Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mikrofon till 5D MkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Skakar liv i denna tråden igen. Jag undrar om någon kan rekommendera en okej "mygg"-mikrofon till 5D Mark II? Gärna med lite längre sladd (2-3 meter) eller som man kan använda förlängningssladd till. Eller tips på vad man bör tänka på när man ska köpa en mikrofon.

Jag vill slå ett slag för en produkt jag hört mycket bra om (och till 7d, 60d, 5d2 och 600d speciellt), zoom h1.

Det finns så otroligt mycket användningsområden för denna produkt men några saker är:

som mic monterad på din 5d2, en 3.5mm ljudkabel från headphone>micin på din 5d2. Dra ner gain maximalt i kameran (kräver att man har magic lantern tex på 550D) för att balansera ingången som en line-in (fungerar helt ok). Dels spelar du in ljudet på din Zoom h1 och dels på din 5d2 för enkelheten och säkerheten.

istället för ett trådlöst system, tryck ner en zoom h1 i bakfickan på din talang och en mygga i skjortkragen. Allt för en tusing :)

och det sista som en handhållen mic. Tex Magnus Fröderberg kör med denna setup under intervjuer (istället har han en zoom h4n).

Jag vill slå ett slag för en produkt jag hört mycket bra om (och till 7d, 60d, 5d2 och 600d speciellt), zoom h1.

Det finns så otroligt mycket användningsområden för denna produkt men några saker är:

som mic monterad på din 5d2, en 3.5mm ljudkabel från headphone>micin på din 5d2. Dra ner gain maximalt i kameran (kräver att man har magic lantern tex på 550D) för att balansera ingången som en line-in (fungerar helt ok). Dels spelar du in ljudet på din Zoom h1 och dels på din 5d2 för enkelheten och säkerheten.

istället för ett trådlöst system, tryck ner en zoom h1 i bakfickan på din talang och en mygga i skjortkragen. Allt för en tusing :)

och det sista som en handhållen mic. Tex Magnus Fröderberg kör med denna setup under intervjuer (istället har han en zoom h4n).

Tack för tipset! Har läst på om H1'an och det lutar åt att det blir en sådan! :)

Hej, jag ska också köpa mikrofon till min 5D, och har läst mig fram att en zoom h4n ska vara riktigt grym. Men är det någon som vet om det blir brusljud när man kör in den via headphone->mic på 5D? (Tex: Rode videomic i h4n och sen från h4n headphone till 5D mikrofon ingång). Hade ju varit skönt att slippa synka och få in ljudet från h4n direkt i kameran.

/ Anthony

Hej, jag ska också köpa mikrofon till min 5D, och har läst mig fram att en zoom h4n ska vara riktigt grym. Men är det någon som vet om det blir brusljud när man kör in den via headphone->mic på 5D? (Tex: Rode videomic i h4n och sen från h4n headphone till 5D mikrofon ingång). Hade ju varit skönt att slippa synka och få in ljudet från h4n direkt i kameran.

/ Anthony

Varför tar du vägen över H4? Vad vinner du på detta jämfört med att koppla mikrofonen direkt i kameran?

Per.

Generellt gäller följande. Ska du använda zoom h4n egna mickar och in i kameran så funkar det ok. DÅ kan du dra ner signalen till lägsta på mic-ingången och sätta en niva via headphonejacket på zoomen.
SKa du använda xlr-ingångarna på zoom H4n så blir det problem eftersom preamps(förförstärkarna) i zoomen är billiga och svaga. Detta resulterar i att du behöver dra på med max gain och då blir det brusigt.
Om du använder xlr och fantommatning kan jag rekommendera Marantz pmd 661. Den har för övrigt separata audio ut kanaler så du kan ha hörlurar samtidigt som du kör en kabel till kameran. Detta går ej med nya zoom h4n.

Jag gick omvägen och testade zoom h4n och även tascam dr 100, det sög verkligen när det gällde dialog och annan ljudupptagning som kräver lite extra. Ska du däremot spela in högljudda konserter och liknande så funkar både zoomen och tascam.

Lycka till

-D

Varför tar du vägen över H4? Vad vinner du på detta jämfört med att koppla mikrofonen direkt i kameran?

Per.

http://vimeo.com/21670411

Den är filmad med en 5D (vimeo länken) och synkad med en Zoom H4. Med en rode mic till h4:an. Kopplar jag rode micken direkt till 5D får jag inte ens i närheten av så klart ljud som jag får med h4:an verkar det som. Väldigt mycket brus i 5D, även när jag justerar ljudnivå. Det jag undrar är om jag får lika bra ljud genom headphone utgången som det som blir inspelat i h4an eller h1an, kvittar egentligen vilken jag köper. h1an är ju billigare.

Mvh / Anthony

Hej!
Ljudet blir inte lika bra men om du har ljudet korrekt i nivå så kan du få nästan lika bra ljud. Jag gör sådana inspelningar för jämnan med min kamera och field recorder. Jag förmodar att du vill slippa synka i efterhand. Tänk p att signalen från zoomen in till eos 5d mark 2 är för "het" vilket medför att du måste sänka ljudet i headphoneutgången trots att du har kameran inställd på lägsta nivå. På zoom h4 finns en line ut som även den är "hetare" än 5d ingången. DÅ gäller det att hitta en dämpad kabel på -25db i det här fallet. Jag gjorde en egen, du kan kika på den här
http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=75&t=12985&hilit=pinknoise#p90981

Lycka till

-D

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto