Annons

Min första blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Jag skall nu köpa min första blixt till min Canon EOS1000D. Kommer främst använda blixten för fotografering i mörka utrymmen osv..

Har kikat lite på blixtar som Canon SpeedLite 270EX II, Canon SpeedLite 220EX osv.. men vet inte vad jag skall välja.

Budget: 1500kr..
Krav: Blixten skall vara riktbar så man kan studsa ljuset i taket osv. Annars är jag öppen för förslag.

Nöjer du dig med begagnat kan du få en 430EX II för drygt 1500:-, ibland billigare, ibland dyrare. Det är nog det bästa köp du kan göra för de pengarna.

Om du kan tänka dig en helmanuell blixt så kan jag rekomendera Yongnuo YN-460 från dealextreme.
Otroligt billig men med bra kvalité
Den går att rikta i både höjd och sidled.
Enda nackdelarna är att den är helmanuell och att det är lång leveranstid om du beställer från china.

Jag skulle nog vilja gå ett snäpp upp i klass för att få en blixt som kan ge mer ljus och som dessutom går att rotera (så du kan studsa blixt i tak/vägg även om du håller kameran på högkant för porträtt, t.ex.).

Jag såg i morse att det finns en 430 EX för 1500kr och en 430 EX II för 1600kr här på Köp/Sälj. Jag känner ingen av säljarna och har inte sett deras blixtar men det verkar ligga inom din budget och du får väldigt mycket mer blixt för pengarna.

Jag tyckte det var jätteroligt att fota med blixt när jag köpte min första EOS-blixt. Det öppnade så många möjligheter. Det finns en bra artikel här om blixtfotografi med Canons produkter. Rekommenderas varmt.

Jag skulle nog vilja gå ett snäpp upp i klass för att få en blixt som kan ge mer ljus och som dessutom går att rotera (så du kan studsa blixt i tak/vägg även om du håller kameran på högkant för porträtt, t.ex.).

Den måste vara smidig också. 270EX går att vinkla upp i taket :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar