ANNONS
Annons

Min D200 är sliten och smutsig

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikTjulin

Avslutat medlemskap
Min D200 har tydligen fått slita hårt. Jag köpte den begagnad och kollade för någon vecka sedan hur många exponeringar som gjorts. Stackarn har närmare 70 000 exponeringar på nacken. Inte illa.

Den har ju inte packat ihop ännu men jag fruktar dagen då den gör det. Vad kostar det att få slutaren utbytt? Och vem gör jag? Eftersom jag inte är gjord av pengar så kan det vara bra att spara ihop en liten kameracrashbuffert.

Btw. Som nyinflyttad i skåne (Lomma) så kan jag undra vart jag ska lämna in min kamera för rengöring?

Tack
Fredrik

Med en spik och en stump snöre.
Nej då. Jag använde något program som gick att tanka gratis. Ehm.. Kommer ej ihåg vilket.men Jag läste det i någon tråd här, så sök!

Min D200 har tydligen fått slita hårt. Jag köpte den begagnad och kollade för någon vecka sedan hur många exponeringar som gjorts. Stackarn har närmare 70 000 exponeringar på nacken. Inte illa.

Den har ju inte packat ihop ännu men jag fruktar dagen då den gör det. Vad kostar det att få slutaren utbytt? Och vem gör jag? Eftersom jag inte är gjord av pengar så kan det vara bra att spara ihop en liten kameracrashbuffert.

Btw. Som nyinflyttad i skåne (Lomma) så kan jag undra vart jag ska lämna in min kamera för rengöring?

Tack
Fredrik

Ska inte D200 palla minst 150000 exponeringar? I så fall är du tidigt ute med din "slutarbuffert".

Hmm. Jag rättar mej själv med ett citat från Kamera o Bild: "Slutaren ska klara upp till 100 000 exponeringar som minimum."

/K

Senast ändrad:
Byta slutare går väl på ca2500-4000kr beroende på kameramodell tror jag. Rengöring kam man få på Kamerateknik som ligger i "Holmgången" Malmö, för ca 250kr. Och snabbt går det också. En bra verkstad.

Ska inte D200 palla minst 150000 exponeringar? I så fall är du tidigt ute med din "slutarbuffert".

Hmm. Jag rättar mej själv med ett citat från Kamera o Bild: "Slutaren ska klara upp till 100 000 exponeringar som minimum."

/K

Nikon säger att slutaren testats till över ("well in excess of") 100000 exponeringar. Det innebär dock ingen garanti att den håller så länge, men den kan också hålla betydligt längre om man har tur.

Jag mailade Nikon tidigare och frågade och efter mycket om och men så lyckades de klämma ur sig att den kanske skulle klara 100' exponeringar. Men det beror väl väldigt mycket på hur den har använts antar jag...

Mvh
Maverick

Ash då.. det låter inte lovande. Särskilt som jag inte har varit med under som 55 000 första exponeringarna. Men jag hoppas på att just min kamera är som ett fint vin. Den blir bara bättre. :p

Tack
Fredrik

När slutaren på min D70 pajjade kostade det 2400 att få det lagat. Detta var för 2 år sedan ungefär. Jag skickade in den till Nikon i Stockholm.

Slutarspecar är nog inte mycket att lita på. en normalt fungerande slutare i D200 klarar troligtvis betydligt mer än 100000 exponeringar. tror det finns en hel del D70, D80, 20D och 30D som klarat betydligt fler än 100000 exponeringar. Sen finns det proffsmodeller som klappat ihop innan 50000 exponeringar men det tillhör nog ovanligheterna. Tänk på Herr Frödeberg som ofta drar iväg 2000 bilder under ett uppdrag, många andra som fotar sport ligger på samma siffror och de kan ha kanske tre-fyra sådana uppdrag i veckan.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto