Annons

Min Canon G9 bara dog

Produkter
(logga in för att koppla)

snapshooter

Medlem
Jag har en Canon Powershot G9 som jag har fyrat av ca 13.000 exponeringar med. Igår stannade den plötsligt. Tog ett par bilder - stoppade den i fickan - tog upp den -helt död. Det är inte batteriet, jag testade med ett helt nytt idag. Och jag har inte tappat den eller något sådant. Tyvärr har garantin gått ut också. Någon som varit med om detta och kan ge ett tips på hur man återupplivar den?

/h
 
Det visade sig att det var några små skruvar i chassit som lossnat. De sitter tydligen fixerade med något slags lim, men när man råkar slå i kameran någonstans så rubbas detta, och sedan gängar de ur sig och försvinner. Till slut delade den på sig och verkar ha fått nån slags kortslutning.

Så, kolla med jämna mellanrum att skruvarna verkligen sitter fast!

/h

P.S. Köpte en G10 istället som nu är på lagning för att jag (läs: min fru) tappat den i golvet.
 
Döden i en kamera.

Stort tack för tipsen!
Visst var det så!!
Ut trillade skruven.....
Tyvärr är kameran fortfarande död så nästa steg får bli en säkring och därefter prel ett moderkort om det är lönt.
SANSLÖST att ett konstruktionsfel ska förstöra min fina kamera!
Det är mer än knäckande.

Gabbe
 
Det finns en uppsjö med internetsidor som besriver att Canon G9 lägger av på grund av att en av de interna skruvarna lossnar och kortsluter DC-DC kretskortet. Canon borde åtgärda detta gratis.

Om det är som du säger borde kameran omfattas av den treåriga reklamationsrätten, dvs. det borde gå att få Canon att stå för reparationerna om kameran inte är äldre än tre år.
 
Har precis vart o lämnat in min sambos G9 på fotokungen med samma problem.
(jag som försökte övertala henne att köpa Nikon... )

Garantin gick ut i maj, så om det visar sig vara samma "fel" (kontruktionfel) så tackar vi för tipset med "3-års regeln".

Fick betala 700:- (för felsökning o frakt) i förskott som vi får tillbaks eller tillgodo om de skrotar kameran. Skrota får de ju inte *hehe* nu ska vi laga själva :)

//R
 
Jag lagade min döda G9 själv.

Hej igen,

jag kollade med Canon svenska kundservice och enligt dem är detta inte ett sådant fel som omfattas av förlängd garanti. Detta är skamligt eftersom det är ett rent konstrultionsfel.

Jag bestämde mig för att värdet på kameran är relativt litet och att lite självfix kan rädda kameran. I annat fall blir det soptunnan. Sagt och gjort, jag följde guiden som jag tidigare hänvisat till (http://www.myfixtips.com/blog/digital-camera/who-killed-my-g9-133.htm) och kunde efter öppnandet kostatera att de skruvarna som enligt artikeln brukar lossna hade lossnat varav den ena låg bland komponenterna på DC-DC kretskortet. Vid mätning av säkringen var denna öppen. Jag bestämde mig då för att "tillverka" en säkring. Jag tog en audiokabel som jag hade liggande, skalade en ledare och pillade ut en enda liten tunn kopparledare. Denna förtennade jag med lödpennan och lödde fast den ovanpå säkringen så att denna tråden kortsluter säkringen. Därefter fick skruvjävlarna som lossnat en dutt med superlim precis innnan jag skruvade dem på plats. Därmed lossnar de inte mer. Jag monterade ihop kameran och konstaterade att den nu fungerar som den ska. En bra nollkronorslösning. Om det går åt pipan kan man alltid köpa ett nytt dc-dc kort och byta ut. Kostar drygt 100 dollar. En rep på Canon kostar nog mer än en begagnad på Blocket.

Lycka till med ert G9 fix.
 
Tack Försvarsministern!
Har mer eller mindre gett upp modet, men ditt inlägg skapar ny energi.
Nu ska här lagas!
 
Min G9 dog också

Har lämnat in min döda G9 till Canon i Mölndal.
Om diagnosen blir fatal så lär jag ta tillbaka kameran och testa lödkolven. Tack för tipset. Skulle vara intressant att veta hur många G9 som drabbats av plötslig tvärstopp.
 
Min funkar och det skramlar inte...
Kanske lika bra att göra en insats innan det är försent. Det ser ju ganska lätt ut. Ni som gjort detta, klarar man det med en sats instrumentmejslar, snabblim och lite tålamod eller behövs något mer?

/Arne
 
Hej Arne.
Jag tycker instruktionen var bra, men det var lite svårt att se på bilderna exakt vad han höll på med. Kanske skulle jag ha märkt upp var skruvarna satt lite bättre när jag skruvade isär den. Jag har för övrigt obefintlig vana av finmekaniska arbeten, men det gick bra ändå. Tyvärr hoppade inte kameran igång. Nästa steg blir ny säkring och om det inte funkar, nytt beg moderkort.
Jag skulle DEFINITIVT satsa på att få fast skruvarna lite extra! Det är ju en fin kamera.

Vänligen

Garbis
 
Därefter fick skruvjävlarna som lossnat en dutt med superlim precis innnan jag skruvade dem på plats. Därmed lossnar de inte mer.

