Annons

Min bild i tidningen Metro.

Produkter
(logga in för att koppla)

Smajly

Aktiv medlem
Hej.

Behöver bara lite enkla svar på ett par frågor..

Nu är det så att jag förutom fotografering sysslar med rc-helikoptrar. Och idag fick jag en massa mail från andra rc-vänner som säger att dom sett min bild på min helikopter i gårdagens Metro. Jag surfar in på http://www.metro.se och klickar fram numret från 2005-09-14 och bläddrar i den och på sidan 7 i skåneupplagan hittar jag min bild på min helikopter. Jag kollar även i Göteborgsupplagan, Stockholmsupplagan och i Riksupplagan och finner även där min bild.
Bilder har dom tagit från ett helikopterforum på nätet där även min e-mail och mitt namn finns med så man kan inte missa att det är min. Orginalbilden har jag även i min dator här.
Dom har inte kontaktat mig på något vis och frågat om lov eller ens uppgett mitt namn vid bild utan ett annat namn (förmodligen personen som skrivit artikeln)
Bilden finns alltså i alla tryckta upplagor och även då på nätet.

Länk till tidningen 14/9 -05: http://www.metro.se/content/acrobat...914_A_Metro.pdf
Sidan 7. Artikeln handlar om stormen i USA.

Det är dock ingen stor bild och visst är det kul att den syns där MEN får dom göra såhär??

.

Jag tog bort dubletten. Sen är det ju klart att de inte får göra så. Sök på "fakturera" så hittar du massor av trådar om hur du skall bära dig åt.

Inte nog med det, de har angivit en annan källa än vad bilden kommer ifrån. Vet någon vad "Crasar" är får något?
Texten till notisen kommer ifrån NyTeknik, det finns ingen bild i närupplagan, men jag har tidningen på kontoret, skall kolla i morgon vad som finns där.

/Per

Ja har vatt på NyTekniks sida och läst atikeln. Där finns ingen bild och en ganska så annorlunda text.
Det är alltså bara tidningen som snott bilden och tryckt i sina tidningar och på internet.

Bildtexten under bilden är ju rent fel de med.. kan bara skratta.. den bilden är tagen här i stan på vårat lokala flygfält.

Tidningen har ju trots allt 1360000 läsare i sverige med alla 4 regionerna i tryckta upplagor. Och bilden finns i alla 4. Och har legat på internet i alla upplagor i nån dag nu oh fler kommer det att bli.

Senast ändrad:
Hör av dig till Metro imorgon och fråga vart du ska ställa faturan på bilden. Normalpris på en enspaltsbild i Metro brukar liga på 500+moms.

Har du tur så är bilden med i Metros samtliga upplagor...

Metro är en av världens största tidningar, större än tex New York Times...

Sitter nu med Nyteknik no 2005-37. På sidan 24 så är en cirkulär bild ungefär lika stor som en snusdosa med en helikopter avbildad. Modellhelikoptern är suspekt lik dem som fanns i metro. Å andra sidan är är det en mailstream modell och det kana lika gärna vara någon annans modell som blivit avbildad. Kan du inte bifga ett utsnitt av orginalet så att man kan skapa sig en egen uppfatning. Källhanvisning är återigen Crasar.

Jag skulle kasta iväg ett mail till denna redaktion. NyTeknik är väldigt måna om att följa regler och att se bra ut utåt. Det är ofta man kan läsa i deras ledare att nu har återigen NyTeknik varit duktiga...

mindre bild av orginalet:
http://www.clippern.se/orginalet.jpg

Kan du scanna din tidning så man kan se den bilden? Men uppenbart är att bilden Metro olovligen tagit från mig är min.
Jag har inte tidningen NyTeknik.. och på deras hemsida finns ingen bild till denna artikel.

CRASAR är förkortning för :
Center for Robot Assisted Search And Rescue
men det är antagligen inte dom som gett metro bilden för jag tror att dom har egna bilder på sina helikoptrar och min bild är tagen från en svensk forumsida för just rcheli.

Position av rotor och antenn är identiska, bakgrunden är lik, något bluriare än i ditt orginal, skulle nog gissa att det är samma bild. Scanar av artikeln och e-mailar.

/Per

Ur kul... Tror Metro har ganska bra koll på vad som händer, nu finns inte sidan 7 med i deras pdf dokument.

Man får säga grattis, bild publicerad i metro och att du antagligen kommer få massa pengar för den.

I nån upplaga finns den på sidan 7 (skåneupplagan)och på någon annan på annan sida.
Ska kolla i mailen när jag kommer hem. Kan inte komma åt den härifrån jobb.

Bra om dom har koll så vet dom vad dom har att vänta. Alla upplagor från nätet har jag sparade i datorn. Den tryckta tidningen har jag osse numret av både i skåneupplaga och en från norra delarna av sverige.

Hade dom bara frågat och satt mitt namn där hade jag gladeligen gett dom en bild men nu har dom ju faktiskt stulit den utan att på något sätt kontakta mig och det är ju det som stör mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar