Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min d70 har vattenfyllts

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet är väl att Oskar är i Kenya. Hade han varit hemma i Sverige, så hade det nog inte varit svårt att fixa ett nytt hus eller lämna in kameran på service.;o)
 
fick in lite saltvatten i min 1 ds mark2, kameran funkade i 4 mån sen var det godnatt!! Alla dömde ut den men jag fick en kamera rep att byta alla kretskort i den så nu funkar den kanon.. kostade bara 16k..
 
Trist historia.
Jag hade ett liknande problem en gång. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag (Trygg-Hansa) som var jäkligt tjuriga att komma till tals med från Thailand. De ville i princip inte göra något förrän en svensk godkänd verkstad kollat kameran. Valet var att hoppas på att leva utan kamera eller skaffa en ny där borta och sedan stå med 2 kamerahus när man kom hem.

Tur i oturen så torkade min kamera upp och funkade hyfsat under resan och väl hemma så hjälpte Trygg-Hansa till på ett himla bra sätt att få den lagad (bytt). Man hade hoppats att denna hjälp hade kunnat erbjudas när man väl satt i klistret på resan...

Hoppas du får liv i den!
 
Uppdatering

En vecka har gått sedan den förfärliga händelsen. Idag testade jag kameran och nada. Inte en dugg, jag har kontaktat Nikon Sverige och deras enda råd är att jag ska skicka in den när jag kommer hem.

En ny kamera är på väg ner den kommer nästa vecka. Så det löser sig

Nu kommer nästa fråga, törs jag använda huset igen eller hur ska jag göra för att rengöra och säkerhets ställa att det funkar?

//Oskar
 
Det finns 2 sätt att det normalt har läckt.

1. Användarfel det vanligaste
2. Fel i en genmföring / Oring.

Gör så här.

1. Fetta alla oringar mm som vanligt.
2. Fyll hyset med toalettpapper. Ta inte en lång bit utan flera kortare så blir det lättar senare.
3. Stäng huset och antingen dyk ned, eller sänk ned huset till typ 20-40 meter.
4. Väl uppe på båten igen så måste man torka huset tort på utsidan.
5. Öppna försiktigt och ta försiktigt ut en toalettpappersbit i taget och se om/var det är blött. Dvs var vatten kommer in.
6. Ta eventuellt isär den genomförng som läcker rengör från sand/salt och fetta in.

(UV hus är inte rocket science utan enkel överprisat mekanisk konstruktion som definitivt är lätt att serva själv.)


Gå till steg 1 och trycktesta igen. Och om det funkar så i med kamera och dyk igen.

Lycka till :)

Mvh
Anders Nygren
www.vattenbilder.com
 
säkra spännena!

Precis som Nygren skriver bör du alltid trycktesta skalet, utan kamera, det gör jag alltid med nytt skal (eller när man fått lite läckage). Eftersom det var spännet som gick upp kan du väl försöka säkra spännena.

Jag dränkte min D70s förra våren (på västkusten, saltvatten).

Jag anmälde skadan till försäkringsbolaget och fick pengar minus självrisk. Så, även om du köper ny kamera nu (vilket du gjort) kan du få ersättning i efterhand av försäkringsbolaget i sverige.

Säg bara inte att du dykt med kameran (det sätter bara griller i huvudet på skadereglerarna), och definitivt inte att det berodde på fabrikationsfel från Fantasea (då hänvisar de till fabrikören och du får ingen ersättning alls). Säg t.ex. att du "hamnade i vattnet med kameran" (vilket är helt sant), mer behöver de inte veta.

Att försöka laga en digitalkamera som blivit lite blöt är inte lönsamt. När jag visade min dränkta D70s hos Kameradoktorn sa de att det räcker med litet stänk och de allra flesta digitalkameror är körda (gäller självklart ej proffsmodellerna som t.ex. EOS 1D, som har bra väder och vattenskydd).
 
Det kan finnas en chans att du kan klara kameran.

Doppa den i destillerat vatten eller RO-vatten.
Låt den ligga i ett tag.
Tag sedan upp den och skruva isär allt du kan. återigen skölj allt i vatten enl.ovan.pensla även all elektronik i detta vatten.
Låt torka och montera ihop.
På det här sättet räddade jag en bandspelare som trillad i på västkusten.
 
Har hänt mig ett par ggn, en helt ny kamera tappade jag i ätran, den ligger kvar på botten;)

En annan gång gick en brandslang av & vatten trycktes rakt in i kameran.
Tog hem den, sköljde hela i rinnande kranvatten & lät den stå på tork ovanför ett element.

-Den fungerar fortfarande med vid varje ny uppstart vill den att man skall ställa datumen etc igen. (Canon 20D)
 
Northern Star skrev:
Har hänt mig ett par ggn, en helt ny kamera tappade jag i ätran, den ligger kvar på botten;)

En annan gång gick en brandslang av & vatten trycktes rakt in i kameran.
Tog hem den, sköljde hela i rinnande kranvatten & lät den stå på tork ovanför ett element.

-Den fungerar fortfarande med vid varje ny uppstart vill den att man skall ställa datumen etc igen. (Canon 20D)

Låter ju som att det skulle kunna funka med att byta det lilla minnesbatteriet. Har du prövat det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.