Annons

Micro SD inuti SD kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar med risk för att vara sist att upptäcka att SD kort innehåller micro SD kort om det är fler som upptäckt följande. Mitt SD kort enligt bilden har flera gånger varit oläsligt/skrivfel/läsfel i kamera och i min mac. Just idag tröttnade jag och bröt av det och upptäckte att det är ett microSD i ett SD hölje. Inte konstigt att det glappar, nu är det bortom räddning. Köptes billigt på elgiganten i Ystad på semestern för två år sedan då mitt andra kort fylldes upp. Jag vet inte om detta fabrikat är unikt/ovanligt eller inte men jag tänkte bara varna andra för det faktum att just mitt kort inte var pålitligt och kommer aldrig mer köpa detta fabrikat, om inte någon av er bekräftar att detta är vanligt förekommande. Jag brukar inte köra den norska testmetoden för tändstickor för att kontrollera att dem funkar när jag köper nya SD kort…..;-) Jag har stoppat in kortet i min Sandisk minneskortsadapter och kameran märker ingen skillnad just nu men ska prova lite bara på kul ett tag, det borde inte ställa till några bekymmer.

HansBF18E4D5-C4D5-4960-84C6-10EF2DBF6713.jpeg

Det är väl inte helt ovanligt att micro-SD levereras med en SD-adapter, jag har ett par sådana kort som jag använt i mina kameror. Själva minneschippet är ändå betydligt mindre än micro-SD-kortets ytterdimensioner. Jag vet inte hur det generellt är med SD-kort, men ifall man klämmer in ett micro-SD inuti utan att det finns någon möjlighet att få ut micro-SD-kortet utan att bryta sönder skalet så är det ju viktigt att kontakterna som används är tillförlitliga. Men att köra micro-SD i en adapter för SD är en fullt tillförlitlig och fullt kompatibel lösning under förutsättning att adaptern har god kvalitet.

Det är väl inte helt ovanligt att micro-SD levereras med en SD-adapter, jag har ett par sådana kort som jag använt i mina kameror. Själva minneschippet är ändå betydligt mindre än micro-SD-kortets ytterdimensioner. Jag vet inte hur det generellt är med SD-kort, men ifall man klämmer in ett micro-SD inuti utan att det finns någon möjlighet att få ut micro-SD-kortet utan att bryta sönder skalet så är det ju viktigt att kontakterna som används är tillförlitliga. Men att köra micro-SD i en adapter för SD är en fullt tillförlitlig och fullt kompatibel lösning under förutsättning att adaptern har god kvalitet.
Jag antar att det är just de fysiska anslutningarna som glappar, hela kortet kändes väldigt ”ihopkommet”, det andra microSD jag äger med adaptern har jag använt flitigt i min D800 så det är tillförlitligt.

Hej!

Jag undrar med risk för att vara sist att upptäcka att SD kort innehåller micro SD kort om det är fler som upptäckt följande. Mitt SD kort enligt bilden har flera gånger varit oläsligt/skrivfel/läsfel i kamera och i min mac. Just idag tröttnade jag och bröt av det och upptäckte att det är ett microSD i ett SD hölje. Inte konstigt att det glappar, nu är det bortom räddning. Köptes billigt på elgiganten i Ystad på semestern för två år sedan då mitt andra kort fylldes upp. Jag vet inte om detta fabrikat är unikt/ovanligt eller inte men jag tänkte bara varna andra för det faktum att just mitt kort inte var pålitligt och kommer aldrig mer köpa detta fabrikat, om inte någon av er bekräftar att detta är vanligt förekommande. Jag brukar inte köra den norska testmetoden för tändstickor för att kontrollera att dem funkar när jag köper nya SD kort…..;-) Jag har stoppat in kortet i min Sandisk minneskortsadapter och kameran märker ingen skillnad just nu men ska prova lite bara på kul ett tag, det borde inte ställa till några bekymmer.

HansVisa bilaga 159936
Du kan helt klart prova att stoppa ditt nyfunna micro-SD i en adapter så kanske den funkar problemfritt.
Annars är det ett värre fel än lite glapp.

Du kan helt klart prova att stoppa ditt nyfunna micro-SD i en adapter så kanske den funkar problemfritt.
Annars är det ett värre fel än lite glapp.
Hej!
Jag har redan testat lite idag och det funkade bra, lite som jag anade, men i långa loppet är det bättre med ett fullstort SD kort anser jag, microSD är lite pilliga ute i fält och det finns ingen läsare i macen för micro SD.

Hej!
Jag har redan testat lite idag och det funkade bra, lite som jag anade, men i långa loppet är det bättre med ett fullstort SD kort anser jag, microSD är lite pilliga ute i fält och det finns ingen läsare i macen för micro SD.
"Ute i fält" låter man själklart microSD-kortet sitta kvar i sin SD-adapter och man har förstås en adapter för varje kort. Har man väl pillat in kortet i adaptern sitter det kvar ganska säkert. Adaptrar är ganska billiga i inköp och dessutom brukar det i många fall följa med en sådan när man köper ett microSD-kort. Den lilla risk för fel i den extra kontakten mellan microSD och adapter som kan påverka funktionen avhjälps mycket lättare än i den konstruktion av SD-kort du hade eftersom det oftast handlar om oxid eller smuts på kontaktytorna, och ofta bör det räcka att ta ur kortet ur adaptern och sätta tillbaka det några gånger för att det ska fungera igen, annars kanske man får ta till någon rengöringsmetod eller byta adapter.

En tänkbar framtida utveckling på kameraområdet är kanske att kamerorna utrustas med microSD-kortplats. Den är hälften så stor som en SD-korthållare och man skulle kunna få plats med två sådana i kameran på samma utrymme som en SD-kortplats tar.

Förresten, den mac jag har saknar läsare för alla former av minneskort.

Är det någon garanti? Har du plockat isär något kort? Bara undrar.
Här pratar vi om sannolikheter, inte sanningar. Sannolikheter att ett dyrt kort pajar under en fototur är kanske 1 på miljonen, medan sannolikheten att ett billigt kort pajar under motsvarande tur kan vara en på 100. (siffrorna har jag hittat på själv, skall bara åskådliggöra vad jag menar).

Inte vet jag om Sandisk är dyra kort men ett sådant gick sönder för mig för några månader sedan. Det var ett mekaniskt fel där en kant brutits av på något sätt och därmed hamnade kortet snett i kameran. Borde naturligtvis ha öppnat och kollat om det var ett microSD inuti. Men tyvärr var inte denna tråd startad och jag hade själv inte en tanke på att detta skulle kunna vara möjligt

Här pratar vi om sannolikheter, inte sanningar. Sannolikheter att ett dyrt kort pajar under en fototur är kanske 1 på miljonen, medan sannolikheten att ett billigt kort pajar under motsvarande tur kan vara en på 100. (siffrorna har jag hittat på själv, skall bara åskådliggöra vad jag menar).
I min fråga menade jag inte om ett kort pajar utan om ett SD kort innehåller ett micro SD.
Alla kort kan paja, tom de dyra. Sannolikheten är större om du tar ut kortet från kamera och stoppar det sedan i läsare än om du låter det sitta i kamera och hämtar bilder direkt till datorn.

Ja, det är sannolikt dels den mekaniska hanteringen och eventuellt också skador från statisk elektricitet som kan knäcka ett kort. Kortsockeln för CF-kort är t.ex. väldigt känslig med många och smala kontaktstift. Dataöverföringen där är parallell så det blir många stift, till skillnad från SD som gör en seriell överföring. SD har alltså färre kontaktbleck men det är viktigt att de som finns ger god kontakt.

Det finns väl inte fler minneskortstillverkare än man har fingrar på en hand i världen.
Alltså chipet är säkert detsamma som sitter i både SD eller MicroSD.
Det finns många fördelar att tillverka små kort.
Energiförbrukning
Materialåtgång
Snabbhet

Är väl tre fördelar om jag kommer ihåg rätt.

Det är nog även en fråga om pris vid tillverkning då det är billigare att tillverka en sorts kort och en enkel adapter för att få två produktkategorier(SD och Micro SD) istället för att tillverka två helt olika sorters kort. Sedan går det ju argumentera att SD kortet är överflödigt då det redan är med en micro SD till SD adapter med nästan alla micro SD kort. Men en del vill bara köpa SD kort(är skyldig själv, det känns bättre på något vis) och då får de ha flera produkter för att möta marknaden.

Lite lurigt dock! Har aldrig sett på detta innan, men det låter fullt rimligt. Jag själv gillar SD kort mer då kortläsarna känns robustare än micro SD kortens. Min Lumix GX800 kör micro SD och den kan bråka en del om man tar ur och i kortet så jag låter bli och lever med den slöa usb kabeln.

Micro SD är inget man kan hantera på vintern när vantarna sitter på. Tacka vet jag CF.

I övrigt är det najs med de små korten som passar i allehanda olika utrustning, från android-mobiler till raspberry pi och laptops.

Med moderna SD/microSD-kort måste man vara en väldigt flitig fotograf eller filma mycket i 4K för att det ska finnas ett behov av att byta minneskort i fält. Under förutsättning att kameran stödjer det så finns det numera väldigt stora minneskort, upp till 1TB.

Kollade två av mina SD-kort. 32GB SanDisk Extreme Pro 45MB/s och 64GB SanDisk Extreme Pro 95MB/s.
Inga MicroSD i dem.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar