Annons

Milstolpar i er "fotogafiska karriär"?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Berätta gärna vilka milstolpar ni haft i er "fotografiska karriär". Saker, snilleblixtar, omständigheter, med mera, som har gjort att nya dörrar har öppnats och kliv har tagits som gjort att ni kommit framåt i ert fotograferande.

Var det när ni köpte den kameran och det objektivet - eller var det när ni upptäckte Fotosidan.se. eller var det när du blev fotoassistent åt den fotografen. Eller var det efter att ha gått den utbildningen. Eller, var det när du äntligen gjorde slag i saken och köpte studioblixtar och började med studiofotografering. Eller, var det efter att du gjorde den resan till det stället. Eller var det när ni gick tillbaka från digitalt till analogt, eller när ni började med storformatskamera eller var det när ni träffade ert livs stora kärlek eller var det när ni plåtade ett bröllop eller var det efter att ha sett den utställningen ...? Eller är min frågeställning helt puckad?

Eller, har det bara flutit framåt utan några speciella "hopp"?

Är hemma sjuk och känner mig allmänt trög i huvudet, så jag själv har inte mycket att komma med. Men, det vore skoj att höra din berättelse.
 
Första milstolpen:
Jag såg på Oprah där Anne Geddes var gäst. Hennes barnbilder hade jag aldrig sett förut och jag blev så paff att man kunde göra sådana vackra bilder med en kamera. Jag köpte min första kamera dagen efter.

Nästa:
Jag köpte min digitalare åtta år senare. Själva milstolpen ligger nog mest i att jag gjorde mig av den och gick tillbaks till analogt. Allt klickande utan att verkligen titta på bilderna gjorde att mina bilder (enligt mig) saknade själ.

Sista:
Jag gick över till storformat och det passar mig och mitt fotande perfekt. Jag tar enbart kort på barn och att bara kunna ta tio bilder för att sen finns det inga hållare kvar gör att jag tänker ännu mer på bilderna och dess innehåll.
Själva mörkrumshanterande är också underbart. Nu känns det som bilderna man hänger på väggarna verligen blir så mycket bättre än om man hade klickat hej villt och sen skrivit ut dem på en skrivare.

Sen har jag haft många småhopp i min utveckling, men det orkar jag inte skriva här...

/ Marcus
 
Blev nästan skrämd när jag läste Magnus inlägg här ovan. Skulle nog kunna säga "amen" men det skiljer en aning i och med att jag gick tillbaka till mellanformatet från storformat. Dock mest av "praktiska skäl" , storlek att bära med, kassettladdning ute är sisådär vintertid etc.
Lyftet var alltså mellanformat på 70-talet och till dem har jag återvänt efter en ytterst kort utflykt i den digitala världen; systemdigatalaren bara ligger och ligger efter cirkus 300 exponeringar.......under tre års tid!! Använder dock någon gång (sällan, sällan) kameran i mobiltelefonen
Us
 
Senast ändrad:
När jag upptäckte fotosida.se så klart
Utan den här sidan... tja, vem vet, inte hade jag kunnat allt jag kan idag och haft samma bildseende i alla fall
 
Ett stort hopp framåt var när jag klev av teknikracet och böt in alla Nikonprylar mot en Leica M6TTL och en 35:a, sedan har FS givetvis bidragit till mycket i min utveckling (trots att jag fotat mer eller mindre aktivt sedan tidigt 70-tal).
 
När jag fick löpet på AB, enorm sporre...

Dynax 7:an och de ca 100 rullar film som jag körde med den. Grymt nyttigt att köra lite svartvitt.

När jag fick lämna tillbaka min första digitalkamera för 16k, efter nio månader, för att jag tyckte den var i det närmaste värdelös.

Första DSLR som jag köpte för pengarna för den återlämnade kameran.

När jag bestämde mig för att söka och kom in på skolan.

/Maverick
 
När jag blev medlem i FotoMitt som har sina rötter här på fotosidan. Otroligt inspirerande och roligt att träffa folk med samma intresse. Jag är inte lika konventionell som Marcus och Ulf utan kör både digitalt och analogt som kompletterar varandra, skulle aldrig vilja köra enbart analogt eller digitalt.

/ Erik
 
Kort:
1957 när jag fick en Agfa Super Silette av mina föräldrar när jag avslutade min skolgång.

1965 när jag började på Kursverksamhetens Fotoskola på Klippgatan i Stockholm.

1968 när jag startade mitt första företag.

...sen dess har man varit fast i "fototräsket".
 
(liten milstolpe) När jag fick en SR-T 101.
(stor milstolpe) När jag gick en ABF-kurs och hajade hur saker hängde ihop.
(liten milstolpe) När jag började labba själv
(stor milstolpe) När jag skaffade min första filmskanner.
 
