Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro SD-kort i adapter till SD, långsammare?

Produkter
(logga in för att koppla)

jgallneby

Medlem
Hej,

Behöver era inputs, har en fråga:
Skall köpa SD kort samt har en del SD kort.
Om man använder mini SD som man sedan sätter i SD adapter och in i kameran blir dessa långsammare för kameran att hantera? Påverka det något?

Ser fram emot din hjälp, stort tack!

//Jonas

Senast redigerad av en moderator:
Nej, det är inte någon märkbar skillnad när kortet sitter i en adapter. Adaptern är helt passiv, leder bara över från den bredare kontakten i kameran till den smalare på kortet. Hastigheten beror på vilket micro-SD du har.

Däremot är det svårt att hitta riktigt snabba micro-SD, många är knappt märkta alls och väldigt långsamma. I en av mina kameror har jag Sandisk Extreme Pro MicroSD och märker ingen skillnad i hastighet mot Sandisk Extreme Pro (SD). Anlendingen är att minneskortet blev över efter mobilbyte.

Samsung har riktigt bra och snabba micro-SD-kort. Kör det med RAW och serietagning i min D750, D610, och även i mina Fuji-hus. Använder deras kort i serien Pro eller Pro+. Rekommenderas varmt.

Såg att jag hade missat på en grej. Du frågar om mini-SD. Det var längesen jag såg ett, och det enda mini-SD jag någonsin har haft var på 32 MB. Jag undrar så klart om du inte menade micro-SD, som är en mycket vanligare storlek.

Jag vet inte om det alls finns några stora eller snabba mini-SD, men om frågan gäller att använda kort du redan har, är det ju inte någon nackdel att ha en adapter till dem. Deras hastighet kommer inte att påverkas av att de sätts i en adapter. För alla SD, såväl de stora som mini och micro, är det precis samma gränssnitt, och adaptrarna leder bara över mellan de olika storlekarna på kontakterna.

Genom att det nu finns så många enheter som använder micro-SD, telefoner och plattor och en del kameror, har micro-SD blivit billigare, och en del av dem kan ha ganska mycket bättre pris än de större korten, men om man behöver hög överföringshastighet är det bra att hålla koll på vilket kort man köper.

Samsung har riktigt bra och snabba micro-SD-kort. Kör det med RAW och serietagning i min D750, D610, och även i mina Fuji-hus. Använder deras kort i serien Pro eller Pro+. Rekommenderas varmt.

Använder du adapter eller menar du att kamerorna tar Mikro SD.
Jag köpte några mikro SD i somras för kanske dubbla priset mot SD för bilkamera och aktionkamera, men dom är så små att dom är svåra att hantera.
Men bäst är ju att använda kabel till PCn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar