Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mikrojustering - skitsvårt och nödvändigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, buggar finns det alltid och är det småföretagare så är det knepigt att lösa att buggar på alla system.
Hoppas iaf det var värt pengarna. Måste få tid att justera min 35/1.4 eller åtminstone kontrollera den. Ser skarpt ut, men man vet aldrig. Jag trodde min 70-200 var skarpt innan med ;)

/Stefan R. Nilsson

jag beställde programmet i torsdags men har ännu inte fått något mail med filer. inget i spamkorgen heller och två påminnelser har jag skickat på hemsidan.

Jag har också lite strul med programmet. Vid vissa manövrar tappar programmet kontakten med kameran och jag får starta om. Den "automatiska" funktionen fungerar inte alls. Jag kan dock manuellt hitta ett läge där jag ser att fokus stämmer. Vid kontakt med säljaren (för några månader sedan) sa han att det skulle komma en ny, helt omskriven version av programmet. Jag fick välja om jag ville vänta eller få pengarna tillbaka. Jag valde att vänta men jag har inte hunnit kolla om det har kommit någon ny version på senare tid.

Sitter o petar på köpknappen för focal nu. :)

En fråga bara som jag itne tyckte mig hitta svaret på på FAQ:n.
Man beställer ju med att ange kameramodell och serienummer.
Det innebär att om jag har mer än ett hus (av olika canon modeller dessutom) så kommer det inte gå att kalibrera mer än det hus jag beställer till?

Sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla, men jag tror att du kan ange flera serienummer vid beställningen. Vet dock inte om man kan lägga till fler kameror i efterhand.

Jag nöjer mig inte med det. Enl vad jag provat fungerar bara mikrojustering perfekt med ETT avstånd med EN bländare på ett objektiv. Pratar vi zoomar kan man lägga till EN brännvidd också.

Jag vet att det finns lyckliga fall där felprocenten varit ganska liten så det räckt + - 2-3 streck och objektivet varit helt linjärt i övrigt, men det är mer undantag.

//Lennart

Men jag har för mig att jag läst att Canons nya FF 5D MK III nu har möjlighet att kalibreras på flera brännvidder när det gäller zoomar.

Äldre kameror är dock bara en kompensering per objektiv.

Viktigt är också att ha i bakhuvudet om man bollar med flera objektiv av samma sort eller Sigma som kapat andra tillverkares modellkoder att det INTE finns någon möjlighet för kameran att identifiera olika individer av samma objektivtyp/objektivtypskod. Kompenseringsvärdet hänger alltså på objektivmodell snarare än objektivindivid. Av det följer alltså att kollisioner då kan ske om man hänger på annat objektiv av samma typ för då blir det eventuellt kompenserat med annat objektivs värde. Det finns alltså med databassprkl ingen unik nyckel i kamerans objektivdatabas i forhållande till de objektiv man kopplar på kameran.

För de flesta spelar detta ingen roll men det finns rapporterat om dessa problem så de existerar definitivt som problem för en del.

Bara jag som har problem att kontakta Reikan? Nu har tre veckor gått och jag har försökt kontakta fyra gånger. Pengarna är dragna från kontot. Spamboxen på mitt gmail-konto är tomt.

Har äntligen haft tid att testa nya versionen av FoCal och det var inte kul. Jag får hela tiden felmeddelandet "DoPhaseDetectAF: Action Timed Out". Det funkar helt enkelt inte alls...

Har äntligen haft tid att testa nya versionen av FoCal och det var inte kul. Jag får hela tiden felmeddelandet "DoPhaseDetectAF: Action Timed Out". Det funkar helt enkelt inte alls...

Har du senaste versionen av EOS Utility? Funkar det i så fall att fokusera och fota "tethered" via EOS Utility? Jag tror att FoCal använder Canons mjukvara för att styra kameran och ett steg i felsökningen kan ju vara att kolla så att kopplingen mellan EOS Utility och kameran är OK. Om den delen funkar som den ska så återstår väl bara att kolla med FoCal-gänget.

(Har själv funderat på att köpa FoCal men om du har trassel att få det att funka med din 7D så kanske man ska avvakta.)

Jag har inte senaste versionen av EOS Utility eftersom jag inte använder det. Jag har plåtat tethered med Lightroom men det var innan jag uppdaterade firmware i kameran så jag vet inte om det fungerar längre heller. Jag ska uppdatera allt jag har och testa igen vid tillfälle. Har ändå ställt frågan till leverantören men inget svar ännu (en dag sedan). Återkommer när jag har testat igen.

Hej jag har senaste uppdateringen av focal
Och senaste eos uppdateringen
Till min eos 7d och tycker det funkar fint
Har kört på mina flesta objektiv
Tycker det var lika dana resultat när jag
Körde mina test slog inte på mycket
Mellan olika test, tror att det är viktigt
med bra och jämn belysning

Med vänlig hälsning,/ Lasse

Har installerat senaste versionen av EOS Utility och testat thetered med den och det funkar fint. FoCal ger dock samma felmeddelande som tidigare. Går jag in under "AFMA change" i FoCal och klickar i "AF after change" så kan jag mikrojustera och kamera autofokuserar efter varje justering så där funkar ju kommunikationen. Men klickar jag i Live View så ballar det ur igen. Verkar som det har något med den fasdetekterande fokusen att göra. Kör jag kameran utan att vara kopplad till datorn så funkar dock AF fin både med och utan LV. Har inte heller fått något svar på mina frågor från supporten så för min del blir det bottenbetyg tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar