Annons

Microtek vs. Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

skelett

Aktiv medlem
Såg precis att microtek släppt två nya filmscanners. En med 1800 dpi och en med 3600 dpi. Varit inställd på att köpa en minolta scan dual II om två veckor men dessa verkar bra plus att den första bara kostar 3795 kr på scandinavian photo jämfört med 4695 för minoltan. Jag behöver inte mer dpi än 1800 och tycker den verkar vara ett bra köp. Har försökt jämföra dess data med minoltan, t.ex typ av lampa, ccd, interface, hastigheter, filmhållare mm och hittar inga direkt avgörande skillnader. Har också läst fotosidans recensioner på minoltan.

Är det nån som har koll?

Här är länkar för er som orkar:
http://www.microtek.nl/Product.php?ThisPage=Scanners&Product=Detail&P_Id=64

http://www.minoltaeurope.com/cgi-bi...lish&Product=Dimage_Scan_Dual_II&Part=product

Tackar hemskt mycket för hjälpen!

Jag kan bara prata för mig själv, men jag skulle definitivt inte köpa den.

Minoltan är en vettig neg-scanner (har en själv), men den saknar en del vettiga funktioner, samt kan ha svårt att klara av täta negg o lite andra småfel man upptäcker då och då.Men för det priset den kostar är det ett rejält klipp!!

I det stora hela är den helt underbar, och jag ångrar inte mitt köp, men det står ändå utom allt tvivel att om jag hade haft 5000:- när jag köpte den hade det blivit en annan modell.

Mitt råd är att du skiter i att titta på priset, det skiljer ca 700:-, är man så dumsnål att man går efter priset när det är sån liten skillnad är jag rätt chockad.
Gå på kvalite och erkända märken, iaf då Microteken inte är etablerad och inte speciellt testad.

Kollade själv upp en gammal microtek scanner som fanns på marknaden innan jag köpte min Minolta, blev tex avrådd av scandinavian själva från att köpa den då dom ansåg den vara för dålig i förhållande till Minoltan för någorlunda seriöst bruk.
Hittade även recentioner på den gamla modellen ngnstans på nätet (adressen bortglömd) där den blev så nertrampad av kritikerna så den säkert var gråtfärdig, av alla recentioner på den fick den inte en enda bra röst. Detta fick mig verkligen att inse att Scandinavian nog inte bara var ute efter att sälja en dyrare scanner till mig.

/Tobbe

Tack för svaret.

Det man läser om minoltan... att den är slö, högljudd, drar in mycket damm, värdelös mjukvara och framför allt har helt felaktiga färger med lila och blå färgstick tycker jag INTE låter särskilt lockande. Frågan är vilka av dessa nackdelar microteks scanner har.

Microtek är ett av världens största märken på scanners. Kanske inte i sverige bara. Plus att de har flest modeller av filmscanners än något annat märke.

Tror den modell du nämner är microteks absolut billigaste filmscanner, FilmScan 35. Den har jag och tycker basically den har alla de problem folk säger att minoltan har: värdelösa färger, seg, scannar snett, dammig mm men de hycklar ju inte direkt med att det faktiskt är deras budget-leksaks-modell.

Nä, i det här fallet går jag inte på märket. Jag vill veta de rent tekniska skillnaderna. Det är ändå 900 kr som skilljer.

Microteks scanners verkar säljas av Jessops i england under Jessops-varumärket, och har fått schysst kritik i alla fall en engelsk tidning som jag läst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar