Annons

Min bildskärm har blivit grön/gulaktig

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan B

Avslutat medlemskap
Häromdagen när jag slog på datorn, så var den normalt gråsvarta bakgrunden istället gul/grönaktig! Jag har med mina bristande datorkunskaper försökt ändra inställningar för bildskärmen men den blir inte bättre. Nu tycktes jag mig se att bilderna jag öppnar i photoshop elements även blivit pixliga. Jag är så himla trött på denna pc, så jag funderar på att skaffa en Mac istället... Kommentarer kring det också om någon vänlig själ läser detta.
Dan Broström
 
Du skrivet inget om vad för slags skärm du har och inte heller vilken dator du har. Intressant att veta är ju hur gammalt allt är.
När du skriver att skärmen blivit grön/gulaktig så låter det som att det rör sig om en gammal CRT skärm (tjockskärm) och inte en platt LCD.

Detta har ju inget att göra med om du kör mac eller pc.

mvh
cf
 
Hej Christer!
Jag glömde helt bort att berätta om min utrustning.
Jag har en bärbar HP Compaq 9010 och till den har jag köpt tillen Sonyskärm SDM HS95P. Det är en platt Lcdskärm. Den har fungerat alldeles ypperligt sen jag köpte den i mars förra året. Datorn är sen 2003 40Gb+1Gb i ramminne,
Tack för ditt svar förresten
Hälsar Dan B
 
Hej, Dan!

Kolla så inga sladdar sitter på trekvart. Ibland när det inte är riktig kontakt kan det bli knasigt.
 
Okej. Kolla så att grafikkortet använder rätt drivrutin. Ibland, men väldigt sällan, kan den "tappa" drivrutinen. Kolla så att du har senaste versionen av drivrutinen till ditt grafikkort.
Kolla också om du kan återställa din bildskärm till fabriksinställningen. Kan också vara en lösning om man varit inne och "pillat" lite för mycket.
Om/när du får ordning på det hela, så kan jag rekomendera att köpa en kalibreringsutrustning för din bildskärm. Finns från 995 kr och gör underverk för det mesta.

Hoppas du får ordning på datorn!

mvh
cf
 
Hej Lena och Christer!
Tack för era inlägg. Jag skall leta efter både glapp och drivrutiner. Hoppas jag kan se på min skärm sedan som tidigare. Mvh Dan B
 
Hej du, försök att kör en skärm återställing i skärmens meny, då återgår den till fabriksinställningar, funkar inte detta,kolla alla kablarna,annars är din skärm nog kass :(
 
Har du möjlighet att ansluta skärmen till en annan dator, helst med en annan kabel? På så sätt kan man se om det är datorn eller skärmen det är fel på. Sen kan man angripa problemet mer fokuserat (nu kan det vara allt från drivrutiner till fel på skärmen).
 
Hej allihopa. Det är bakgrundsbilden och bilden på skrivbordet som verkar ändrats!
Med bakgrundsbild menar jag den bild skärmen har vid själva uppstarten. Där datorns operativsystem visas. I mitt fall Windovs XP Professional.
Sen blir bilden på skrivbordet lite åt det gul/gröna hållet. Jag tycker även att en del bilder blir lite missfärgade. Idag tog jag några bilder, som dessutom blev pixliga när jag tittade på dem på datorn.
Hm...
 
Försök koppla in din skärm till din bärbara och se om det kvarstår. Kvarstår problemet så kan du ju alltid lämna in den på garanti.
 
Hej Peter!
Jag har provat skärmen mot en annan dator, men problemet kvarstod!
Har kontaktat Sony, som skall ta emot den och undersöka felet. Tur att garantin forfarande gäller.
 
Man har ju som sagt oftast 12 månader garanti från butiken enligt lagar å sånt. Sen brukar oftast tillverkaren ha 2-3år garanti.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.