Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har varit inne och läst om CSS på lite olika ställen nu och det låter ju riktigt bra. Men, det ser ut som om jag måste göra om hela min hemsida från grunden för att få till det. Med kodning etc. som jag inte riktigt förstår mig på.

Jag har varit inne och läst om CSS på lite olika ställen nu och det låter ju riktigt bra. Men, det ser ut som om jag måste göra om hela min hemsida från grunden för att få till det. Med kodning etc. som jag inte riktigt förstår mig på.

Rätt använt så är CSS (med tillhörande HTML-dokument) ett helt underbart verktyg för att styra en hemsidas utseende. Och om man byter från en tabellstyrd layout till CSS måste man göra om hela sidan. Men det är det ofta värt, om man någon gång i framtiden vill ändra på sidan: det är så otroligt mycket smidigare att ändra i en layout utan massor med tabeller....

Nackdelen är väl att det kräver mer kunskap, om både HTML och CSS. Och om du har använt ett "färdigt verktyg" så har jag ingen aning hur du skall göra för att byta till CSS. Det är så väldigt beroende på vad verktyget klarar av...

Det finns dock massor att läsa på nätet, och en del ställen där man kan ställa frågor och få svar. Om du vill ha ett forum på svenska finns tex www.phpportalen.net, som har en avdelning för HTML och CSS.

En liten utvikning från diskussionen: när man gör sina hemsidor med HTML och CSS använder man HTML för att dela in sidan i logiska bitar (tex logga, meny, huvudinnehåll, högerspalt och sidfot). Sedan använder man CSS för att bestämma var dessa element skall placeras och hur de skall se ut. Och helst skall man ha all CSS i en fristående fil, så man skiljer innehåll från formateringsinstruktioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar