Annons

Mikrofon till D300s

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag har haft en D80 ett tag nu och tänkte skaffa en D300s.

Jag jobbar redaktionellt på en musiksida och har lite planer på att göra små intervjuer och musikupptagningar via kameran när jag införskaffat den och har därmed kollat runt efter en lämplig mikrofon.

Jag har haft väldigt svårt att hitta mikrofoner, och information om dem till D300s.

Så nu undrar jag om folk där ute har lite tips där ute. Skulle vilja ha lite kött på benen innan jag gått för långt in i planeringen av köpet.

Tacksam för svar och råd.

Mvh: Viktor
 
De flesta verkar göra så att de använder en extern digital inselningsaparat som de placerar ovan på kameran för att få bättre micar och inspelning.
 
Några till tankar

Mick funkar i princip vilken som helst med 3,5mm plugg, fast för att få bra krävs det som behöver spänning. Därför har man oftast separata upptagningsmackapärer för att de klarar att driva micken med 48volt.

Inbyggda micken hörs autofokusen som en robot som "klonkar".

Mickval för kvalitet är en djungel. Ska den sitta på kameran eller är det en konsert där du kan ha den fast monterad i lokalen.
Ska micken stå stilla är två småmembranare att rekomendera med en separat stereopreamp (kräver 48volts matning) eller/och en separat ljudupptagare (typ zoom h4). Men se till då att spela in i 48khz(samma som kameran) och inte 44,4 som är standard för ljudinspelningar. Då spelas det sen upp i olika hastigheter och leder till extrajobb.

Ska den sitta på kameran, titta efter specifika intervjuvmickar i stereo eller liknande som är gjorda för minidiscar (glada 90tal, finns beggade) och filmkamror. Dessa kräver ej matning och är stooor skillnad mot den inbyggda för lite pengar.
Limma fast på en blixtsko sen har fixerad kamraposition.

Ett alternativ är att helt enkelt be ljudteknikerna om de köra ut en mixad stereokanal bara för dig och sen köra in den i kameran. Då blir det alla mickar samtidigt, ihopmixade och kanske även reverb men finns ingen ctrl+z om det skiter sig. Beror på vilken ljudutrustning de har tillgång till och ljudtekniker har en tendens att variera i behjälplighet. Vissa är väldigt hjälpsamma, andra bryr sig inte för det är inte deras problem.

Senaste gången jag filmade orkester med d300s så spelade jag in alla kanaler på alla mickar på en dator och mixa i efterhand. Sen synkade jag färdigmixat ljud med video. Detta låter som väldigt mycket overkill, för då måste materialet mixas, men krävdes för att nå mitt efterfrågade resultat och kontroll.

Ett par till saker om filmning med d300s.
Den filmar bra (för systemkamera) så länge kamran står på stativ. Blir inte snyggt om den rör sig, väldigt svårt att få det bra handhållen. Jag kör helst fixerad.
Kräver ljus som in i helvete med tanke på småformatet för att lyckats nå grymma resultat.
Tro inte att videokvaliteten blir som den alp videon som finns på youtube. Vågar inte tänka på vad de objektiven kostar. Samt som jag sa tidigare, ljuset finns där i överflöd.

Lycka till
 
Tips

Ja jag antar att det blir något extern, för som de flesta säger så fullkomligt suger mikrofonen i kameran.

Jag kommer antagligen att ha en mikrofon på kameran, det är vad det lutar åt. Antagligen en i shootgun-modell. Men har folk några tips på modeller, vore oerhört tacksamt.

Som sagt, det kameran kommer att användas för är att till stor del intervjuer, konserter och sådant är jag tveksam till. Det får komma senare isåfall.. Det kan hända att jag dock spelar in accapellor eller eller lite mer intima gitarr och sång spelningar, men då måste ju en shootgun-mikrofon räcka?


Är oerhört tacksam för informationen jag fått hittills! TACK!
 
Ja jag antar att det blir något extern, för som de flesta säger så fullkomligt suger mikrofonen i kameran.

Jag kommer antagligen att ha en mikrofon på kameran, det är vad det lutar åt. Antagligen en i shootgun-modell. Men har folk några tips på modeller, vore oerhört tacksamt.

Som sagt, det kameran kommer att användas för är att till stor del intervjuer, konserter och sådant är jag tveksam till. Det får komma senare isåfall.. Det kan hända att jag dock spelar in accapellor eller eller lite mer intima gitarr och sång spelningar, men då måste ju en shootgun-mikrofon räcka?


Är oerhört tacksam för informationen jag fått hittills! TACK!

Jag skulle köra Röde Stereo videomic, batteridriven med stero 3,5mm plugg med blixtskofäst. Se till att ha en dödkatt redo om det blåser. Kommer bli mycket trevligare resultat med sång jämfört med en mono shotgun, men är bra riktad så du får med ljud framför och på sidorna, men inte bakom kameran. Precis som det ska vara.

Kolla på www.rodemic.com
Gå länst till höger så finns den där.

Kostar 1600kr på min favoritonline butik, +200kr frakt från tyskland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.