Pongu
Aktiv medlem
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=4915172
Vad säger man... Han är helt otrolig den mannen...
/Pontus
Vad säger man... Han är helt otrolig den mannen...
/Pontus
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
--------------------------------------------------Sans skrev:
Vilket slags tele behövs för liknande bilder? Jag tyckte det stod att han legat gömd i 8 dagar innan han fick ta bilden. Det gäller att ha tålamod! )
-------------------------------------------------Andreas K skrev:
Angående rovfåglar och Nordamerika så finns det helt annorlunda mängder av dom.
Särskilt på vintern så koncentreras dom till områden där mat erbjuds.
Vithövdade örnar finns överallt, men dom flesta foton kommer från Iowa och från Homer eller Haines i Alaska.
I Homer så kan du fota vithövdade örnar med 12-24 och få full frame bilder då dom matas för hand av en kvinna vid namn Jean.
Örnarna i Iowa och Haines är vana vid folk som fotar dom då dom håller till nära bebyggelse.
Dvs det går inte att jämföra att fota dom med våra Havsörnar eller Kungsörnar.
Det är bara en fråga om att ha råd att åka dit när örnarna är där och du är i princip garanterad att få bra bilder om du är någorlunda duktig med din utrustning.
Vill inte på något sätt förta dom bilder som visas upp men det kan lätt ge intryck på Svenska fotografer att dom måste göra något galet eftersom dom Amerikanska fotograferna får så mycket fler bra bilder. Det är helt enkelt mer jobb att få en bra bild i Sverige.
Jag håller med. Bilden bör betraktas lite som en djurparksbild. Om man tittar på hans hemsida finns det bilder där gjusen har två fiskar i klorna, vilket inte händer så ofta i det vilda...Andreas K skrev:
Fin bild men det som drar ner intrycket är att fisken med 99.9% säkerhet var inhägnad under vattenytan med nät och gjusen dök ner och tog den och kameran var redan riggad.
Pongu skrev:
Jag håller med. Bilden bör betraktas lite som en djurparksbild. Om man tittar på hans hemsida finns det bilder där gjusen har två fiskar i klorna, vilket inte händer så ofta i det vilda...
Men trots odlade regnbågslaxar som simmar ihopträngda i ett nät och inmatade fiskgjusar tycker jag att bilden är otroligt bra som bild betraktad. Men visst, han kunde varit tydligare med hur bilden tagits.
Denna bild faller lite på att det är fel fisk i klorna. Förutom detta stämmer allt. Det kunde hänt i det vilda! Jag tycker det är viktigt att skilja på en bra bild och en bra jakttrofé, dvs ett bild som fotografen kunnat ta endast genom stora strapatser och vedermödor.
/Pontus
Andreas K skrev:
Jag håller med Peter.
Visst är det fin teknik, men om man sätter upp en kontrollerad miljö så är det grymt mycket lättare att brassa på och få bra bilder.
Skandinaviska fotografer som får känsla och unika situationer på bild imponerar mycket mer på mig än motsvarande Amerikanska.
Amerikaner är ganska lata (oj vad jag generaliserar) när det gäller fotografering.
Vad menar jag med det, jo. Dom vill ha resultat direkt. Dom vill inte sitta i ett gömsle i 48 timmar för att eventuellt få en bild på t.ex en rördrom.
Nä dom plockar fram sin Ipod och brummar på med lite revir läten på några portabla högtalare och ut ur vassen kommer rördrommen för att jaga bort en konkurrent.
Eller alla fina uggle bilder där t.ex Hökuggla, Fjälluggla, Great Horned Owl kommer spikrakt emot fotografen på låg höjd med utspärrade klor precis innan den slår sitt byte.
Om du frågar fotografen hur bilden kom till så kommer du ofta få svaret att dom kastade ut en levande mus eller råtta på marken framför sig som rovfågeln sedan slår.
Visst dom får ju sina bilder men personligen skulle jag aldrig publicera en bild där jag lockat ut mitt objekt från dess naturliga rutin för att få min bild.
Tyvär så är det ju så att allmänheten vet inte hur dessa bilder kom till så det enda fotograferna får är applåder.