Annons

Miljö för kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

fors87

Ny medlem
Jag är väldigt sugen på att köpa en eos 30d och håller på att kolla olika internetbutiker. På en sida stod det att lägsta temperaturen i drift var 0 grader och högsta 40 grader. Kan man inte använda kameran ute på vintern? Eller det kan man säkert men är det Canon som säger att det inte får vara kallare än 0 grader? I så fall gäller väll inte garantin om man skulle använda den under den temperaturen?

Det är en standard formulering för all typ av elektronik. Oroa dig inte.. :) det går alldeles utmärkt att fotografera i minusgrader

Man använder oftast kretsar som har dessa specar i "konsumentelektronik". Det innebär att tillverkaren garanterar att krestarna funkar i dessa temperaturer. Ofast funkar de finfint även ganska långt utanför detta, men Canon (eller vilken tillverkare det nu är) måste såklart skriva i manualen att de bara garanterar funktion mellan dessa temperaturer.

I stort sett alla kameror är garanterad att klara 0 grader, men de tål mer. Jag har använt min (km5D) i -15 till -20 grader utan problem, dock myket imma när man går in. :D

Håller du kameran i handen dessutom så blir den ju varm.

Fabian Fogelberg skrev:
I stort sett alla kameror är garanterad att klara 0 grader, men de tål mer. Jag har använt min (km5D) i -15 till -20 grader utan problem, dock myket imma när man går in. :D

Håller du kameran i handen dessutom så blir den ju varm.

Det var ju fan -70 grader när vi var ute vid drömmarnas kaj i vintras...

...och kamerorna överlevde... :) men kallt var det!

Lite OT, men hur klarar de otätade husen snö?

/Fabian (Som förövrig har sytt(!) ett snö/regnskydd till kameran, vet dock inte om det funkar än. :)

duktigt Fabian, jag har köpt plastpåsar.
Förövrigt så tål en otätad kamera säkerligen snöfall, men du behöver inte ställa dig under en snökanon o lämna kameran där...Sålänge kameran är lika kall som omgivningen så smälter ju itne snön.. men det blir ju roligt när 1dm snö smälter på kameran...

Elektroniska kretsar fungerar i allmänhet bättre ju kallare det är, t.ex. mindre brus från sensorn. (ner till en viss gräns, mot -100C).

Mekaniken blir det mera problem med, rörliga delar som spegel, slutare och knappar t.ex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar