Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Microdrive?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis införskaffat en Canon 30D och undrar lite över Microdrive möjligheterna...

Någon som vet lite för och nackdelar,

+ såg att det var relativt billigt (5Gb för 1100:)
- Rörliga delar 3600 rpm, 1.0-inch hard disk (verkar ömtåligt)

Men vad betyder det i överföringshastighet Mb/s, finns det någon som använder på FS?

Lyckades hitta svar på mina frågor innan jag postade men postar ändå eftersom jag inte lyckades hitta något på FS då jag sökte:

3600 rpm ger ungefär 12Mb/s!

Slutsats Microdrive verkar kasst, eller har jag fel?

hej

har haft ett större antal, 8st, till D30 o D60, dessa har fungerat felfritt på resor både i asien, europa o usa.

dock, som du antyder, e de ruggit sega.

Så idag kör jag sandisk ultra II, bra o lagom snabba till rätt pengar.

Microdriven har spelat ut sin roll i fotosammanhang nu när flasminnen blivit så billiga. 1100 kr är ju mer pengar än 5 GB kostar om man köper flashminnen idag.

För ett par år sen var situationen en helt annan. Då kostade flashminnen flera gånger mer än microdrivar.

Jag kör själv mest med microdrive, men kommer nog att skaffa några GB flashminnen istället nu. När det är så billigt känns det inte som om det längre är värt det att löpa risken med rörliga delar. Hastigheter vet jag inget om, alla minnen jag haft har varit tillräckligt snabba.

Jag klämde på M80 på Photokina och den kändes bra. Gunnar från Canon hade dock ingen aning om varken pris eller lanseringsdatum. Men en inte allt för komplicerad gissning är att den kommer att hamna där Epsons P-4000 och Jobos motsvarande modell ligger på. Dvs. ca 7500:- för stora modellen och kanske en 4500:- för den mindre.

jimh skrev:
För ett par år sen var situationen en helt annan. Då kostade flashminnen flera gånger mer än microdrivar.

Ja, 4GB för 1700:- 2003 var riktigt billigt...eller hur. Att man fick OEM-Etikett får man stå ut med. Tror priset på motsvarande var 4500:- i Sverige vid tidpunkten (min funkar oxå fortfarande ;))

Jeppe skrev:
Tror priset på motsvarande var 4500:- i Sverige vid tidpunkten (min funkar oxå fortfarande ;))
Hehe, man får tacka för ebay-hjälpen ;)

4500 var väl vad en MD kostade i Sverige då. Minns du vad 2 x 2 GB flashminne kostade då?

Jag har haft 2st microdrive till min 350D.
Ett 1gb och ett 4gb. Båda två slutade fungera samtidigt och jag har ingen aning om varför!

Jag fick med 1 st IBM 1 GB Microdrive när jag köpte min första digitalkamera, en Casio QV4000 tror jag den hette. Det var våren 2002 och om jag inte minns galet så kostade enbart minneskortet löst då drygt 4000:- på Cyberphoto.

Jag har kvar detta minne och använder det ibland som reserv när jag är ute och inte har med min ImageTank G2. Det funkar bara fint men är lite långsamt, inte för att min Canon 300D är direkt snabb den heller.....

jimh skrev:
Hehe, man får tacka för ebay-hjälpen ;)

4500 var väl vad en MD kostade i Sverige då. Minns du vad 2 x 2 GB flashminne kostade då?

Nej, men det var klart dyrare än microdriven. Gissningsvis kostade de 3000:- / st. För det var ändå förhållandevis billigt med MD över CF då.

Kollade nu..och det var faktiskt 2004 som vi köpte.. Då låg priset på 3890:- för ett 2GB Sandisk standard och 4590:- för ett 2GB Ultra II. :)

När jag köpte min 10D, så funderade jag över vilka minneskort jag skulle ha. Det blev 3 st 256MB.. Till det facila priset av 895:- st :) 38 RAW-filer fick det plats.

Oj, tråden blev nästan en nostalgi tripp... Minns min första hårddisk på 40 Mb (Megabyte) inköpspris 4300:- anjo 1991 ;-)

Back to the future, 4500:- för 30GB tycker jag låter lite dyrt men det är klart OEM är ju OEM, hoppas den kommer snart och hinner sjunka lite i pris innan sommaren...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar