Annons

Microdrive fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat121029

Avslutat medlemskap
på Olympus sida, tekniska beskrivningen av 5060 kameran står det

* Data kan förloras eller skadas om Microdrive kort stöts eller tappas. xD-Picture Card eller CompactFlash rekommenderas för viktiga bilder.

Är det någon som har råkat ut för det?, vad är för nackdelar med sådana kort, blev lite osäker på vilken variant jag skall köpa nu.

Om storleken spelar roll så är det ett 4GB CF kort och ett 512XD jag letar efter

Med en sådan rekomendation är jag otroligt nöjd att jag valde xD till min Fujikamera, trots det lite högre priset(per Mb)

// Anders

Jag har en IBM 1GB Microdrive. Jag har inte haft några fysiska problem med kortet, men det är lite långsamt, och framför allt drar den mer batteri än ett vanligt CF kort.

jkene skrev:
Jag har en IBM 1GB Microdrive. Jag har inte haft några fysiska problem med kortet, men det är lite långsamt, och framför allt drar den mer batteri än ett vanligt CF kort.

Har använt ett likadant kort flitigt nu i 3 år. Har ALDRIG förlorat en pixel. Eftersom det är en hårddisk så får man förstås vara lite försiktig. Tappa den inte! Hanterar du den som du hanterar din kamera så är jag övertygad om att den håller. Jag har knappt märkt skillnad på strömförbrukning, men den laddar in data lite långsamt. Detta är oftast inte något problem om man inte fotar action utan natur som du verkar fota.
Lycka till!

En microdrive är betydligt känsligare för yttre påverkan än vad ett cf-kort är. Naturligtvis beror det på att precis som flera säger att ett microdrivekort är en liten hårddisk med fler rörliga delar än ett cf-kort.

Dessutom går det inte att frångå att en microdrive drar lite mer ström än ett cf-kort.

CF-korten har dessutom gått ner i pris - man kan få ett cf-kort på 1 GB för cirka 700 kronor plus moms. Jag har bytt ut min microdrive mot ett cf-kort därför att jag tar driven ur kameran och stoppar den i en kortläsare varje gång jag för över bilder till datorn.

//Micke

Jag har haft två 1 GB IBM respektive Hitachi microdrivar som pajjat. I båda fallen utan uppenbar yttre påverkan.

Nu kör jag mycket med två st 4 GB Hitachi microdrivar men kommer att ersätta dem med två st 2 GB SanDisk Ultra och endast ha microdrivarna som komplement.

jkene skrev:
Eftersom den i princip alltid sitter i kameran tror jag man har ett större problem än disk krasch om man tappar kameran.
Kenneth, det var därför jag skrev: Hanterar du den som du hanterar din kamera så är jag övertygad om att den håller.

Okej, funderar på ett vanligt CF och XD om dom är snabbare isåfall men det beror lite på hur mycket dom skiljer i pris. Det är hur jobbigt som hälst att vänta när man tar RAW bilder samtidigt som man väntar på att kameran sparar kortet, fiskarna verkar ju inte heller vilja hålla sig i stilla :)

När jag frågade Minoltas support för något
år sedan, sa de att Microdriven kunde ha problem med höga höjder och kyla.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto