Karl R
Aktiv medlem
Men inte den som skickades till verkstaden utan en ny.
Detta hände:
Kameran skickades och åtgärdades inom rimlig tid. Sedan låg den en vecka på hyllan innan den skickades tillbaka. Totalt tre veckor. Det gällde rengöring och jag tyckte det kunde vara en bra idé att få det gjort innan sommarens macroäventyr. Men när jag skulle ta testbild för att kolla resultatet tyckte jag att kameran uppträdde konstigt. Det var ju ändrat i menyer så det återställdes, det är bra att ha hustruns D600 som facit. Kameran var oanvändbar, autofokus och exponeringsmätaren var ur funktion. Det kunde vara mer än så men jag lade inte ner arbete på att undersöka det. Tog kontakt med Nikon och fick trycka på rätt hårt för att få den jag talade med att förstå att verkstaden orsakat felet. Jag blev ju inte trodd först. I servicen ingick också uppdatering av mjukvaran i kameran. Det är ju lite underligt att status för åtgärden inte uppdaterades så att man som kund verkligen kunde följa vad som händer. Efter det att kameran rengjorts m m var status att reparation pågick. Efter en dag ringde jag och undrade, det måste vara ett allvarligt problem då arbetet pågick så länge! Det var det ju men verkstaden gjorde uppenbarligen inget funktionprov. Nåväl, efter en månad hade jag min kamera igen och jag och hustrun kommer att noga tänka oss för innan något skickas till Nikonverkstaden. Det är en härlig kamera trots det inträffade även om Nikon tagit bort en stor del av glädjen att ha den.//K
Tillägg: Dammtussarna och ev oljefläckar på sensorn störde inte alls. Jag bryr mig inte om att kolla den nya. Det räcker nog med att köra sensorrengöring då och då. Det är roligare att fotografera än att stirra på dammtussar.//K
Detta hände:
Kameran skickades och åtgärdades inom rimlig tid. Sedan låg den en vecka på hyllan innan den skickades tillbaka. Totalt tre veckor. Det gällde rengöring och jag tyckte det kunde vara en bra idé att få det gjort innan sommarens macroäventyr. Men när jag skulle ta testbild för att kolla resultatet tyckte jag att kameran uppträdde konstigt. Det var ju ändrat i menyer så det återställdes, det är bra att ha hustruns D600 som facit. Kameran var oanvändbar, autofokus och exponeringsmätaren var ur funktion. Det kunde vara mer än så men jag lade inte ner arbete på att undersöka det. Tog kontakt med Nikon och fick trycka på rätt hårt för att få den jag talade med att förstå att verkstaden orsakat felet. Jag blev ju inte trodd först. I servicen ingick också uppdatering av mjukvaran i kameran. Det är ju lite underligt att status för åtgärden inte uppdaterades så att man som kund verkligen kunde följa vad som händer. Efter det att kameran rengjorts m m var status att reparation pågick. Efter en dag ringde jag och undrade, det måste vara ett allvarligt problem då arbetet pågick så länge! Det var det ju men verkstaden gjorde uppenbarligen inget funktionprov. Nåväl, efter en månad hade jag min kamera igen och jag och hustrun kommer att noga tänka oss för innan något skickas till Nikonverkstaden. Det är en härlig kamera trots det inträffade även om Nikon tagit bort en stor del av glädjen att ha den.//K
Tillägg: Dammtussarna och ev oljefläckar på sensorn störde inte alls. Jag bryr mig inte om att kolla den nya. Det räcker nog med att köra sensorrengöring då och då. Det är roligare att fotografera än att stirra på dammtussar.//K