Annons

Min eos 20D tappar tiden vid batteribyte

Produkter
(logga in för att koppla)

befl

Aktiv medlem
Min eos 20d tappar tidsinställningen varje gång jag byter batterierna.
Den har uppfört sig här från början, men eftersom det inte är något stort problem har jag inte brytt mig utan ställt in tiden varje gång jag byter batterier.
Nu tog jag tag i det och hälsade på Scandinavian Photos butik i Stockholm för att få hjälp. Det enda vi konstaterade var att det var inget problem med backupbatteriet. Med andra ord så har jag ett problem och nu undrar jag om någon annan upplevt detta och i så fall vilken medicin skall jag använda?
I övrigt var de mycket tillmötesgående i butiken.

Benny

Jag har samma fel. Om jag minns rätt skall backupbatteriet enligt manualen spara även tid och datum, men det gör det inte. :/

Eero efter at jag skrev mitt inkägg har Scandinavian photo varit i kontakt med Canon som säger att de endast upplevt detta på någon enstaka A1. De vill ha in kameran för genomgång.
Mvh
Benny

Behövde inte skicka kameran till garantiavdelningen; bytte helt enkelt klockbatteriet

Jag läste i manualen och där stod det lite om klockbatteriet. Bland annat sades att den ska hålla i 5 år. Och att när den börjar få slut på kräm tappar kameran datum och klockslag vid byte av den vanliga batterin.

Nu finns det ju inga 20D på marknaden som är mer än ett år gamla, så man undrar ju varifrån de tagit dessa batterier... ;)

I alla fall, så åkte jag till Expert och där inhandlade ett nytt batteri för 29 riksdaler och nu sparas datum och klockslag även vid batteribyte. :)

Har samma problem, suger då alla kort e tagna 2004 01 01 eller vad faaaan det står. Så skicka till canon alltså?

kanske man skulle skicka in sitt 100 400 L IS för service, e det tokdyrt tro?

Dave

Canon borde kunna spara klockan när kameran stängs av. När man startar den igen så kan den kolla att tiden inte gått bakåt och varna i så fall. Det är ganska trist att ha felaktiga tidsstämplar.

Finns det förresten något program som kan ändra tidsstämplar på en fil? Det vore bra ifall jag redigerar en fil men inte vill ändra tidsstämpeln. Eller klarar Photoshop att spara en fil utan att ändra tidsstämpeln?

Har du xp kan du välja att se både när bilden är tagen och när den senast är ändrad i katalogen i datorn. Det tycker jag är rätt bra.

När jag gör vanliga familjebilder så samlar jag ihop 100+ i en mapp och går sedan igenom dem en och en för eventuella beskärningar, fix osv. Och då ser jag på datumskillnaden i mappen om de har samma datum för senast ändrad som när bilden är tagen.

johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar