Annons

Miguel Lasa gör det igen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket slags tele behövs för liknande bilder? Jag tyckte det stod att han legat gömd i 8 dagar innan han fick ta bilden. Det gäller att ha tålamod! :eek:)
 
Sans skrev:
Vilket slags tele behövs för liknande bilder? Jag tyckte det stod att han legat gömd i 8 dagar innan han fick ta bilden. Det gäller att ha tålamod! :eek:)
--------------------------------------------------

Miguel kör med Canon 500/f4 om jag inte minns helt fel och alex kör med en Nikon 200-400/f4.
Men som sagt det ligger nog riktigt mycket arbete och tålamod bakom bilderna...inga bilder man direkt bara springer ut o ta en eftermiddag/morgon.
 
Lite synd att det är odlad fisk gjusen har i näbben, men man kan inte få allt. Fåglarna utfodras och det är därför en typ av åtelfotografering. Jag tror han såg gott om fågel varje dag i gömslet, men det tar självklart tid, skicklighet och en gnutta tur för att ta den perfekta bilden.

Utan matning skulle du knappast lyckas ta den bilden ens med ett 1200mm-objektiv.

/Pontus
 
Ja men även om han har förutsättningarna på sin sida och att chanserna ökar lite för att få fina bilder så krävs det mycket av fotografen för att få till så pass bra bilder som Miguel lyckas med.

Brukar läsa/titta på trådarna Weekly wildlife på dpreview och man blir lite smått avis när man ser hur gott om örn och andra fågelarter dom har där på andra sidan "pölen" i vissa områden. Titta bara på bilden med alla örna som sitter i träden/på marken i denna tråden...dom sitter ungefär lika tätt som skatorna sitter tätt i träden här nere i småland.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=22109098
 
heh.

heh, stod i somras o pumpade upp ringen o skulle firra när två havsörnar kommer i världens fart o tar småfirrar 30-40 meter från mig, jag va under en buske/träd så dom såg väl mig inte.
då skulle man också legat med nån skön 1000+ glugg o smekt den.
 
Fin bild men det som drar ner intrycket är att fisken med 99.9% säkerhet var inhägnad under vattenytan med nät och gjusen dök ner och tog den och kameran var redan riggad.

Samma teknik som används av många för att fota fiskande kungsfiskare.

Om bilden är tagen med en vild fisk i klorna utan betning så stiger den i graderna avsevärt för mig.

Personligen så väger jag in hur en bild tas utöver det rent bildtekniska.
 
Angående rovfåglar och Nordamerika så finns det helt annorlunda mängder av dom.
Särskilt på vintern så koncentreras dom till områden där mat erbjuds.
Vithövdade örnar finns överallt, men dom flesta foton kommer från Iowa och från Homer eller Haines i Alaska.

I Homer så kan du fota vithövdade örnar med 12-24 och få full frame bilder då dom matas för hand av en kvinna vid namn Jean.

Örnarna i Iowa och Haines är vana vid folk som fotar dom då dom håller till nära bebyggelse.
Dvs det går inte att jämföra att fota dom med våra Havsörnar eller Kungsörnar.

Det är bara en fråga om att ha råd att åka dit när örnarna är där och du är i princip garanterad att få bra bilder om du är någorlunda duktig med din utrustning.

Vill inte på något sätt förta dom bilder som visas upp men det kan lätt ge intryck på Svenska fotografer att dom måste göra något galet eftersom dom Amerikanska fotograferna får så mycket fler bra bilder. Det är helt enkelt mer jobb att få en bra bild i Sverige.
 
Andreas K skrev:
Angående rovfåglar och Nordamerika så finns det helt annorlunda mängder av dom.
Särskilt på vintern så koncentreras dom till områden där mat erbjuds.
Vithövdade örnar finns överallt, men dom flesta foton kommer från Iowa och från Homer eller Haines i Alaska.

I Homer så kan du fota vithövdade örnar med 12-24 och få full frame bilder då dom matas för hand av en kvinna vid namn Jean.

Örnarna i Iowa och Haines är vana vid folk som fotar dom då dom håller till nära bebyggelse.
Dvs det går inte att jämföra att fota dom med våra Havsörnar eller Kungsörnar.

Det är bara en fråga om att ha råd att åka dit när örnarna är där och du är i princip garanterad att få bra bilder om du är någorlunda duktig med din utrustning.

Vill inte på något sätt förta dom bilder som visas upp men det kan lätt ge intryck på Svenska fotografer att dom måste göra något galet eftersom dom Amerikanska fotograferna får så mycket fler bra bilder. Det är helt enkelt mer jobb att få en bra bild i Sverige.
-------------------------------------------------

Ja visst är det så Andreas...men trotts dom förutsättningarna så ser man inte allt för många bilder av den fina kvaliten som Miguel visar upp...stor del hänger fortfarande på fotografen...personligen imponeras jag betydligt mer av dom svenska fotograferna..tex Bruntus Ö för jag vet att förutsättningarna är helt andra och ändå lyckas dom få till bilder i samma klass...många gånger mycket bättre då dom oftast inehåller mer känsla/stämning...det är sällan jag ser en djur/fågelbild från en amerikansk fotograf som inehåller mycket känsla/stämning...oftast är det ett porträtt eller en "actionbild".
 
