Annons

Milstolpar i er "fotogafiska karriär"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min första milstolpe inträffade när jag var 17 år och en kompis kom hem från en semesterresa på Kanarieöarna med en Minolta systemkamera (minns tyvärr inte modellen) som han hade köpt. När jag fick hålla kameran i handen sa det bara klick! Jag har aldrig riktigt förstått det där ögonblicket mer än att jag plötsligt insåg att jag älskade kameror och att jag ville göra allt vad jag kunde för att lära mig fotografera. Några månader senare tog jag mitt första lån på banken och köpte en Canon EOS 1000.

En annan milstolpe är faktiskt upptäckten av fotosidan som någon tidgare också nämnt. Utan alla de bilder, diskussioner och den samlade kunskap som finns här hade jag nog inte nått dit jag är idag.

En tredje milstople var när jag köpte min första digitala systemkamera, en Canon 20D, för snart tre år sedan. Det enorma hopp jag gjorde i utvecklingen då hade aldrig hänt om jag fortfarande plåtat analogt. Att direkt kunna se hur ens bilder blir och att kunna plåta utan de begränsnnigar som film skapar har varit en enorm befrielse för mig. Så digitalkamerans genomslag har definitivt gynnat mitt sätt att fotografera.

/Joakim
 
1988 - Första kameran fick jag av min farsas nya fru som använde 110 film.
Den användes under några år innan den "dog".

2000 - Fotandet låg nere fram tills jag genom jobbet fick en APS kamera av min chef i julklapp 2000. Den gick också sänder efter ett par rullar.

2001 - Köpte min första digitala kompaktkamera.
En Fuji 2Mpex beggad. Som senare blev stulen vid ett bilinbrott 2003.

2003 - Ny, dyr kamera inhandlades en Samsung V4.
Såldes senare 2005 till min morsa. Den dog i somras. RIP

2006 Jan - Inhandlades en Casio Exilim Z40 beggad.

Efter en bilolycka hösten 2005 och senare under våren 2006 blev jag deprimerad och flyttade från Sverige hit till Tjeckien.
Nya företaget skickade mig på utbildning i U.K vilket betydde en del pengar i "underhåll".
genom att spara och snåla kunde jag komma tillbaka till Prag med pengar på fickan.

2006 Okt - D50 inhandlades

2008 Jan - Holga 120 N inhandlades
 
Liax skrev:
Min första milstolpe inträffade när jag var 17 år och en kompis kom hem från en semesterresa på Kanarieöarna med en Minolta systemkamera (minns tyvärr inte modellen) som han hade köpt. När jag fick hålla kameran i handen sa det bara klick! Jag har aldrig riktigt förstått det där ögonblicket mer än att jag plötsligt insåg att jag älskade kameror och att jag ville göra allt vad jag kunde för att lära mig fotografera. (...)

Jag blev tvungen att svara på detta för jag känner igen mig fullständigt! En kompis fick en Practica när vi var i fjortonårsåldern och jag insåg direkt att detta var vad jag saknade i mitt liv! Det blev så småningom en Nikon FE istället för moped när jag fyllde 15 (det var Nikons senaste modell då). Så där är mina två första milstolpar...

Nästa var väl en "omvänd milstolpe" när jag bestämde mig för att inte satsa på fotografin som karriär - jag lydde mina föräldrars råd och det ångar jag inte heller.

Fjärde milstolpen blev min första digitala SLR - en nytändning som nog på många sätt motsvarar min fascination för den där första kameran. Jag kommer aldrig att göra mig av med min F2A men min analoga fotografering är över...
 
Julen 2006: Fick en EOS350D i julklapp (jag vet, många tycker att jag är bortskämd).
2007: Tog runt 8000 bilder, kanske 100 i bästa fall blev bra.
Julen 2007: Fick ett EF 28-135 mm objektiv i julklapp (...)
Första kvartalet 2008: Inser att jag inte kan hålla på och knäppa en massa bilder som inte blir nåt. Går en kurs i digital bildbehandling. "Snor" en EOS300 (analog) av pappa, och får mammas gamla Agfa Billy I, och inser att det är intressantare att fotografera analogt. Köper en Minolta SR-T 101 på tradera (idag för att vara exakt).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.