Annons

Min blixt exploderade.!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Eterno

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte några Multiblitz Profilux (400w) begangnat.Jag skulle ta lite kort på min kompis, och jag hade satt igång båda och hjälp ljus. Sen skulle jag bara sätta på den andra blixtens IR sensor (så den slavar under den andra),då står jag med huvudet i samma höjd som blixten. Det small till och sen började det fräsa och spruta gnistor och eld hur den, sen bolmade röken ur den. Jag var snabb ner och drog ut kontakten. Sen började det rinna som en olja eller flott ur blixten och det stank nästan som bränt fläsk i hela lägenheten. Jag tror att det var en av kondensatorerna som gick sönder. Lampan är heloch ingen säkring gick men jag vet inte hur jag ska göra nu. Är det bara och slänga eller kan man laga den?
Är det någon som har råkat ut för nått liknande??

Jb
 
Låter onekligen som om kondensatorerna flög i luften. Jag har varit med om kondensatorer som exploderat så att metalllådan till nätaggregatet till en dator buktade ut efteråt. Är det så att den small pga av ålder, electrolytkondingar av sämre kvalite åldras rätt fort, så kan det vara bara att löda dit nya om inget annat gick sönder i smällen. Men small det pga nåt annat fel så är det lika bra att leta rätt på en ny blixt.
 
Testar och laga.

Jag ska testa och laga den, men ska först se till så all vätska är borta och att det är rent överallt så det inte blir någon kortis. Sen är det bara att löda dit en ny.
jb
 
Det är viktigt att använda rätt rengöringsmedel!

De flesta "electrocleaner"-sprayerna som finns lämnar kvar kladdiga rester, även om det står på dem att de inte ska göra det. Resterna drar till sig damm, som kan skapa kortslutningar i framtiden.

Det bästa är att använda sig av etanol/metanol-baserad rengöringsvätska.
 
Elektrolyten i kondensatorerna kan vara väldigt giftig, läge att vädra och göra rent ordentligt när en sån har smällt. Vet inte om nyare kondingar är "renare", men de gamla innehåller dioxiner i mängd! VARNING!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.