Andreas K skrev:
Fin bild men det som drar ner intrycket är att fisken med 99.9% säkerhet var inhägnad under vattenytan med nät och gjusen dök ner och tog den och kameran var redan riggad.
Jag håller med. Bilden bör betraktas lite som en djurparksbild. Om man tittar på hans hemsida finns det bilder där gjusen har två fiskar i klorna, vilket inte händer så ofta i det vilda...

Men trots odlade regnbågslaxar som simmar ihopträngda i ett nät och inmatade fiskgjusar tycker jag att bilden är otroligt bra som bild betraktad. Men visst, han kunde varit tydligare med hur bilden tagits.

Denna bild faller lite på att det är fel fisk i klorna. Förutom detta stämmer allt. Det kunde hänt i det vilda! Jag tycker det är viktigt att skilja på en bra bild och en bra jakttrofé, dvs ett bild som fotografen kunnat ta endast genom stora strapatser och vedermödor.

/Pontus
 
Jag håller med Peter.
Visst är det fin teknik, men om man sätter upp en kontrollerad miljö så är det grymt mycket lättare att brassa på och få bra bilder.

Skandinaviska fotografer som får känsla och unika situationer på bild imponerar mycket mer på mig än motsvarande Amerikanska.

Amerikaner är ganska lata (oj vad jag generaliserar) när det gäller fotografering.
Vad menar jag med det, jo. Dom vill ha resultat direkt. Dom vill inte sitta i ett gömsle i 48 timmar för att eventuellt få en bild på t.ex en rördrom.

Nä dom plockar fram sin Ipod och brummar på med lite revir läten på några portabla högtalare och ut ur vassen kommer rördrommen för att jaga bort en konkurrent.

Eller alla fina uggle bilder där t.ex Hökuggla, Fjälluggla, Great Horned Owl kommer spikrakt emot fotografen på låg höjd med utspärrade klor precis innan den slår sitt byte.
Om du frågar fotografen hur bilden kom till så kommer du ofta få svaret att dom kastade ut en levande mus eller råtta på marken framför sig som rovfågeln sedan slår.

Visst dom får ju sina bilder men personligen skulle jag aldrig publicera en bild där jag lockat ut mitt objekt från dess naturliga rutin för att få min bild.

Tyvär så är det ju så att allmänheten vet inte hur dessa bilder kom till så det enda fotograferna får är applåder.
 
Pongu skrev:
Jag håller med. Bilden bör betraktas lite som en djurparksbild. Om man tittar på hans hemsida finns det bilder där gjusen har två fiskar i klorna, vilket inte händer så ofta i det vilda...

Men trots odlade regnbågslaxar som simmar ihopträngda i ett nät och inmatade fiskgjusar tycker jag att bilden är otroligt bra som bild betraktad. Men visst, han kunde varit tydligare med hur bilden tagits.

Denna bild faller lite på att det är fel fisk i klorna. Förutom detta stämmer allt. Det kunde hänt i det vilda! Jag tycker det är viktigt att skilja på en bra bild och en bra jakttrofé, dvs ett bild som fotografen kunnat ta endast genom stora strapatser och vedermödor.

/Pontus

Visst Pontus , det är en tekniskt bra bild.
Den skall som du säger hamna i kategorin zoo, eller studio bild.
Ogillar termen jakttrofe, det rimmar illa med vad naturfotografering handlar om, i alla fall för mig.

Tror jag har en mer traditionel inställning till vad naturfotografering är helt enkelt.
 
Andreas K skrev:
Jag håller med Peter.
Visst är det fin teknik, men om man sätter upp en kontrollerad miljö så är det grymt mycket lättare att brassa på och få bra bilder.

Skandinaviska fotografer som får känsla och unika situationer på bild imponerar mycket mer på mig än motsvarande Amerikanska.

Amerikaner är ganska lata (oj vad jag generaliserar) när det gäller fotografering.
Vad menar jag med det, jo. Dom vill ha resultat direkt. Dom vill inte sitta i ett gömsle i 48 timmar för att eventuellt få en bild på t.ex en rördrom.

Nä dom plockar fram sin Ipod och brummar på med lite revir läten på några portabla högtalare och ut ur vassen kommer rördrommen för att jaga bort en konkurrent.

Eller alla fina uggle bilder där t.ex Hökuggla, Fjälluggla, Great Horned Owl kommer spikrakt emot fotografen på låg höjd med utspärrade klor precis innan den slår sitt byte.
Om du frågar fotografen hur bilden kom till så kommer du ofta få svaret att dom kastade ut en levande mus eller råtta på marken framför sig som rovfågeln sedan slår.

Visst dom får ju sina bilder men personligen skulle jag aldrig publicera en bild där jag lockat ut mitt objekt från dess naturliga rutin för att få min bild.

Tyvär så är det ju så att allmänheten vet inte hur dessa bilder kom till så det enda fotograferna får är applåder.

O fan inte visste jag att dom flest körde med så "fula" knep....ja bilden faller helt klart när man få reda på sådana saker. Personligen tycker jag charmen med djur/fågelfoton är just arbetet,tiden mm som dom flesta "stora" skandinaviska fotografer och även andra för den delen lägger ner på att just få en bild på en viss art eller situation...måste kännas bytydligt roligare att komma hem med en bild som man verkligen har kämpat för att få,om inte annat så tycker jag värdet i en sådan bild är betydligt högre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.