1. När syrran efter att jag i flera år beundrat hennes bilder frågade: "Du ska inte pröva o fota lite själv?"

2. När jag insåg att alla faktiskt inte kan ta så bra bilder som jag kan.

3. När jag fick min D3 :)
 
ekemannen skrev:
När jag blev medlem i FotoMitt som har sina rötter här på fotosidan. Otroligt inspirerande och roligt att träffa folk med samma intresse. Jag är inte lika konventionell som Marcus och Ulf utan kör både digitalt och analogt som kompletterar varandra, skulle aldrig vilja köra enbart analogt eller digitalt.

/ Erik
Nu ska vi inte dra igång en ny vs-debatt men det är inte det analoga fotograferandetär det konventionella idag............
Us
 
1995 fick min första kamera något kodak aktigt
1996 fick en ixus
runt 2000 hittade en Canon EOS RT som bara skräpade hemma som jag använde.
2005 Skaffade min första digitalare en avant dc-440
2007 januari Skaffade en ny kompakt A710is som gick att köra manuellt. April hittade att man kunde plåta raw med a710is. Juli fick hem min 30D. September köpte en extern blixt. man vet int vart det bär hän i framtiden.
 
Milstolpar låter kanske lite storvulet men viktiga punkter finns det nog några.

* Början av 70-talet: Skaffade en Canon FTb och började undersöka min fars förstoringapparat, en Unirax.

* Slutet av 70-talet: Upptäckte Ulla Lembergs, Georg Oddners, Christer Strömholms m.fl, bilder och blev intresserad av gatufoto/ögonblicksbilder/reportage.

* Början av 80-talet: Gick med i Fotoklubb och fick tillgång till lab, började färgkopiera Cibachrome. Min första utställning med Cibachromebilder från Bornholm. 1982.

* Såg Ansel Adams svartvita bilder i Jönköping någon gång på 80-talet och förstod att mörkrumsarbetet har mycket stor betydelse för en bild. Bestämde mig för att bli ännu bättre i mörkrumet.

* 1993: Fick hedersomnämnande i Fotos Mästartävlan när Christer Strömholm satt i juryn, med en bildserie i den rasterteknik jag brukar använda ibland.

* 2004-2005: Upptäckte toycameran som kreativt bildredskap, tack vare mitt medlemskap här på fotosidan. Den medvetna arbetbetsmetoden med enkla kameror som Diana och Holga har betytt mycket för min utveckling som jag upplever det själv och har även gett mig ett fackligt stipendium, möjlighet att ställa ut samt ytterligare två hedersomnämnanden i Mästartävlan.
 
När jag "tvingades" att bara ha en enda fast brännvidd under ett halvår. Har aldrig tagit så bra bilder som då, varken före eller efter det.
 
Makten skrev:
När jag "tvingades" att bara ha en enda fast brännvidd under ett halvår. Har aldrig tagit så bra bilder som då, varken före eller efter det.

Vad tror du det berodde på då, att du tog bättre bilder när du var tungen att jobba med endast en fast brännvidd?

Vad var det för brännvidd på objektivet?
 
Det var nån som sa att för att erhålla maximal frihet som konstnär måste man krympa sin frihet.

Tror det var Igor Stravinsky som sa nåt i den stilen ...

Och det uttalande går ju i linje med att bara ha en brännvidd att jobba med. Eller, som Marcus, jobba med storformatskamera och då bara kunna ta 10 exponeringar.
 
FredrikArvidsson skrev:
Vad tror du det berodde på då, att du tog bättre bilder när du var tungen att jobba med endast en fast brännvidd?
Det berodde nog på att jag var tvungen att begränsa mig. Det var inte läge att stå och välja objektiv, utan istället kunde jag koncentrera mig på att göra det bästa av situationen med det jag hade. Det är nog inte för inte som de klassiska gatufotograferna ofta arbetade med bara ett normalobjektiv. Man lär sig "se" redan innan man plockar fram kameran på ett annat sätt.

Vad var det för brännvidd på objektivet?
Det var ett Sigma 24/1,8 som satt på en Nikon D50. Alltså motsvarande 36 mm i småbildsformatet. Ljusstyrkan och den extremt bra närgränsen gjorde att jag sällan saknade något annat faktiskt.
Jag är på jakt efter en tjugofyra igen, men manuell denna gång. Tyvärr är det ont om sådana.
 
Att gå omkring på en fotomässa och klämma på sofistikerade hus och känna snabbheten i tillhörande objektiv, det är en sak. Men jag tror att min största aha-upplevelse kom från jämförelsen när ett ljusstarkare objektiv än det ordinarie f/3,5 sattes på den kamera jag var van vid, och då jag kunde se skillnaden. Eller bokstavligt talat ljuset.
 
Första milstolpen var en Canon d60, Sen efter de va att lära mig leva på fotograferandet. Och nu senaste var att börja göra fotoböcker som handlar om stockholm.tre stycken har det blivit i skrivande stund med en på G till hösten 08.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.