Annons

Microdrive Problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Thunderbird

Aktiv medlem
Hej.
Jag har en fråga till forumet
Har en Canon D60 med en 1GB Hitachi microdrive
Vid två tillfällen har den svikit.
Första gången ville den inte "starta". Det bara pep om den. Inte helt olikt en "vanlig" hårddisk som fastnat.
Detta ordnade sig, men idag kom nästa problem.
Efter en fotosession var det 74 kort kvar. Efter avstängning och uppstart av kameran var det helt plötsligt bara 34 kvar.
Vafalls!!
Dessutom kunde inte kortet läsas korrekt i kortläsaren, d.v.s ALLA kort var borta!!

Vill bara höra om någon råkat ut för liknande, eller om jag bara haft otur och fått en måndagsmicrodrive.

/ E

Hmm.. låter trist! Jag har en IBM Microdrive som jag har kört med sedan i September (ca 4500 bilder). Den har funkat helt utan anmärkningar. Jag planerar att köpa till ett 512 MB CF-kort att ha som extrakort, om Microdriven skulle svika en dag, bara så att man inte står utan kort. Men jag har inte haft några som helst problem med den.

Hej

Har 9st microdrivar på 1GB, de flesta från då D30:n kom ut. Har vait runt om i världen med dem utan problem.

DOCK, så lågformatterar jag dem alltid efter varje töming. DVS format FAT i datorn via en CF firewireläsare.

Du kan ha fått corrupt FAT på den, det e inte så svårt på D60/30 då strömmen dödas direkt du råkar öppna luckan lite för CF facket, och den har ju inget lås osv och du måste ju vänta rätt länge innan bufferten tömts. (Den röda lampan flashar)

Roine

Tack för snabba svar. Kan ha haft otur med luckan.
Får köra ett tag till. Ville bara kolla att det inte var någoto generellt problem.

Tack
/ E

Update

Hej.
En liten update för dom som är intresserade
Löste problemet genom att formatera, jo ni läste rätt, formatera kortet och sedan köra "GetDataBack" för Windows.
Fick till baka 49 av 50 kort. Tycker det var OK.

Skall följa din princip, roinek, och formatera korten efter varje session.

Tack alla

/ E

ANNONS