ANNONS
Annons

Min 10D är helt plötsligt död

Produkter
(logga in för att koppla)

dajli

Aktiv medlem
Hej!

Jag var ute och skulle fota häromdagen med min Canon 10D, såklart ganska viktig och bråttom fotografering, och då dog helt plötsligt kameran.

Jag har haft småproblem med error 99 ett par månader, men det har kortsiktigt löst sig genom att formatera minneskortet eller starta om kameran. Error 99 kom upp på andra exponeringen, och när jag stängde av kameran för att sedan sätta på den så ville den inte gå igång igen.

Det händer ingenting när jag sätter på ON, varken display eller avtryckare fungerar. Batterierna är nyladdade. Har testat byta objektiv, ta ur batterier sätta in igen, men fungerar fortfarande inte.

Jag känner mig lite villrådig och det känns lite märkligt att den bara slutade fungera sådär helt utan någon form av åverkan... Är det någon vänlig själ som kan ha några ideér om vad det kan vara/vad jag kan göra så vore jag enormt tacksam!

I sverige har vi konsumentskydd i tre år. Hoppas kameran inhandlades inom den tidsramen. Då kan du bara plocka ut en ny på Canon.

Lycka till!

Jag skulle ha börjat med att ta bort objektiv,minneskort och eventuellt batterigrepp (med kameran avstängd).
Ut med batteriet(fräsch sådant vad klart) 5-10 sekunder, sen i batteriet och sätta på kameran. Går den inte igång då har kameran strul med kontakten till minnesluckan eller avbrott i on/off switchen, eller i annat fall fatalt internfel på kort osv...
Jag hade glapp i min on/off kontakt en gång på min 10D(kameran bara dog ibland), lossnade bakpanelen och justerade,kontaktsmorde kontaktblecken sen har den funkad hur bra som helst.
M.v.h Göran

fräschar upp tråden lite. Jag har läst mig till att det vanligaste problemet när kameran inte går igång är att den tror att CF-kort-luckan inte är stängd. Det ska dock nog inte vara problemet tyvärr. Det är ingen som varit med om liknande eller har någon bra idé om vad felet kan vara och vad det kan tänkas kosta fixa..? Det konstiga är att jag stängde av den, och sen skulle sätta på den 1 minut senare och det då inte gick...

G-son skrev:
Jag skulle ha börjat med att ta bort objektiv,minneskort och eventuellt batterigrepp (med kameran avstängd).
Ut med batteriet(fräsch sådant vad klart) 5-10 sekunder, sen i batteriet och sätta på kameran. Går den inte igång då har kameran strul med kontakten till minnesluckan eller avbrott i on/off switchen, eller i annat fall fatalt internfel på kort osv...
Jag hade glapp i min on/off kontakt en gång på min 10D(kameran bara dog ibland), lossnade bakpanelen och justerade,kontaktsmorde kontaktblecken sen har den funkad hur bra som helst.
M.v.h Göran
tack för svaret, har testat, men gav inget positivt resultat tyvärr... och skruva upp den gör jag nog inte gärna i första taget.

Min 40D "halvdog" häromdagen. Den startade till synes normalt,men vid halvt nedtryckt avtryck blev det ingen autofokus. Därför gick det heller inte att fotografera, åtminstone inte med inställningen "One Shot". Provade nog aldrig med "Servo AI".

Det spelade ingen roll vilken avtryckare jag försökte med, kamera eller grepp, ingen fungerade.
Jag plockade bort batterigreppet, satte batteri i kameran, dit med locked och vips, så fungerade det igen.
Torkade av kontakterna på greppet, ut med batteriet, bort med lucka, dit med greppet, i med batterier och sådär, nu fungerade alltihop.

Inga problem sen dess.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar