Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro-Nikkor 105mm f/2.8G VR som tele??

Produkter
(logga in för att koppla)
Maxieboy skrev:
Den gamla 105mm/2,8 D utan VR tycker jag är skarpare, fast långsammare!

Photozones mätningar förbryllar en del.

http://www.photozone.de/Reviews/46-...5mm-f28g-if-ed-vr-review--test-report?start=1

http://www.photozone.de/Reviews/46-...f-105mm-f28-d-review--lab-test-report?start=1

http://www.photozone.de/Reviews/46-...mm-f28-g-if-ed-vr-review--test-report?start=1

Deras tester görs på avstånd nära oändligheten. 105/2.8 VR har kanonvärden på f5.6 medan den gamla versionen ligger på en betydligt sämre nivå. 70-200/2.8 VR har inte testats på 105 mm men om mittskärpevärdet antas ligga mellan värdena på 70 mm och 135 mm har zoomen försumbart bättre skärpa än det nya macroobjektivet.

Det är många faktorer som avgör resultatet i det enskilda fallet: kvaliteten på det aktuella objektivexemplaret, matchningen mellan kameran och objektivet (risken för bak- eller frontfokus), fokuseringen, skakningsoskärpa mm.
 
Mitt ex stämmer bra överens med Photozones resultat, den är knivskarp på bländare f2,8-11, sen börjar diffraktionen bli noterbar, så skärpan är inget jag klagar över, inte AF hastigheten heller om man använder den som tänkt med limitern påslagen vid vanligt foto, mitt exemplar är fokus kontrollerat av Lasses, och var exakt.

/kent
 
Bokeh skrev:
Den skall vara bättre, har du kollat upp så att din utrustning fokuserar rätt, att du är nöjd med din fasta 50mm tyder på att kameran är rätt justerad i allafall, men dina AFS gluggar kan kanske behöva justeras.

/kent

Passade på att lämna in min D80, 18-70 & 105VR på Nikon när jag passerade Sthlm imorse. Väldigt trevligt bemötande och han som tog emot mig sa att 18-70 var nog det objektiv dom hade minst problem med och att dom inte skulle justera objektiven för dom var det oftast inget fel på och om dom justerade dom så skulle dom kunna fokusera fel på andra hus istället, typ 3h senare ringde han upp och sa att D80:n bakfokuserade lite och hade justerats...så jag tror dom bara kollade upp D80:n
Ska bli kul att se om det blir någon skillnad, hade ju känts bra om dom hade kollat upp objektiven lite närmare också.

/T
 
Det där låter skumt, dom ställer in huset efter ett 50mm/f1.4 objektiv som är Nikons referensglugg, men du upplevde ju att din kamera funkade bra med din 50mm glugg, den måste isåfall bakfokuserat med din glugg också, så du kan nog vänta dig ännu bättre resultat från din 50'a nu.

Att dom inte testade AFS gluggarna tycker jag var märkligt, det gjorde dom med mina i allafall, men först efter att dom kontrollerat att huset var ok, annars är det ju som sagt ingen ide, för då kommer dom att fokusera fel på andra hus som är rättinställda, men min utrustning var helt OK, både hus och AFS gluggarna fokuserade rätt, inte ens en finjustering behövdes, så förhoppningsvis är dina AFS gluggar OK också.

Var det Lasses i Björknäs som gjorde justeringen ?

/kent
 
Senast ändrad:
tobias_svensk skrev:
Hej, det var alltså på Nikon i Solna jag var in. Huvudkontoret antar jag? Kanske inte var smartast att lämna in där? :)
/T

Nej Lasse håller nog en högre standard :)
Hoppas att justeringen av kameran var det enda som behövdes för dig.

/kent
 
Min D80 / 105VR / 18-70 kom tillbaka från Nikon/Solna idag på posten och dom har justerat huset för lite bakfokusering men inte gjort nått åt objektiven för dom var ok står det (men jag kommer ihåg att han sa till mig när jag lämnade in dom att objektiven är det aldrig fel på, så jag tror inte ens att dom kollade dom)

Vid en snabb test så verkar 105VR funka bra men 18-70 är en katastrof och lägger fokus bakom min valda fokus. På ett avstånd av ca 40cm till det jag fokuserade på så ligger skärpan ca 1-2 cm bakom. Lite roligt pga att dom hade haft minst problem med 18-70 av alla objektiv dom har (kanske därför dom inte orkade testa det)

edit: vart kan man skicka det för justering? eller finns det nått ställe som är i närheten av norrköping/linköping?

/T
 
tobias_svensk skrev:
Min D80 / 105VR / 18-70 kom tillbaka från Nikon/Solna idag på posten och dom har justerat huset för lite bakfokusering men inte gjort nått åt objektiven för dom var ok står det (men jag kommer ihåg att han sa till mig när jag lämnade in dom att objektiven är det aldrig fel på, så jag tror inte ens att dom kollade dom)

Vid en snabb test så verkar 105VR funka bra men 18-70 är en katastrof och lägger fokus bakom min valda fokus. På ett avstånd av ca 40cm till det jag fokuserade på så ligger skärpan ca 1-2 cm bakom. Lite roligt pga att dom hade haft minst problem med 18-70 av alla objektiv dom har (kanske därför dom inte orkade testa det)

edit: vart kan man skicka det för justering? eller finns det nått ställe som är i närheten av norrköping/linköping?

/T
Inte så vitt jag vet. Fanns en gubbe i söderköping som gjorde jobb på analoga grejer. Han är dock inte så hemma på dagens teknik . Jag skulle föreslå Lasses kameraservice. Han är billigare och snabbare än övriga nikonverkstäder. Många tycker han är den som ger bäst service.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.