Om jag vore dig skulle jag faktiskt valt något annat än superlim för skruvarna. Tex kontaktlim. Anledningen är enkel: ett härdat superlim är (ursäkta uttrycket) stenhårt. Det medför att om du råkar banka kameran i något så kommer du att belasta limmet hårt, och det kan spricka. Med ett mjukare lim (tex kontaktlim eller min favorit Sikaflex) kan limmet tänja lite på sig och risken att det spricker är mycket mindre.
 
Tack Garbis, det känns som ett ok arbete då. Jag är ganska van vid finmekaniska arbeten m.m., var mest ute efter vilken utrustning som behövs.

Uffe: Även medel av gamla hederliga LocTite-typ borde ju funka bra. det brukar hålla i bilar, skakiga flygplan m.m.
 
Canon G9 med lösa skruvar

Läste anvisningarna för självpyssel med strejkande G9. Hämtade hem kameran från Canonverkstaden innan diagnos/rep startat. Jodå, visst fattades en av de 2 skruvarna och den andra var på väg att lossna. Precis som på bild 6 i länken. Jag kan inte finna den saknade skruven, så det blir nog att gräva djupare. Enda resultatet hittills är en bit metalliserat papper(?) som föll ut ur kameran. Felorsaken? - kanske, men jag sätter inte ihop kameran för test med en skruv på rymmen. Ang säkringen - hur mäter man den rent praktiskt. Det är ju en aning småpilligt om man säger. Nån som har en bra ide?
 
Kostnad?

Min G9 gjorde precis det samma. Sisådär tre år och några månader efter att jag köpte den (och dessutom i Pythagoras gamla jävla grotta i ett berg i Grekland).

Tror jag sätter en tekniskt kompetent och jävligt pillig kompis på det, men vad kostar det att få det fixat hos proffs? Bor i Göteborg.

Snacka om inbyggt slitage....
 
Min G9 gjorde precis det samma. Sisådär tre år och några månader efter att jag köpte den (och dessutom i Pythagoras gamla jävla grotta i ett berg i Grekland).

Tror jag sätter en tekniskt kompetent och jävligt pillig kompis på det, men vad kostar det att få det fixat hos proffs? Bor i Göteborg.

Snacka om inbyggt slitage....

Du kan antagligen få ett (obra)pris hos Canons märkesverkstad i Krokslätts fabriker.
Man kan notera att Canon går med bra vinst, så dom tjänar säkert en del på reparationerna också.
Mitt exemplar ligger nerplockat i en kartong eftersom det gick snett med en liiiiten hake som registrerar om batteriluckan är stängd. Fåsse om jag pillar ihop eländet.
Men det är verkligen skämmigt av Canon att hantera sina troende kunder på detta sätt!
Lycka till alla med strejkande G9or
Mazzes
 
Jag är verkligen ledsen att jag inte hittade detta här förrän för sent.
Jag har verkligen inte råd att köpa ny kamera.

Min kära kamera tvärdog idag... Jag trodde kanske det var batteriet som var helt slut efter resan till UK utan att bli laddad emellan och att jag filmat lite just precis. Jag filmade alltså, sedan stoppade jag kameran i fickan och sedan upp igen - död. Satte in, tog bort, satte in batteriet minst 5 gånger. Hem, laddade batteriet... Lika död!

Googlade och gick slutligen hit, och ja, aha, ok, kortslutning... Gräver fram mina skruvmejslar, nej de minsta har försvunnit. Tittar på klockan. Jaha, bara 5 minuter kvar tills Frölunda Torg (Clas Ohslon) stänger... Vilken otur. (kl 18:00 lördag)

Funderade när var det jag köpte kameran? 3,5 år sedan var det när jag kollade de första bildernas datum (tack EXIF).

Dessutom var kameran köpt genom företag också så svårare att få garantiärenden ändå.

Maximal otur kanske. Men mest pga min otålighet. Jag vill öppna nu genast. Den minsta skruvmejseln jag har passar inte riktigt bra, skaver bara upp färgen.

Jag börjar fundera på om kanske bensinmackar har sådana små skruvmejslar också att köpa?

Kanske man får tigga om att få tillbaka den åbäkiga EOS350 som jag sålt till min fader och han med all sannolikhet totalt smutsat ner med sand/damm pga kärlek till hav och stränder och total orespekt för att skydda saker.

Nu har jag "bara" min iphone. Nej jag är inte rik och köpt den, den har jag ärvt av en person. ;) Och ja just det, min gamla första kamera från mitten av 90-talet, tejp-lagning och allt! Undrar vad som ger bäst bilder av dessa två kameror... ;) Tror ändå att iphone vinner trots minimala objektiv+sensor. Mjukvaran som är bättre tror jag, gamla kameran hade en tråkig tendens att göra grönt till brunt på mina dockors makeup.
 
Hjälp önskas

Min Canon G9 har varken lösa skruva eller har lagt av, därför tänkte jag limma de på plats i förebyggande syfte, men jag har svårt att förstå vilka skruvar det rör sig om då jag tittar på bilderna i guiden det länkats till. På bilderna är ju alla skruvar urskruvade i den. http://www.myfixtips.com/blog/digital-camera/who-killed-my-g9-133.htm#respond

Är denna skruv en av skruvarna som kan falla av?
http://img10.imageshack.us/img10/3586/cimg39542.jpg
Är det en till skruv som kan falla av? Vilken då i så fall?

Kanske är det någon skruv här?
http://img401.imageshack.us/img401/1388/cimg3955.jpg

Jag uppskattar väldigt mycket en eventuell hjälp i form av tydlig och gärna illustrerad förklaring.

Tack på förhand
Bertil
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.