Annons

Min första bild

Produkter
(logga in för att koppla)

TommieJ

Aktiv medlem
Tänkte dela med mig av en liten episod från i lördags.
Jag är ny på det här med foto. Köpte min första systemkamera i november. Intresset för foto har väl egentligen funnits länge, men det har inte blivit av förrut.
Funderade länge på vad som gör en bra bild. Har sedan läst en del böcker, bland annat "Naturen som motiv" av Terje Hellesö. Rekomenderas!
När jag nu var ute i lördags så tog jag bilden nedan. Kollade ljus, komposition, kände efter vad jag ville få fram med bilden. Provade lite olika exponeringar, men det känndes inte helt rätt.
Jag skriver vidare(man kan bara lägga en bild i varje "post") nedan.
 

Bilagor

  • granskog1.jpg
    granskog1.jpg
    39.2 KB · Visningar: 743
Jo, jag kände mig inte riktigt tillfreds med bilden. Började fundera på vad Terje mfl pratat om kring komposition. Terje säger i boken ofta: "ändra kameravinkel. Den första är inte alltid den bästa"...
Så jag började gå runt lite, så tog jag ett par steg åt höger, och ser helt plötsligt hur ljuset faller in mycket snyggare, en diagonal. En konstig stubbe uppenbarar sig. Hmm, undra om man kan få den nära "gyllene snittet"?
Så tog jag bilden nedan. Känner mig ganska stolt faktiskt. Min första riktiga bild. Tidigare har jag bara tagit "foton".

/Tommie
 

Bilagor

  • granskog.jpg
    granskog.jpg
    44.6 KB · Visningar: 738
Grattis! En otrolig skillnad på bild, em rätt framifrån och ett kliv åt sidan så blir det en helt annan bild.

Kan komma på mig själv i alla möjliga situationer att jag just tar ett kliv åt sidan för att se ett objekt ur en annan vinkel. Min dam och mina kamrater brukar titta lite snett på mig och undrar vad jag håller på med. Tanken kommer att nu skulle man haft kameran med sig.. Den sitter nu fast limad med epoxlim i min hand. ;o)
 
mnm_swe skrev:
Tanken kommer att nu skulle man haft kameran med sig.. Den sitter nu fast limad med epoxlim i min hand. ;o)

Det är därför mina vänner tittar konstigt på mig, har näst intill alltid med kameran, även till affären, detta räddade dessutom vår bil från trädkrossning i Lördags

// Anders
 

Bilagor

  • husensjö.jpg
    husensjö.jpg
    46.2 KB · Visningar: 279
Där trädet är brukar vi vanligtvis parkera... hade dock trillat innan jag kom hem från en fotoutflykt till hamnen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.