det stod många framför vårt staket) resultatet: Tre nackar:) Men strax fattade många vad som var fel och stängde av blixten. Jag vet inte hur slutresultatet blev, men man såg scenljuset på deras bilder i alla fall.

Och då kommer jag till min saknade kamera. Eller inte saknade. Jag saknar inga bra bilder på Franz Ferdinand, sådana kan man ju hitta på deras website. Och de bilder som erbjuds på scenen är ju hårt arrangerade av någon annan: Artisternas poser, ljussättning m.m. Det känns inte som att man kan göra så mycket intressant av det. Vad säger ni som tar mycket konsertfoto? Är det kul eller bara massmarknad?

Men det skulle vara roligt att ha bilder på publiken. Så mycket känslor! Jag jämför med vilken händelse som helst som framkallar mycket känslor. Att fota jordbävningen i Pakistan är något för geologerna och deras diagram, att fota människornas känslor för händelsen är något annat.

Franz Ferdinand kändes ibland som en jordbävning, men det var "offen" som var mest fotogeniska!

Och, jag gillar bandet! Bowie i all ära, men han är ju ganska tyst nuförtiden.
 
Rockfoto.nu var där och fotograferade Franz Ferdinand på just den spelningen du pratar om, här hittar du en direktlänk till bilderna.
Sedan kan du själv svara på din fråga om bilderna blir intressanta...
 
Jo visst vet jag hur rockbilder ser ut, och de här var ju likadana som det jag sett tidigare. Men det jag undrade var vad ni/de som gör mycket såna här bilder tycker.
Dina tre punkter på slutet antyder att du gillar bilderna, eller så är du ironisk? Kan du förtydliga?
 
Med de tre punkterna menade jag att jag ville veta fortsättningen. Alltså vad du tycker om bilderna från spelningen, om de är intressanta eller inte?

Och om du undrar om jag gillar bilderna från spelningen, så kan jag plocka ut mina tre favoriter: länk 1, länk 2 och länk 3. Alla dessa tycker jag skulle vara intressanta om jag skulle behöva en bild till en artikel eller liknande.
 
OK. Jag tycker bilderna är estetiska, sköna att se på. Men jag tittar bara på dem i tre sekunder. Min dotter laddade ner allihop direkt och dreglar nu ner tangentbordet, så jag förstår att du tycker de kan vara bra till en artikel:)

Bilden i länk 3 är faktiskt imponerande, där har fotografen fått in en strålkastare precis bakom gitarrhalsen. Så jag kan tänka mig att den ger tillfredsställelse åt fotografen.

Men de andra två tycker jag är ett exempel på att fotografen bara kunnat avbilda det som erbjöds på scenen. Jag ska inte gå i polemik om detta, börjar inse andra värden i sådana här bilder tack vare din ledsagning.

Nu ska jag ta fram ett riktigt tolvtums skivomslag och titta på fina bilder av Bowie:) Ha det gott!
 
Jag var också och fotograferade på den konserten, har en del pubilk bilder så kan ju kolla efter om jag kan identifiera dig tryckades mot staketet :p

Förbandet heter föresten Arctic Monkeys och dom är också riktigt bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.