Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min dator dör när jag ansluter min kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Oldfield

Ny medlem
Tja

Jag har ett ganska allvarligt problem med min digitalkamera. En Konica Miolta Dimage Z3. Använder Win XP Pro i min dator.

Jag köpte den i tisdags och har under veckan lekt och testat en hel del med den. Tog massa kort och förde över dem till datorn. Detta gick jättesmidigt, flera gånger. Kopplade bara in USB-kabeln enligt anvisningarna och vips så fungerade allt.

Idag, när jag skulle föra över de senast tagna bilderna uppstod dock ett hårt problem. Jag anslöt kameran som jag alltid har gjort men den här gången gick allt åt skogen.

Tangentbordet slocknade, musen slocknade, alla andra USB-enheter slutade fungera. Mus och tangentbord svarade inte på rörelser eller tryckningar och kameran ställde sig inte i USB-läge för överföring av bilder, utan i vanligt fotoläge vilket den inte ska göra.

Saken är den också att jag inte ens behöver stänga på kameran. Så fort jag ansluter kameran kollapsar hela min dator trots att kameran inte ens är påslagen. När jag drar ut sladden vaknar all utrustning till liv igen.

Ett försök att ansluta kameran till min bärbara dator resulterade i att absolut ingenting hände. Kameran ställde sig i fotoläge och Win XP hittade inte ens en ny enhet som anslöts.

Min mp3-spelare och skrivare som ansluts via USB fungerar utmärkt.

Är det kortslutning någonstans? Är kameran trasig? Kan det vara sladden det är fel på? Som i och för sig enbart har legat i en hylla i sex dagar förutom de få gångerna jag har anslutit kameran till datorn.

Någon som haft liknande problem och hur har ni löst det i så fall?

Det låter som att du har någon kortslutning någon stanns i din kamera eller kabel, eftersom fel uppstår när kameran är av(testa gärna att koppla in kameran utan batterier så blir du säker ).

Jag skulle spontant gissa att problemet är i kameran, en usb-kabel är oftast väldigt tålig och svår att paja. Ett test du kan göra är att bara sätt i kabeln i datorn och ser om det leder till problem(i såfall har du nog kortis i kabeln).

Tyvärr så tar reparationer av digitalkameror oftast väldigt lång tid( se http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=4314 ),så även om det är tråkigt att kameran inte går som den ska kanske du ska sikta in dig på att köpa en kortläsare så att du slipper lämna ifrån dig kameran på en reparation.

//Erik

Erik: Tusen tack för det uttömmande svaret.

Gjorde som du sa och anslöt kameran utan batterier. Samma problem uppstod även då. Dock händer inget särskilt om jag bara sätter i kabeln i datorn utan att koppla in kameran. Då fungerar datorn som den ska.

Ska läsa igenom länken du gav mig, men får ta det imorgon.

Även om det som du säger tar lång tid att reparera digitalkameror så accepterar jag inte att en produkt som är sex dagar gammal och kostar ca 2700:- är trasig. Det kan ju komma att bli ytterligare fel på den om den börjat krångla redan nu.

En kortläsare köper jag nog hur eller hur senare. Verkar enklare att använda sig av en sådan.

som skrivet tidigare, kortläsare...

min erfarenhet från ett antal olika digitalkameror och datorer är att det alltid är säkrare att använda kortläsare, många av de program som följer med kameror har i alla fall tidigare varit ganska dåliga....

Det du kan prova/kolla är oxå hur kameran är inställd.. många kameror kan ha olika inställning för USB där det ena heter masstorage... och den andra något annat... Det handlar om hur kameran ska reagera mot datorn, massstorage är att kameran ska funka som en lös hårddisk vilket ofta är praktiskt, medans det andra läget är nödvändigt om du ska strya kameran från datorn... du kan ha råkat ändra något här..

/b

Tack för alla era svar o mitt problem. Kontaktade Cyberphoto idag där jag köpt kameran och de lovade att byta ut den. En returfraktsedel är på väg hem till mig. Jag ska få en ny kamera och en ny kabel. Får hoppas det fungerar bättre då.

Men en kortläsare ska inhandlas det också kan jag säga.

ergu skrev:
Det låter som att du har någon kortslutning någon stanns i din kamera eller kabel, eftersom fel uppstår när kameran är av(testa gärna att koppla in kameran utan batterier så blir du säker ).

Skulle vilja påstå att en ev. kortslutning ligger på iaf även om batterierna är ur. Matning från USB porten ligger alltid på.
Lycka till!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar