Annons

Micro Nikkor AI-s 55/2,8 och D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Seat7A

Medlem
Jag försöker använda mitt gamla macrobjektiv från 80-talet på min D300. Jag har naturligtvis lagt in det i kameran som ett non cpu objektiv. Vad jag inte blir klar över är att det verkar fungera helt ok på bländare 2,8 och 4 men på mindre bländare blir bilderna överexponerade. Är det nån som vet mer om detta?

Hälsningar

Thomas
 
Om du har ställt in rätt brännvidd och största bländare i non cpu objektiv så ska det fungera om objektivet är helt och friskt. Vad jag kan tänka mig är att bländarlamellerna inte är helt ok, det kan vara olja/fett på dom, och då hinner dom helt enkelt inte dra ihop sig mindre än till bländare 4.
 
Högst troligt är det som Tjoffen säger. Jag tror dessutom att just 55/2,8 ais drogs med just det problemet.

/K
 
Om du har ställt in rätt brännvidd och största bländare i non cpu objektiv så ska det fungera om objektivet är helt och friskt. Vad jag kan tänka mig är att bländarlamellerna inte är helt ok, det kan vara olja/fett på dom, och då hinner dom helt enkelt inte dra ihop sig mindre än till bländare 4.

Vanligt problem med olja som vandrat ut på bländaren på just 55mm micro-nikkor 2,8. Det finns diverse beskrivningar på nätet hur man själv tar isär och rengör, för den intresserade.
T.ex.:
http://akikorhonen.org/projects.php?action=view&id=774
 
Troligen är det som Mats och Hans Erik skriver att det finns olja på bländarlameller. Detta gör att nedbländnigsautomatiken inte fungerar eller är långsam - bländarlamellerna hinner inte komma till det inställda läge för mindre bländaröppning (f8, 11, 16 ..........) och bilden blir överexponerad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.