Annons

Min dröm i framtiden!

Produkter
(logga in för att koppla)

leokisch

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har fotograferat ett tag nu och har verkligen fastnat för det.. Just nu går jag i andra ring på gymnasiet och jag har bestämt mig för att jag ska satsa på fotografering efter gymnasiet.
Det första jag tänker göra efter gymnasiet är att gå på europeiska fotografskolan i stockholm.
Men sen måste jag få tips från er yrkesfotografer,hur tar man sig till för att kunna livnära sig på fotografering?
Hur gör man för att man ska börja synas?
hur gjorde ni för att komma igång?

Ge mig så mycket tips som möjligt! och en massa lösningar! :D

Tack i förhand!

Med vänliga hälsningar
Léo

Vad vill du bli för sorts fotograf? Pressfotograf, matfotograf, modefotograf, eller bara fotograf över huvud taget?

Nu är ju inte jag yrkesfotograf, och jag vet inte ens om jag strävar efter att bli det. Jag skapar för skapandets skull, för att jag mår bra av det.

Men för att synas måste du bli sedd. Fotografera mycket, visa upp dina bilder, gör utställnigar, fråga runt på caféer och butiker om du får hänga upp bilder. Sök praktik på ställen där du skulle kunna tänka dig att arbeta, sök praktik på ställen där du kanske inte vill arbeta men där du kan lära dig saker. Titta på andras bilder och ta lärdom av dessa. Gå på kurser.

Ta åt dig av kritik på dina bilder, men låt dig inte tryckas ned av översittare som tror att de är bäst. Tro på dig själv, att du kan. Ta vara på dina idéer, skriv ned dem, gör dem!

Starta eget är ett alternativ, det kan du ju göra medan du går i skolan. Börja bygga upp en kundkrets redan nu.

Nu ska jag fundera lite till, kanske återkommer sedan.

Kikade på din presentation. Den var tom och inga bilder.

Lägg ut bilder här på Fotosidan.
Kommentera andras bilder.
Läs allt som skrivs i formumena.

Om några år kommer du att ha en bra bild av vad som krävs och hur fotografer gör och tänker. Några snabba svar finns inte.

jag har en massa bilder... jag har bara inte orkat lägga upp dem här på fotosidan.
Men kan göra det så du får se vad jag går för.

Exploited skrev:
Vad vill du bli för sorts fotograf? Pressfotograf, matfotograf, modefotograf, eller bara fotograf över huvud taget?

Nu är ju inte jag yrkesfotograf, och jag vet inte ens om jag strävar efter att bli det. Jag skapar för skapandets skull, för att jag mår bra av det.

Men för att synas måste du bli sedd. Fotografera mycket, visa upp dina bilder, gör utställnigar, fråga runt på caféer och butiker om du får hänga upp bilder. Sök praktik på ställen där du skulle kunna tänka dig att arbeta, sök praktik på ställen där du kanske inte vill arbeta men där du kan lära dig saker. Titta på andras bilder och ta lärdom av dessa. Gå på kurser.

Ta åt dig av kritik på dina bilder, men låt dig inte tryckas ned av översittare som tror att de är bäst. Tro på dig själv, att du kan. Ta vara på dina idéer, skriv ned dem, gör dem!

Starta eget är ett alternativ, det kan du ju göra medan du går i skolan. Börja bygga upp en kundkrets redan nu.

Nu ska jag fundera lite till, kanske återkommer sedan.

Tack så hemskt mycket! :)

lite mer info om mig.

Så ni vet så har jag fotograferat på 2 bröllop, för ett företag och för en designer.
Nu i december kommer jag få mer jobb som jag har planerat..

leokisch skrev:
jag har bara inte orkat lägga upp dem här på fotosidan.

Kan ju vara en bra start att orka lägga upp lite bilder..

Kom bara ihåg, det är inte hur duktig man är på fotografi o photoshop som spelar in, det enda som betyder något är kontakter och att ha en säljande personlighet, sen kan bilderna du tar/gör vara skit, det spelar ingen roll, för den som kan sälja sig själv får alla jobb. That´s it.

Lycka till!

Danlo skrev:
Kan ju vara en bra start att orka lägga upp lite bilder..

Kom bara ihåg, det är inte hur duktig man är på fotografi o photoshop som spelar in, det enda som betyder något är kontakter och att ha en säljande personlighet, sen kan bilderna du tar/gör vara skit, det spelar ingen roll, för den som kan sälja sig själv får alla jobb. That´s it.

Lycka till!

Haha har inte ens varit inne på fotosidan.
Har gjort annat så att säga...
Men nu har jag lagt upp bilder som ni kan titta på.

Jag ser att du vänder dej till yrkesfotografer med din fråga,undrar just hur många sådana som finns här på FS.Vore kul att veta..

walter-g skrev:
Jag ser att du vänder dej till yrkesfotografer med din fråga,undrar just hur många sådana som finns här på FS.Vore kul att veta..

Verkar vara 2165 yrkesfotografer och 4366 frilansfotografer - du kan ju kontrollräkna ;)

Senast ändrad:
Danlo skrev:

Så egentligen borde man gå någon säljarutbildning och låta kameran ligga på hyllan ett par år? :)

Tyvärr, tyvärr, så har du nog alldeles för mycket rätt. Men man ska nog inte ta skitbilder för det, i längden borde det kunna hjälpa lite att vara bra fotograf också...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar