Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min a-700 överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Min a-700 överexponeringar nästan alltid. Tar för det mesta RAW, och får konsekvent dra ner exponeringen 0.5-1 steg, ibland upp mot 2 steg.
(var ute häromdagen och tog lite vinterbilder i nysnö+sol, fick dra ner n'ästan alla c:a 2 steg, nästan max vad som gick att dra ner i LR).
Kameran har den uppdaterade mjukvaran.

Khalad

Har den varit så jämt eller har den blivit så helt plötsligt. Kan det vara så att du råkat ställt exponeringskompensationen på +1 (bara en tanke)

Det låter egendomligt att du skulle behöva dra ner exponeringen när du avbildar ett ljust motiv, som t.ex. ett snömotiv. Vid mätning av reflekterat ljuset (vilket ju är vad du gör när du riktar kameran mot motivet), så behöver du normalt ÖKA exponeringen. All världens exponeringsmätare är som bekant inställda för att rätt återge ett medelgrått motiv, dvs ett motiv med 18% ljusreflektion. Detta innebär att man normalt behöver öka exponeringen med 1,5-2 steg vid snömotiv.

Bortsett från detta så har man alltid i alla tider fått göra en smärre finjustering av exponeringsmätaren (med undantag för sådana som Minoltas Autometer-modeller då kanske), samt göra ytterligare en individuell kompensering för varje film (för varje emulsions-batch om man är krävande).

Jag förutsätter att den avvikelse du får, konsekvent ligger åt samma håll. Då är det inte så problematiskt, utan du får vrida in lagom med exponeringskompensation på kameran tills det blir rätt. Handlar det om 1,5 till 2 steg så är det dock så mycket att du bör gå till botten med det hela. Olika programvaror hanterar bildfilerna olika - har du rätt färgprofiler? - skärmar kan vara okalibrerade etc. Har du låtit göra några bilder från något pålitligt labb, som t.ex. Crimson? Hur blir det då?

Ifall exponeringen däremot varierar kraftigt hit och dit, så är det definitivt något som är fel. Då kan kameran behöva kollas (förutsatt att du vet hur du hanterar exponeringsmätningstekniken förstås - inte helt trivialt).

Du måste ju mena tvärt om, för om kameran överexponerar 2 steg mot ett snömotiv så borde den överexponera minst 3-4 steg på normala sommarmotiv, att den underexponerar mot vit snö är därimot helt normalt, det gör alla kameror, därför får man alltid öppna upp mellan 1-2 steg beroende på motiv i snölandskap eftersom mätarna blir lurade av den kraftiga refliktionen vit solbelyst snö ger, och tror det är ljusare än det igentligen är.

/kent

Min a-700 överexponeringar nästan alltid. Tar för det mesta RAW, och får konsekvent dra ner exponeringen 0.5-1 steg, ibland upp mot 2 steg.
(var ute häromdagen och tog lite vinterbilder i nysnö+sol, fick dra ner n'ästan alla c:a 2 steg, nästan max vad som gick att dra ner i LR).
Kameran har den uppdaterade mjukvaran.

Khalad

Gunnar och Kent är på rätt spår i sina inlägg.Vid dylika motiv som du beskriver så ÖKAR man exponeringskompensationen.Alltså gäller plus värden .Pröva dej fram!

Gamla LR hade +50 i brightness som grundinställning för a700, då känns det som om bilder blivit exponerade ett steg extra. Vet inte hur det är med LR 2.0.
Om så är fallet ställ ner till 0 brightness.

Hur ser dina histogram ut?

Gunnar och Kent är på rätt spår i sina inlägg.Vid dylika motiv som du beskriver så ÖKAR man exponeringskompensationen.Alltså gäller plus värden .Pröva dej fram!

Kameran överexponerar praktiskt taget alltid, men olika mkt, oftast som jag skrev 0.5-1 steg. Bildserien med nysnö i sol låg hela tiden 1-2 steg överexponerat, dvs jag får dra ner exponeringen i LR 1-2 steg.

Eftersom jag vet att kameran för det mesta överexponerar har jag den oftast inställd på 1/3 el 2/3 steg ner, aldrig ställd för att dra upp exponeringen.

Min egen fundering är om det kan vara så att det eg inte är kameran som exponerar fel utan att jag har ngn grumdinsällning i LR fel så att LR automatiskt drar uppm bilderna för ljusa när jag tittar på dem, och därför måste dra ner dom manuellt när jag går igenom dom. Fotat har jag gjort i över 50 år. så över- resp underexponering kan jag både skilja på och hantera, medan jag känner att det finns en hel del kvar att önska när det gäller min kunskap om bildbehandlingsprogrammen.

Gamla LR hade +50 i brightness som grundinställning för a700, då känns det som om bilder blivit exponerade ett steg extra. Vet inte hur det är med LR 2.0.
Om så är fallet ställ ner till 0 brightness.

Hur ser dina histogram ut?

Intresant, du har skickat detta medan jag satt och skrv på mitt inlägg senast där jag just funderat på LR-inställningarna. Tack för inlägget.

Det är alltså just så det INTE har fungerat för mig och min a700, se mina senaste inlägg, alltså är Gunnars o Kernts inlägg inte på rätt spår i mitt fall, men tack för att duger synpunkter. Problemet för mig är att kameran - programmet inte uppför sig som man förväntar sig.

Det låter egendomligt att du skulle behöva dra ner exponeringen när du avbildar ett ljust motiv, som t.ex. ett snömotiv. Vid mätning av reflekterat ljuset (vilket ju är vad du gör när du riktar kameran mot motivet), så behöver du normalt ÖKA exponeringen. All världens exponeringsmätare är som bekant inställda för att rätt återge ett medelgrått motiv, dvs ett motiv med 18% ljusreflektion. Detta innebär att man normalt behöver öka exponeringen med 1,5-2 steg vid snömotiv.

Bortsett från detta så har man alltid i alla tider fått göra en smärre finjustering av exponeringsmätaren (med undantag för sådana som Minoltas Autometer-modeller då kanske), samt göra ytterligare en individuell kompensering för varje film (för varje emulsions-batch om man är krävande).

Jag förutsätter att den avvikelse du får, konsekvent ligger åt samma håll. Då är det inte så problematiskt, utan du får vrida in lagom med exponeringskompensation på kameran tills det blir rätt. Handlar det om 1,5 till 2 steg så är det dock så mycket att du bör gå till botten med det hela. Olika programvaror hanterar bildfilerna olika - har du rätt färgprofiler? - skärmar kan vara okalibrerade etc. Har du låtit göra några bilder från något pålitligt labb, som t.ex. Crimson? Hur blir det då?

Ifall exponeringen däremot varierar kraftigt hit och dit, så är det definitivt något som är fel. Då kan kameran behöva kollas (förutsatt att du vet hur du hanterar exponeringsmätningstekniken förstås - inte helt trivialt).

Se mina senaste inlägg. Avvikelsen är konsekvent mot överexponering, men det kan vara olika mkt. Jag har visat bilderna på tre färgskärmar, dels två lösa skärmar till min pc, den nuvarande en NEC som jag köpte på fotomässan, en helt suverän skärm som jag är jättenöjd med. Vidare har jag sett samma sak när jag kör bilderna på min Mac.

Min drar åt samma håll känns det som. Mätte och fotade i studio, studerade på skärmen, det såg bra ut. I Macen så känns de flesta bilderna lite väl ljusa. Jag tar in råbilderna i Photoshop, kan det vara annorlunda om man kör via nåt av de program som följer med kameran? Har knappt testat dem.

Du har inte problem med din a700, det är LR som är problemet.
Finns en några trådar på Dyxum.com om detta.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto