Annons

Min bild i återförsäljarkatalog utan tillåtelse!?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Såg av en slump igår, till min förvåning, hos en mc-handlare i Göteborg att en stor firma som säljer tillbehör och reservdelar till mopeder och motorcyklar och som har agenturen för flera märken använt en av mina bilder (minst en, jag bläddrade aldrig igenom katalogen) utan att höra av sig!

Katalogen är en återförsäljarkatalog som finns ute hos var och varannan återförsäljare av reservdelar samt tillbehör & kläder för moped och mc-körning i Sverige. Hur många handlare är oklart och katalogens syfte är ju inte marknadsföring i sig ut mot slutkund.

Hur rekommenderar ni att jag hanterar detta?

Mvh!
// Niklas
 
Hur har de fått tillgång till bilden?
/

Förmodligen laddat ner en skärmdump från min hemsida ELLER fått en kopia från den förare som jag gett bilder till men där jag tydligt sagt att hon INTE får sprida dem mer än för sin egna marknadsföring eller för eget privat bruk!

Mvh!
// Niklas
 
Grattis!

Du har alltså sålt en bild utan att behöva anstränga dig. Perfekt! Det är bara att fakturera, kräva och skicka till fogden om de vägrar betala. Dokumentera stölden (katalog och ursprungsbild). Kolla med BLF:s prislista vad det skall kosta och lägg på en slant för att de varit okunniga eller chansat.

Hej!

Såg av en slump igår, till min förvåning, hos en mc-handlare i Göteborg att en stor firma som säljer tillbehör och reservdelar till mopeder och motorcyklar och som har agenturen för flera märken använt en av mina bilder (minst en, jag bläddrade aldrig igenom katalogen) utan att höra av sig!

Katalogen är en återförsäljarkatalog som finns ute hos var och varannan återförsäljare av reservdelar samt tillbehör & kläder för moped och mc-körning i Sverige. Hur många handlare är oklart och katalogens syfte är ju inte marknadsföring i sig ut mot slutkund.

Hur rekommenderar ni att jag hanterar detta?

Mvh!
// Niklas
 
Du har alltså sålt en bild utan att behöva anstränga dig. Perfekt! Det är bara att fakturera, kräva och skicka till fogden om de vägrar betala. Dokumentera stölden (katalog och ursprungsbild). Kolla med BLF:s prislista vad det skall kosta och lägg på en slant för att de varit okunniga eller chansat.

OK, det ÄR så det fungerar alltså? Varför jag frågar är för att upplagan av katalogen är ju begränsad till svenska och norska återförsäljare och vi pratar kanske om 100-150st. elle rnågot liknande (så vitt jag kan bedömma). Dvs. ganska begränsad spridning!?

Mvh!
// Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.