Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

marlu050

Medlem
Efter att ha läst en hel del inlägg i detta forum tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter av mitt första officiella bröllopsuppdrag. Jag har blivit ombedd att fotografera en släktings bröllop nu i maj och det känns naturligvis både ansvarsfullt, nervöst och spännande. Premisserna är följande:

* Jag har inte kunnat reka på plats i förväg eftersom bröllopet är på annan ort, däremot har jag bett brudparet leta upp några bra platser med skugga och fina bakgrunder.

* Jag ska "bara" ta foton på brudparet och deras barn innan vigseln, så jag slipper hantera vigselbilder innomhus i dåligt ljus.

* Jag tar (naturligtvis) inte betalt.

* Jag är en hygglig amatörfotograf med (vad jag tror) tillräcklig utrustning. Jag har fotograferat aktivt i ca 7 år.

* Jag har pratat med brudparet och rett ut förutsättningar och satt förväntningarna på en rimlig nivå.

* Jag har försäkrat mig om detaljer som extra kamera, assistent vid fotograferingen, alternativ plats vid regn osv.

* Jag har läst trådarna här på Fotosidan och övat på vänner förra helgen för att kontrollera hur lätt/svårt det är med regi och komposition samt vilka kamerainställningar som fungerar bäst för olika typer av foton.

Återkommer efter bröllopet med reflektioner och erfarenheter!
 
Hej!

Det där tycker jag låter bra.

Du kan ju försöka göra lite research på nätet, t.ex. här på FS och se hur andra har tagit porträttbilder. Jag har gjort det några gånger för att få inspiration.

Klipp och klistra ihop ett dokument med bilder som du gillar för att ha inspiration vid fotograferingstillfället. Det jag själv upplever är att jag fotograferar lite stelt. Med det menar jag att jag tar tio bilder från samma vinkel och samma pose för brudparet. Därefter ändrar scen. Det blir inte bättre med så många bilder utan två tre brukar räcka. Faktiskt är oftast första bilden bäst.

Så mitt tips är att ändra vinkel, be brudparet ändra hur de står och kanske öva in några ställningar innan. Gör lite oväntade bilder, kolla in dagens artikel om Jonas, http://www.fotosidan.se/cldoc/jonas-ar-topp-10-bland-varldens.htm

Lycka till!
 
Låter ju som du har gjort allt du kan/ska. Den enda saken jag hade frågat här på forumet är ju om platsen du ska fota vid. Kanske är det någon fotograf som har råd och tips på bra ställen där bröllopet ska ske? Nu vet jag ju inte hur bra fotografer brudparet är, men tyvärr kan jag väl säga att det inte är alltid ett brudpar har så väldans bra ställen när dom valt ut "fina" ställen. Är man inte van att fotografera så är det antagligen inte alltid så lätt att tänka helt rätt.

Lycka till och ha det grymt skoj. För det är det!
 
Tack för tipsen!

Jo, jag har gått igenom en del av bilderna i FS bildpool för bröllop och, som du skriver, så kan man göra mycket med vinklar och positioner. Vi får se hur mycket intresse och tid brudparet har för experiment...
 
Låter ju som du har gjort allt du kan/ska. Den enda saken jag hade frågat här på forumet är ju om platsen du ska fota vid. Kanske är det någon fotograf som har råd och tips på bra ställen där bröllopet ska ske? Nu vet jag ju inte hur bra fotografer brudparet är, men tyvärr kan jag väl säga att det inte är alltid ett brudpar har så väldans bra ställen när dom valt ut "fina" ställen. Är man inte van att fotografera så är det antagligen inte alltid så lätt att tänka helt rätt.

Lycka till och ha det grymt skoj. För det är det!

Tack för tipset!

Fotograferingen kommer vara i Kulturen i Lund och som jag har förstått det finns det en del fina inramningar där. Jag har bett brudparet välja några platser, helst under träd, där bakgrunden är fin och inte för nära. jag kommer ha möjlighet att besöka platsen på morgonen samma dag för att själva leta upp några bra platser.
 
Ok, hur gick det då?

Ett sammanfattande ord blir väl "sådär". Hur det gick och mina reflektioner:

* Jag började morgonen med att gå till Kulturen (platsen för fotograferingen) för att reka. Det fanns gott om bra platser och jag provade en del komposition och inställningar. Det såg lovande ut.

