Annons

MF visning i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har en fråga om en funktion jag saknar på min K200D som fanns på gamla analoga ME Super, det är den cirkel som fanns i mitten av sökaren och som ändrades när man vred på fokuseringen, när fokus var rätt låg halvorna mitt för varandra om inte så var cirkeln sned.

Det vore inte dumt om det fanns på min nuvarande de gånger jag använder MF och det blir oftare med tiden, så finns den fast jag inte hittat den eller är det en funkton som hör till antikens analoga kameror??
 
Det är en funktion som prioriterats bort från kameror med autofokus och beror på mattskivans utformning. Mattskivor med snittbild gör sökaren lite ljussvagare och de fungerar inte så bra för ljussvaga zoomobjektiv som de flesta använder.

Dock går det att byta ut mattskivan hos de flesta systemkameror, har själv bytt ut mattskivan i min K10D till en med snittbild för att förenkla manuell fokus.
 
En variant finns...

Om du gör ett lätt tryck på avtryckaren och sen ställer skärpan på det som är mitt i bilden så får du både ljud och ljusbekräftelse på att skärpan hamnar rätt. Fungerar både på K200D och K20D.

Mvh
Lars
 
Om du gör ett lätt tryck på avtryckaren och sen ställer skärpan på det som är mitt i bilden så får du både ljud och ljusbekräftelse på att skärpan hamnar rätt. Fungerar både på K200D och K20D.

Mvh
Lars

Jaa jädrar i min låda det gjorde det, hade inte en aning om denna funktion men den kommer att användas framöver, tack för tipset ;-)

FS är verkligen en källa till ny kunskap tack vare sina kunniga och hjälpsamma medlemmar ;-)
 
Jaa jädrar i min låda det gjorde det, hade inte en aning om denna funktion men den kommer att användas framöver, tack för tipset ;-)

FS är verkligen en källa till ny kunskap tack vare sina kunniga och hjälpsamma medlemmar ;-)

Visst är det en fin funktion?! :) Älskar den i min kamera eftersom jag är lite halvblind (det är jag faktiskt inte, jag har väldigt skarp syn. Men inte när jag tittar genom en kamerasökare. Hur jag än gör blir det inte riktigt skarpt). Men som sagt, kör man mycket med manuella ljusstarka gluggar kan det vara en poäng att byta mattskiva. Dock kan man då få omvänt problem, att fokusering med mindre ljusstarka gluggar inte går så bra, då mattskivor anpassade för manuella gluggar ofta inte grejar svagare gluggar än f/3.5 speciellt bra.
 
Om du gör ett lätt tryck på avtryckaren och sen ställer skärpan på det som är mitt i bilden så får du både ljud och ljusbekräftelse på att skärpan hamnar rätt. Fungerar både på K200D och K20D.

Mvh
Lars

Jag läste på Pentaxforums att det där med att den piper och man ser det i sökren så är det ett litet glapp man kan röra på fokusringen utan att markeringen i sökren försvinner. Har testat detta, och det stämmer. Har tagit en bild efter det att det pipigt och angett med markering i sökren att det är i skärpa. Har sedan zoomat in i bildens mitt och kollat skärpan. Ibland har man träffat rätt och fått en überskärpt bild, andra gånger har det sett skarpt ut, men inte varit det vid inzoomning. Men det fungerar allt:)

///Anders S
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.