Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bästa bild (alla kategorier) :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
For your eyes only...

Bästa bild!? Vilket känsligt tema!
Min bästa bild har jag inte vågat ladda upp som kritikbild på FS, för jag börjar gråta om någon säger att den är TRÅKIG, eller: 'Filter! - då var det väl inget att komma med!', eller: 'Personerna rör sig ju ut ur bilden, vetja!', eller: 'För starka kontraster, man ser ju bara siluetter!', eller något annat som jag kan lista ut på förhand...
Bilden heter 'Strangers' är tagen för ett och ett halvt år sedan i New Orleans. Jag tycker den båda fångar färgerna och eftermiddagsstämningen i French Quarter, samt ger en känsla av storstadens främlingsskap och anonymitet, utan att vara aggressiv eller rå. En god och vänlig anonymitet, om man så vill.
Dessutom har den lite av gammal deckare över sig (- mannen med hatten).
Den har varit min favorit länge nu - annars brukar det växla ganska fort.
(Ja, jag har fixat i PS, men inte lagt till eller tagit bort eller flyttat något element eller någon färg.
Det var ett höftskott och jag hann, till skillnad från mästare som Terje H., inte tänka på kompositionen av cyklist, mm. Det var en lyckträff att personerna hamnade just så här, men jag skulle inte vilja ändra på positionen av någon av dem.)
Mvh
/Gitte

Bilagor

• strangers.jpg
    strangers.jpg
    48.7 KB · Visningar: 543
Barn i 'födelsedagsdräkt'

Brummelisa skrev:
Min favorit hittar ni här:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=1863073

...och som en del av er förstår blev det lite liv runt den bilden...
/ Marcus

Skummade igenom en del av reaktionerna på din underbara bild (önskar jag haft lika bra bilder på mina barn från de var i den storleken!) och kan bara konstatera: 'ur led är tiden'.
Har en bild på min websida som visar min äkta hälft och min nakna dotter, i panik, i och runt en isvak (i samband med bastubad, i Finland) och visade även upp den här i England. En utomstående kommentator sa att jag skulle akta mig för polisen (även om HAN inte tyckte den var 'fel', osv. osv.), medan de (gamla) gubbarna i fotoklubben fnös som ilskna igelkottar och sa att det var det dummaste dom hört. Efter idén att doppa sig i en isvak då, förstås...
Faktum är dock att föräldrar bara kan glömma att fotografera julföreställningar och skolavslutningar i det här landet.
I Durham katedral får man fotografera om man inhämtar tillstånd. Men man får under INGA omständigheter fotografera BARN i katedralen! Med eller utan kläder!
Ifall folk vill göra porr av ens bilder lär dom nog få till det om de så bara får en nästipp och ett par läppar att leka med i PS.
Snart får väl våra barn gå klädda i burka bara för att hindra allsköns sjuka personer att utnyttja ev. bilder?! Man undrar var detta ska sluta!!
Mvh
/Gitte

Birgitta: Fantastisk bild som du har all anledning att vara stolt över!! Helt underbar och jag är verkligen avundsjuk på dig som lyckats med detta mästerverk!

Bäst?

Det här med bästa bild är inte helt lätt. Bäst tekniskt eller bäst grafiskt eller bäst känslomässigt.
Jag går på det känslomässiga och väljer en av mina bilder från slutet av 60-talet. Den här flickan/kvinnan var jag hemskt förälskad i men felet var bara att hon var tillsammans med min bästa polare så det blev bara någon enstaka kyss och kram.
Men jag minns henne fortfarande med stor värme och funderar fortfarande ibland på hur hon har det och hur hennes liv blev.
Fakta: Hasselblad/50mm, Agfacolor dia som jag gjort om i PS.
http://www.photoinspiration.dk/details.php?image_id=856

I likhet med alla andra vill jag börja med att peka på det omöjliga i att välja någon "bästa bild" över huvud taget. Men varje gång jag snubblar över den här bilden av min handbollsspelande dotter blir jag på gott humör.

Så vill jag också lära mig att tackla livet.

Bilagor

• handbollshjalte.jpg
    handbollshjalte.jpg
    41.1 KB · Visningar: 440
Och här kommer en till lada .

Omständigheterna kring när jag tog den finner ni i bildbeskrivningen.

Det tråkiga är att när jag scannar den med min LS-40 blir det skräp som får ögonen att blöda (bilden här på sidan är scannad i en Epson 1240U Photo med filmlock).
Funderar starkt på att fixa en labbkopia av den och scanna på flatbädd...

Åh, vad kul att se favoriter. Själv har jag inte tagit min bästa än.. men kanske jag gör det i morgon;)

Göran, jag förstår stoltheten med att fånga sin dotter på en så fenomenal bild. Helt suverän!

"Bild att vara stolt över" finns faktiskt ett par stycken och det här med "min allra bästa bild" får någon annan bedömma. Men om jag ska välja en bild som är en blandning av det jag själv tycker jag lyckats bra med och som betyder mycket för mig känslomässigt är den här från Bryce Canyon i USA.

Ljuset och landskapet skapar en overklig bild där man tappar känslan av plats och storlek.

Senast ändrad:
Tack!

Som trådstartare kan jag bara tacka och buga djupt - min arbetsdag blev ett stort nöje! Jag gissade lite att få skulle kunna hålla sig! Resultat: jag har under flera (annars mycket tråkiga) timmar på jobbet fått se enastående vackra och vältagan fotografier! F'låt att jag "utnyttjade" er, men jag tror nog att andra också haft behållning av den här tråden. :)

Kanske jag också borde bidra med ett alster. Jag är nybörjare, så jag får nya favoritbilder så gott som varje dag. Just nu är jag stoltast över den som ligger här under.

Det som gör mej stolt är att det tog mej länge att ta den - det krävs hårt tankearbete för att överlista en säl. Den här sälen simmade av och ann i två timmar och efter ett tag började jag luska ut dens rutt och lärde mej också att med hjälp av krusningar på vattenytan gissa mej till var den dyker upp. Av nästan 80 bilder (inklusive rensning från minneskortet under fotograferande) fick jag den här. Den är inte beskuren, men tyvärr lite korning (konstigt, körde ISO 400?). Blev så glad så när jag kom hem och satte mej vid datorn - det var något åt det här hållet som jag villa ha när jag åkte ut till Högholmen. :)

Bilagor

• uw seal.jpg
    uw seal.jpg
    45.2 KB · Visningar: 379
gors skrev:
varje gång jag snubblar över den här bilden av min handbollsspelande dotter blir jag på gott humör.
Det förstår jag. Vilken intensitet, man blir som fastklistrad.

Av någon anledning håller sig min förtjusning för den här i sig fortfarande efter ett par år.

ANNONS