Advertisement

Annons

Min bild har använts utan lov (var: "Hjälp!")

Produkter
(logga in för att koppla)
Missförstånd

Som delaktig i kursen i stadsbyggnad för landskapsarkitektstudenter i våras vill jag meddela att vår avsikt var att kontakta de fotografer vars bilder vi ville låna till en liten sammanställning av våra texter från en studieresa till Amsterdam. Det verkar dock som vi inte lyckats få kontakt med en av fotograferna - vilket från vår sida var slarvigt och klantigt men ett totalt misstag eftersom den kursansvaige läraren noga påmint studenterna om vikten av att fråga fotografen om lov. Mejl skickades till de aktuella fotograferna, men det verkar inte som det gått fram till alla. Vi kan inte göra annat än att be om ursäkt och hoppas att fotografen kan ha överseende med detta misstag eller missförstånd eller vad det nu var. Det vore bra om vederbörande kontaktade skolan och meddelade om kraven på ersättning i efterskott kan avskrivas eller ej, så att alla inblandade - främst studenterna - kan lära sig något av detta och sedan gå vidare med sin 5 år långa utbildning...

Med hopp om förståelse för en students vardag!
 
Lars S skrev:
Fotograferna Magnus Elander och Staffan Widstrand (de 5 stora rovdjuren) har en intressant liten text på deras hemsida: "Alla Galleri De 5 Storas bilder får gärna, och utan kostnad användas i elevarbeten och skolarbeten som inte har någon försäljningsdimension, dock under förutsättning att användaren själv kan ladda ner bilden från sajten och att fotografen och källan anges i anslutning till den publicerade bilden, på följande vis:
Foto: fotografens namn/www.de5stora.com"

Jag kommer att lägga in något liknade på min hemsida (www.mexidea.se).

Mycket sympatiskt drag. Något som fler borde göra. När jag gjorde mina uppsatser klippte o klistrade vi ihop ett collage till omslaget och kopierade samman i en vanlig kopiator. Ingen upphovsman har stämt oss för de sex-sju ex vi producerade. Phew.

Jo, det var före Macintosh och Thunderscan *s*
 
Vad är detta att bråka om????

Ja, det är fel. Vederbörande har insett det. Bilderna har inte publicerats på mittsidan på DN.

Gör nåt vettigt istället...
 
RGB skrev:
Vad är detta att bråka om????

Ja, det är fel. Vederbörande har insett det. Bilderna har inte publicerats på mittsidan på DN.

Gör nåt vettigt istället...

Vad är skillnaden mellan det här och annat kursmaterial som kostar pengar?

Dessutom så är ju studenters D-uppsats grundade till eventuellt jobb eller vidareutbildning så varför skulle det INTE kosta pengar för bilder man vill använda.

Det studenter borde göra istället är att titta på saker som är licensierat under Creative Common (http://creativecommons.org/). Dvs om dom inte har råd att betala för sjyssta bilder så kanske dom kan hitta något som är under en av dom licenserna..
 
Studenterna har handlat fel. En förklaring har framkommit. Dom har troligen lärt sej en läxa. Bilden har inte använts kommersiellt. Begränsad upplaga/publicering.

Så vad är det att bråka om efter efter en förklaring och en ursäkt? Jag förstår inte...
 
Ingen D-uppsats

Bra att det finns lite förståelse "där ute"! Nu vill jag bara klarlägga att texten det handlade om inte var en D-uppsats, utan en 5-poängskurs där en studieresa till Amsterdam med omnejd ingick, liksom en hel del litteraturstudier och förberedelser inför resan. Sedan skrev vi gruppvis några korta texter utifrån det vi upplevt och sett på studieresan, vilka sedan sammanställdes med några illustrativa bilder. Vi blev inte godkända på kursen tack vare den sista textuppgiften. Det var ingen D-uppsats således!
 
Kan tycke att mitt är mitt, och ditt är ditt... MEN, om trådskaparen markerar tydligt (utan ersättningskrav) att detta INTE är okej, så tror jag att studenterna det handlade om inser detta, och inte gör om samma misstag.
Tycker det var en fin Shest.. (hur stavar man) av Anna(?) att kommentera hur det hade gått till, och be om ursäkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.