Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min D70 vill inte plåta (ibland...)

Produkter
(logga in för att koppla)

Redtroll

Medlem
Ibland när jag ska ta bilder med min D70, så vill den inte vara med på noterna...

Exempelvis härom kvällen...
Det var vid 20-tiden, manuell bländare till 4,5, MF, Pre WB, stativ, BKT på bländaren...

Det spelade inte någon roll ifall jag satte kameran i P, S eller auto.

Kameran rekomenderade 2 sekunders slutartid, men den ville inte exponera.
Det fanns inte något felmeddelande eller något som verkade fel.
Detta händer emmellanåt, och verkar vara relaterat till dåliga ljusförhållanden.

Efter någon minut var kameran med igen, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad jag ändrade på, ifall det nu var det som avgorde det.



Är det någon här som känner igen fenomenet?
 
Låter som du inte får fokus - vilket kan vara svårt i dåligt ljus. Lyser rund pluppen längst till vänster i sökaren?

Testa manuellt fokus när du får det fenomenet.
 
Redtroll skrev:
BKT på bländaren...
Med gaffling på bländaren så måste bländaren förmodligen vara inställd så att alla gafflingar i serien är genomförbara. Kan det vara det som spökade?

Om du t ex ställt in bländaren på f/4.5 med ett objektiv som har det som största öppning så är ju ingen plusgaffling möjlig.

Redtroll skrev:
manuell bländare till 4,5
Redtroll skrev:
Det spelade inte någon roll ifall jag satte kameran i P, S eller auto.
Du måste ha skrivit fel i någon av de två ovanstående raderna, annars får jag inte ihop det.
 
Det här med gafflingen kan kanske vara svaret...
Jag tror att jag skall göra lite experiment ikväll, och se om det går att provocera fram felet.
 
Det kan inte vara så att du tidigare kört rätt så hårt med AF assist-lampan. När denna blir för varm vid frekvent användande sä kan du inte ta på en stund. Då behöver den en stund på sig att kyla ner sig eller som du skriver - "Efter någon minut var kameran med igen, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad jag ändrade på, ifall det nu var det som avgorde det."

Jag har till och med för mig att detta framgår i manualen.

Jag hittade det, sid 73 Sv manualen längst ner under stycket "Kontinuerlig användning av AF-belysningen". Ta-daa!!
 
Senast ändrad:
Jag har också varit med om samma sak....det är när kameran inte kan fokusera som det inträffar.

Ta bort indikationen på fokus i menyn...kör manuellt i dom lägena...manuell fokus alltså!

Hupp"!
 
Hej!

Ja nog händer det att d70 beter sig lite eget :0 Det händer någon gång då och då för mig, men det brukar bara vara att fippla lite så hux flux klick ;)

Mvh

Martin
 
Händer mig allt som oftast åxå... Smått irriterande!!!

Alltid när jag tar stående bilder. Kameran låser sig utan felindekering. Inte nåt fokusfell, eller full buffert.

Enda sättet som jag funnit att "låsa" upp den på är att vrida kameran å ta en liggande bild....

Mycket märkligt!!!
 
Jag gjorde lite experiment igår kväll, men kunde inte provocera fram felet denna gången.
Det är inte AF som ställer till det, eftersom jag körde manuellt vi det tillfälllet.

Dessutom kan jag avfärda gafflingsteorin;
Om jag har valt största bländare manuellt, och valt att gaffla bilderna, så kan man ändå ta alla bilderna i"gafflings cykeln".
MEN, två bilderna blir likadana eftersom det inte går att öppna bländaren ytterligare.

Intressant teori, det där med att vrida kameran.
Jag vill nästan att det ska hända igen, så att jag kan utforska fenomenet ytterligare.

Tack för era kommentarer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.