* Jag var på plats i tid och kunde lägga några minuter på att kontrollera inställningarna i kamerorna. Jag använde RAW + JPEG och använde seriebildtagning för säkerhets skull.

* Sedan gick det lite sämre. Brudparet kom sent till fotograferingen och hade en del att styra med innan vi kunde börja. Assistenten som skulle hjälpa till med att hålla ordning på kläder, frisyrer och liknande kom ännu senare och var inte riktigt med på noterna. Jag hade heller inte riktigt förmåga att instruera henne på ett bra sätt eftersom mitt fokus var själva fotograferandet. Det hela blev stressigt. Totalt fick vi ca 20 minter effektiv tid.

* Det var väldigt bra att jag hade rekat bra platser eftersom jag då kunde peka med hela handen och säga "nu går vi dit bort och ställer oss!".

* Regin gick rätt bra. Trots stressen kunde brudparet kosta på sig lite spontanitet och spexa lite. Det underlättade mycket och var en stor prestation med tanke på den något röriga situationen.

* Ljuset vra bra, eftermiddag och molnigt så det gjorde att det var lätt att exponera rätt.

* Eftersom vi började sent dröjde det inte länge innan gäster och familj började dyka upp. Flera hade kameror och började fotografera "vid sidan av" vilket störde oss en del, och jag hade svårt att säga ifrån.

* Att fotografera barnen med brudparet var svårt eftersom barnen mest ville leka i en intilliggande sandlåda och rusa runt i största allmänhet. Barn är svårt :)

* Efter fotograferingen var jag ganska besviken men brudparet vekade nöjda. Jag tror inte de hade så stora förväntningar.

* Jag fortsatte ta lite bilder vid vigseln och och på festen även om detta inte ingick i "uppdraget".

* Väl hemkommen plockade jag in bilderna i datorn och kunde konstatera att jag fixat tekniken mycket bra. De allra flesta bilderna var skarpa och OK komponerade. Med lite efterarbete och beskärning kommer det gå att plocka fram ett 30-tal bra kort (tog ca 300 totalt).

* Utifrån förutsättningarna tycker jag ändå att jag lyckades väl med tanke på att det var första gången. Bilderna jag tog platsar inte bland bilderna i bröllopspollen här på FS men jag tror att brudparet kommer att bli nöjda.

Reflektioner och erfarenheter:

* Nästa gång ska jag se till att min assistent är någon jag känner så att samarbetet fungerar bättre. Jag är inte van att ha assistent så problemet ligger till stor del hos mig.

* Tekniskt fungerade det bra. Snabb seriebildtagning gjorde att jag snabbt kunde sortera bort bilder med blinkningar och liknande.

* Fasta objektiv rockar! Jag använde ett 50 mm 1.8 (ute) och ett 35 mm 2.0 (inne) och skärpan blir kalas, trots att jag använde 1600 ISO (utan blixt) innomhus.

* Det är helt klart att föredra att ha fotograferingen på annan plats än vigseln eftersom man slipper "störande" element i form av släkt och vänner som dykter upp.

Sammanfattningsvis var det roligt (även om det kanske inte låter så) och jag kan tänka mig att göra om det i framtiden. Fast jag kommer föreslå att fotograferingen ska göras på annan plats än vigseln och ha med mig egen assistent. Jag kommer också försöka vara mer styrande och försöka säga ifrån mot anhöriga och andra som "stör".
 
Tack för att du delar med dig, Mårten! Känner igen mig i mycket du skriver. Visst är det lite stressigt och bökigt ibland men man lär sig hur mycket som helst...och det är kanon att ha släkt och vänner att "öva sig på" ;)
 
Senast ändrad:
Du har just nu gjort grunden till en bra foto-skola!
Alla delar beskrivna: Uppdrag, problemställning, genomförande, efterarbete och reflexioner.

Det här var ju riktigt intressant att läsa och går genast att generalisera till alla former av porträttfotografering.

Tack för att du delar med dig!

Petter ...
 
Mycket bra skrivet om dina reflektioner över ditt första uppdrag. Även jag känner igen mig i dessa olika situationer som kan uppkomma. Stressen du beskriver var något av det svåraste att hantera under mitt första bröllopsuppdrag. Det var regn, ont om tid och krävdes en alternativ plats för bröllposfotograferingen. Nästa gång blev allt mycket enklare med vetskapen om hur lång tid allt tar och vad man gör vid ändrade förutsättningar. Senaste gången så blev det väldigt regnigt, men jag kunde då nyttja det till något positivt istället. Och kan man dessutom få in lite spex och skoj med brudparet så blir allt mer avslappnat och bättre resultat som följd.

Hoppas du får fler uppdrag snart. Det är väldigt kul och nyttigt att öva när man har vänner som känner ett förtroende för en.

Lycka till!
 
Så kul att få läsa! Ska fotografera mitt första på lördag den 18e och det är vänner till mig så jag har lyckligtvis inte så stora krav på mig. Men jag ska vara med hela dagen.

Hur gjorde du i kyrkan? Vad använde du för objektiv där? iso? Läste att du inte skulle ta där inne egentligen men det kan vara kul att få veta hur det blev ändå.

Vad har du för råd till mig? Jag ska handla nytt objektiv, ett 18-200 tänkte jag eftersom jag har mest nytta av det i allmänhet. Men jag läste att du gillade det fasta 50 och 35. Hur mycket närbilder kan du ta med de objektiven? Där kan man ju inte zooma om det gäller osv.
Känner mig lite snurrig så om du (eller ni andra läsare) har några tips så är de varmt välkomna!
 
50 o 35

Jag använder bara 35mm f2.0, att komma nära... innebär att jag måste få en nära relation till brudparet. Jag är närvarande från frukosten, deltar i alla förberedelser.... blir en del i processen. Bekantar mig med prästen och personalen i kyrkan, rör mig diskret i kyrkorummets mittgång. Jag och objektivet är nära under akten, upplever och känner in.
 
Så kul att få läsa! Ska fotografera mitt första på lördag den 18e och det är vänner till mig så jag har lyckligtvis inte så stora krav på mig. Men jag ska vara med hela dagen.

Hur gjorde du i kyrkan? Vad använde du för objektiv där? iso? Läste att du inte skulle ta där inne egentligen men det kan vara kul att få veta hur det blev ändå.

Vad har du för råd till mig? Jag ska handla nytt objektiv, ett 18-200 tänkte jag eftersom jag har mest nytta av det i allmänhet. Men jag läste att du gillade det fasta 50 och 35. Hur mycket närbilder kan du ta med de objektiven? Där kan man ju inte zooma om det gäller osv.
Känner mig lite snurrig så om du (eller ni andra läsare) har några tips så är de varmt välkomna!

Tack Nanna!

Vigseln var inte i någon kyrka utan i en sal i ett hus på Kulturen i Lund. Tänk dig en sal i ett gammalt gods, Bättre ljus än i en kyrka eftersom det var mer fönster men en ganska mörk inredning. Jag använde ett 35 mm 2.0 med ISO 1600 (på en APS-C-kamera) till bilderna vid vigseln. Jag satt på första raden så jag behövde den brännvidden. Ställde in kameran på tidsprioritet och valde 1/125s eftersom jag vet att jag säkert får skarpa bilder då. Jag ställde mig upp några ggr under vigseln och tog några bilder men det ingick ju inte egentligen i uppdraget. Bilderna från vigseln blev förvånansvärt bra med tanke på ISO-talet. Det är ju OK att bilder tagna inomhus blir lite mörka, bara de är skarpa.

Efter att jag köpte mitt 50mm 1.8 för ett halvår sedan har jag sällan använt något annat objektiv (35 mm var lånat). Skärpan blir helt enkelt bättre än med zoomobjektiv. Det jag gjorde under fotograferingen/bröllopet var att tänkte lite i förväg på vilket objektiv jag trodde skulle vara gångbart och bytte lite fram och tillbaka. Om du har en relativt ny kamera med gott om megapixel så går det ju att i efterhand beskära bilderna ganska hårt. Jag beskar nog de flesta bilderna mer eller mindre när jag kom hem och började sortera och redigera.

Så vad blir mitt råd? Jo, om du inte redan har ett ljusstarkt 50 mm, så köp det. Det är billigt i förhållande till vad du får. Utmärkt till alla porträtt (om du har APS-C så blir ju ett 50 mm ~80 mm beroende lite på vad du har för kameramärke). Jag har upplevt flera klart positiva effekter av att köra med fast optik, dels slipper du tänka på zoom och dels så "tvingar" den fasta brännvidden dig att tänka om och välja nya kompositioner. Blir utsnittet för stort, beskär i efterhand, blir det för litet, byt vinkel eller våga välja ett litet utsnitt och tvingas välja endast det väsentliga. De bilderna blir ofta "tighta" och bra.

Att fota i kyrkor är erkänt svårt, en ljusstark zoom är säkert bra, typ 24-70 2,8 eller liknande beroende på var du sitter i kyrkan. Kan du använda stativ? Har du eller kan du låna ett enbensstativ så blir det ganska diskret. Sammanfattningsvis, välj det ljusstarkaste objektivet du har (eller kan låna) och prova i förväg vilka kamerainställningar som krävs för att få OK bilder, ISO, bländare osv. Försök sedan välja (reservera?) plats i kyrkan så att du får optimala förutsättningar.

Lycka till och berätta gärna hur det gick här på FS!

Mårten
 
Tusen tack för feedbacken! Är ju en bjuden gäst till bröllopet och är god vän med brudparet. De hade inte tänkt att ha någon fotograf så då sa jag att jag gärna är det gratis så att jag får lära mig mer och få erfarenhet. De har inga höga förväntningar alls på fotona, men som fotograf så vill man ju ha det perfekta.

Jag har en Canon eos 400D. Vad är en ASP-C kamera?
Tror jag kör på att köpa ett 50mm objektiv som du sa för att få större bländare och så komplettera med 17-85mm som jag redan har.

På onsdag alltså i övermorgon, ska jag inhandla det nya objektivet samt minneskort o nytt batteri. Sedan ska jag ut till kyrkan och kolla ljus mm och se vilka inställningar jag ska köra. Ska även till lokalen och sedan ska jag träffa mina vänner och de ska berätta lite vad de vill ha för foton osv. När de fick höra att jag skulle köpa ett nytt objektiv blev de helt förfärade o sa att jag inte fick ta det på blodigt allvar haha! Men jag älskar detta och tycker detta ska bli skitkul!

Jag lovar att återkomma om hur det har gått på onsdag först (för att ev få lite mer tips) och sedan hur det gick på lördagen. :)

Tack igen!!!
 
Tusen tack för feedbacken! Är ju en bjuden gäst till bröllopet och är god vän med brudparet. De hade inte tänkt att ha någon fotograf så då sa jag att jag gärna är det gratis så att jag får lära mig mer och få erfarenhet. De har inga höga förväntningar alls på fotona, men som fotograf så vill man ju ha det perfekta.

Jag har en Canon eos 400D. Vad är en ASP-C kamera?
Tror jag kör på att köpa ett 50mm objektiv som du sa för att få större bländare och så komplettera med 17-85mm som jag redan har.

På onsdag alltså i övermorgon, ska jag inhandla det nya objektivet samt minneskort o nytt batteri. Sedan ska jag ut till kyrkan och kolla ljus mm och se vilka inställningar jag ska köra. Ska även till lokalen och sedan ska jag träffa mina vänner och de ska berätta lite vad de vill ha för foton osv. När de fick höra att jag skulle köpa ett nytt objektiv blev de helt förfärade o sa att jag inte fick ta det på blodigt allvar haha! Men jag älskar detta och tycker detta ska bli skitkul!

Jag lovar att återkomma om hur det har gått på onsdag först (för att ev få lite mer tips) och sedan hur det gick på lördagen. :)

Tack igen!!!

Hmm, fel av mig. Jag menade en APS-C-kamera, dvs en kamera som inte är fullformat, dvs en kamera som
ger en förlängningfaktor på ca 1,6 (Canon) på alla brännvidder vilket gör att ditt (kommande) 50 mm objektiv ger ca 80 mm i praktiken. Canon 400D är en APS-C-kamera.

Lycka till! Du kommer inte ångra köpet av 50 mm-objektivet.

Mårten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.