Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bild i lokala tidningen, ersättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hysterez

Medlem
Hej,

För ett tag sedan utbröt en brand i grannhuset, det blev ett himla liv utanför med flertalet brand- och polisbilar samt ambulans. Jag passade på att plåta ett par bilder och hörde med tidningen om de var intresserade vilket de var!

Ringer upp tidningen och frågar hur de vill ha bilden, hade nämligen bara mailat en *jpg fil till dom. De sa att bilden dög och att den skulle hamna i nästkommande upplaga. Jag frågar om ersättning och får till svar att de inte har ngn koll på detta utan skall återkomma. Har gått snart 3 veckor utan att jag varken hört från dem eller att pengar ramlat in på mitt konto (mailade mina bankuppgifter i samband med bilden).

För övrigt så fick jag mitt namn tryckt under bilden, men borde jag inte trots detta får en viss ersättning?

Mvh
Micke "novis" :)

Så här ser bilden ut, ngt mörk... men det var ju endå mitt i natten :) http://www.jeepsweden.net/tullen1.jpg
 
Hej,


Lite svårt att sätta ett pris. Men om man kollar i BLF`s prislista så tror jag det bästa är att man går efter "arkivbild". För det var ju inte tidningen som skickade dit dig.


Sen beror det på tidningens upplaga men jag gissar på att den är minde än 50 000 och högre än 10 000 så då borde en priset hamna på runt en tusenlapp! :)

ex moms om du har eget företag. minus arbetsgivar avgifter om du är privatperson.

Olika tidningar har ju olika rutiner. Men nästan alla går efter BLF´s prislista.

M v H

Jonas Arneson
 
Tidningens upplaga ligger på runt 50 000. Bilden som publicerades i tidningen var ju inte direkt jättestor...

Vill bara få ett "hum" om hur mkt jag borde få, så de inte blåser mig fullständigt :)

Får de greja med bilden hur de vill, beskära etc?

//Micke
 
Man brukar säga att man inte får ändra blidens karaktär. Men beskära lite för att den ska "ligga" bra i tidningen.

Nico har rätt.

Jag kollade i lite fel prislista.

660:- är det rätta svaret.
 
Det normala är att nyhetsbilder ersätts enligt BLFs avtal med TU.

Kanske det i detta fallet är så att tidningen betraktar detta som en "läsarbild" , de brukar i så fall belönas med nån symbolisk 100-lapp och liknande.

En lärdom av detta är ju att du nästa gång kommer att klargöra priset innan du ger OK för användning.
 
Skicka räkning om du vill ha betalt!

Arkivbilder
1 320 – 5010 kronor per bild.
Priset ska påverkas av bildens aktualitet och hur bilden används. Priset inkluderarsociala avgifter.

Så står det i Journalistförbundets frilansrekommendation.

Mitt råd är att du skickar en räkning på önskad ersättning, minst 1.000 kr + uppgifter om bankkonto m.m. Tidningen får sedan stå för dina sociala avgifter och du kommer att få en inkomstuppgift i jan 2009.

Om bilden är bra eller inte spelar i det här fallet ingen roll – tidningen har bedömt att den kan publiceras och har också gjort det.

Lycka till!
 
Nu förväxlar ni dagspress och veckotidningar !!

Normala ersättningen för publicerad nyhetsbild är 660 + moms och högre ersättning betalas endast ut om det är något av extremt nyhetsvärde och tidningen får exklusiva bilder.

Bilder i dagspress har otroligt kort "livslängd" därav det lägre priset.
 
Helt rätt Jan, du har en nyare prislista :)

Hade inte koll på att dom kommit ut med en ny. Man lär sig nåt nytt varje dag! :)
 
Re: Skicka räkning om du vill ha betalt!

evaneva skrev:
Tidningen får sedan stå för dina sociala avgifter och du kommer att få en inkomstuppgift i jan 2009.
Om vi förutsätter att Mikael är hobbyfotograf (dvs inte fotograferar i vinstsyfte utan för att det är kul) så ska köparen inte betala några sociala avgifter. Istället ska Mikael inkludera motsvarande belopp i sin faktura och påpeka att uppdraget ska beskattas som hobbyverksamhet.
 
Re: Re: Skicka räkning om du vill ha betalt!

ErlandH skrev:
Om vi förutsätter att Mikael är hobbyfotograf (dvs inte fotograferar i vinstsyfte utan för att det är kul) så ska köparen inte betala några sociala avgifter. Istället ska Mikael inkludera motsvarande belopp i sin faktura och påpeka att uppdraget ska beskattas som hobbyverksamhet.

Hej!

Enligt prislistan typ arkivbild är priset 710:-. Skall jag lägga på moms på detta belopp o sen berätta att det skall beskattas som hobbyverksamhet? Dvs att jag får 710:- i handen för bilden.

Tack för Era svar!

//Micke som känner sig helt utlämnad åt tidningen... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.