ANNONS
Annons

Datorn hittar inte kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Lyckades till slut komma till ett läge då uppdatera drivrutiner till enheten fanns. Datorn sa dock att de senaste drivrutinerna är installerade.

Det står förresten att det är ett fel med den, Kod 43, är det något av betydelse?

Får Du felkod så har Du problem. Men som T.Risberg skrev. Det måste vara harmoni mellan drivrutiner och OP. Du har inte skrivit något om detta så Du måste själv konstatera om Du använder drivrutiner som passar OPet.

Laddar ner detta, vad jag förstår så ska det vara rätt? (lösa tekniska problem är inte riktigt min grej tyvärr...)

http://www.canon.se/Support/Consume...x?DLtcmuri=tcm:87-856259&page=1&type=download

Edit: den tappade länken nu, Men jag laddade ner EOS Utility 2.10.2 Updater för Windows

Ser ju rätt ut.

Detta är inte lätt ens för den som sysslat med detta i 30 år. :) Dokumentationen är oftast svår att förstå. Beskriver i bästa fall hur man ska gå tillväga när allt går enligt planen.

Kod 43 betyder att en drivrutin rapporterar att den anslutna hårdvaran inte svarar som den skall på anrop, och därför deaktiveras den av Windows.

Det betyder alltså att du HAR rätt drivrutin installerad, och att drivrutinen KAN identifiera hårdvaran rätt, men att det därefter uppstår ett problem.

Eftersom du prövat med flera portar så kvarstår: Kabelfel, eller fel i kamerans USB-styrenhet.

Får jag spekulera fritt så betyder det att kabeln/kameran fungerar utmärkt vid förhandlingen som sker i 1.5Mbps (USB1.0-hastighet, alla enheter handskakar i denna hastighet), men att det går åt fanders när kommunikationen sätts till 480Mbps (USB 2.x-hastighet).

Senast ändrad:
Kod 43 betyder att en drivrutin rapporterar att den anslutna hårdvaran inte svarar som den skall på anrop, och därför deaktiveras den av Windows.

Det betyder alltså att du HAR rätt drivrutin installerad, och att drivrutinen KAN identifiera hårdvaran rätt, men att det därefter uppstår ett problem.

Eftersom du prövat med flera portar så kvarstår: Kabelfel, eller fel i kamerans USB-styrenhet.

Får jag spekulera fritt så betyder det att kabeln/kameran fungerar utmärkt vid förhandlingen som sker i 1.5Mbps (USB1.0-hastighet, alla enheter handskakar i denna hastighet), men att det går åt fanders när kommunikationen sätts till 480Mbps (USB 2.x-hastighet).

Alltså skulle det kunna funka om jag provar med en annan kabel?

Låter plausibelt, och jag hoppas Du har den kunskapsnivån så att det är som Du säger, men jag skulle inte vara så tvärsäker. Har man inte absolut rätt programvara kan även felmeddelande gå fel ibland, tyvärr.
Här finns ett hälpmedel som med lite tur kan skapa mer klarhet:
http://support.microsoft.com/kb/310123/sv

Och om det är ett kabelfel, kan det kanske åtgärdas genom att sätta en ferrit runt kabeln. USB-kablar saknar vanligen ferriter, och de anses inte behövas, men ibland blir kommunikationen mellan enheterna sämre när kabeln saknar ferrit. Det gäller särskilt vid hög överföringshastighet.

Alltså skulle det kunna funka om jag provar med en annan kabel?

Jepp. Funkar inte det, och kameran inte fungerar på flera av varandra oberoende datorer så verkar det mer vara ett problem med elektroniken i kamerahuset dock.

Mjo, just det. Se till att formattera minneskortet i kameran också.

Hej!
Du kan prova detta.
Skapa en textfil, öppna filen och skriv in detta.

Set devmgr_show_nonpresent_devices=1
Devmgmt.msc
exit

Spara filen på skrivbordet, som t.ex. usb.bat
Dubbelklicka på filen, klicka på Enhetshanteraren.
Klicka på Visa i menyraden, klicka på visa dolda enheter.
Klicka på den lilla pilen vid Portabla enheter, nu kan du se din kamera Canon 1000D.
Högerklicka på denna och välj avinstallera och klicka på OK.
Stäng enhetshanteraren, och anslut din kamera igen.
Nu borde Operativsystemet installera om drivrutinerna.

MVH

Hej!
Du kan prova detta.
Skapa en textfil, öppna filen och skriv in detta.

Set devmgr_show_nonpresent_devices=1
Devmgmt.msc
exit

Spara filen på skrivbordet, som t.ex. usb.bat
Dubbelklicka på filen, klicka på Enhetshanteraren.
Klicka på Visa i menyraden, klicka på visa dolda enheter.
Klicka på den lilla pilen vid Portabla enheter, nu kan du se din kamera Canon 1000D.
Högerklicka på denna och välj avinstallera och klicka på OK.
Stäng enhetshanteraren, och anslut din kamera igen.
Nu borde Operativsystemet installera om drivrutinerna.

MVH

Som tillägg bör nämnas att man måste köra detta från en privilegieeleverad kommandotolk för att det skall fungera korrekt under Win7.

Själv är jag skeptisk till att en ominstallation av drivare skulle göra nåpot för en 43.

Jepp. Funkar inte det, och kameran inte fungerar på flera av varandra oberoende datorer så verkar det mer vara ett problem med elektroniken i kamerahuset dock.

Mjo, just det. Se till att formattera minneskortet i kameran också.

Det där med att formatera kortet i kameran hänger ihop med en annan sorts problem som uppstår ibland, fel i filsystemet. Men om kameran ser filerna, så att man kan se bilder på skärmen, så är det inget problem för kamerans del hur kortet är formaterat. Ett kort med fel i filsystemet kan ofta läsas i kameran, men inte i en kortläsare.

Men många av Canons kameror (kanske alla?) visar INTE innehållet på minneskortet, även om man kan tro det. Kameran fungerar som en server, och den visar bara mappar som innehåller bilder. Det går inte att kopiera filer till minneskortets rotkatalog via kameran; den mappen är i regel osynlig i filhanteraren. Det finns kameror som helt vägrar skrivning från dator via USB, undantaget radering av filer i bildmapparna.

Det aktuella problemet kan antagligen lösas med minneskortläsare om kameran inte grejar det, då det handlar om att föra över bilder till datorn. Det finns billiga kortläsare; de billigaste kostar omkring en femtiolapp.

Och rådet att formatera minneskortet i kameran efter att man har fört över bilderna gäller ännu. Det är en bra rutin, som gör att man oftast kan återställa alla filer om det skulle bli fel i filsystemet, förutsatt att man inte har raderat några av bilderna.

Jag använder alltid minneskortsläsare och mina kort formateras efter varje tömning, ungefär varannan vecka, så det är nog inga problem där.

Ursäkta att jag kidnappar tråden lite.

Det står oändligt mycket på FS om formatering av minneskort och även på mängder av mobiltelefonsajter och jag har alltid undrat över detta.

Jag har verkligen använt mängder av minneskort men aldrig i mitt liv formaterat något av dem och de har aldrig krånglat.
Varför allt detta formaterande. Kanske det skapar fler problem än det räddar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar