Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metzblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Hej.
Ska skaffa blixt till min Eos 5 mark2, funderar på om en Metzblixt är ett bra allternativ till Canons blixtar. Jag ska fota syrrans bröllop och det lär väll mest bli utomhusbilder.
För och nackdelar med att inte köpa Canons egna blixtar tages tacksamt emot.
Jag har försökt leta i forumet men hittar inte riktigt något bra svar.
//Jens

Bara fördelar

Jag har använd Metz i alla år.
Jag har oxå gett Speedlites en chans, men återvändt......

Metz ger mycket stabila resultat med Canon EOS.

Speciellt 58 AF 1 (och 2) digital.

Dubbla blitzrör, snabb uppladning, full kompatibel med Canon ETTL och styring från kamran, kommuniserar med ST E2 eller speedlites, uppgraderbar firmware.

Jag kann inte annat enn att anbefala Metz.

/ Emil

Dubbla blitzrör, snabb uppladning, full kompatibel med Canon ETTL och styring från kamran, kommuniserar med ST E2 eller speedlites, uppgraderbar firmware.

Ursäkta Jens om detta går lite utanför din fråga.

Farsgubben ska ha en blixt och tycker att canons 580 EX II är lite för dyr så han funderar på en metz.
Nu min fråga:
Jag har en 580 EX II och funderar om Metz kan användas som slav till en Canon? Så kunde jag och pappa isåfall låna av varandra för att experimentera med blixtar.

Hans

Ursäkta Jens om detta går lite utanför din fråga.

Farsgubben ska ha en blixt och tycker att canons 580 EX II är lite för dyr så han funderar på en metz.
Nu min fråga:
Jag har en 580 EX II och funderar om Metz kan användas som slav till en Canon? Så kunde jag och pappa isåfall låna av varandra för att experimentera med blixtar.

Hans

Ja. De nya digitalblixtarna från Metz är fullt kompatibla med canon's system..
Som slav eller master med Speedlites eller ST E-2.

Det enda lille problemet med Metz är at det inte finnas någon manual på svenska, bara tysk, engelsk och spanska (tror jag). Men inställningar från de EOS som har detta i menyen blir ju på svenska...........

Se ljuset, köp Metz :)

/ Emil

Den stora nya Metzen(AF-2) är ju ca 4-500kr dyrare än 580EXII. Varför inte köpa orginal då??
Som enda blixt skulle jag nog välja 580'n men som komplement skulle nog AF-1 vara ett bra alternativ. Lite kraftigare än 430EXII men inte så mycket dyrare. Bra för strobisten...
Är Metzarna kompatibla med Eos 7D föresten?? Så man kan styra dom från den.
/M

Det jag ser som fördel med Metz är att de har en liten extrablixt som man kan koppla in vid behov. Sen har de även egen alternativ blixtstyrning med hjälp av fotodiod och då slipper man förblixten som får folk att blinka och som även triggar äldre slavmottagare fel.

Nackdelen är att Metz har ganska lång urladdningstid på full effekt.

Jag antar att du menar "uppladdningstid ?

Nackdelen är att Metz har ganska lång urladdningstid på full effekt.

Men om det är så; så har du fel.

Speelite 580 EX II recycling time min / max 0.1 / 6 sek
Metz 58 AF-2 recycling time min / max 0,1 / 4.5 sek.

( båda med samma batterier)

Til "campokatt": Ja dom är kompatibla med 7D ( alla Metzar med firmware-uppgradering)

Til "rogka566": Hela nya serien kan användas som E-TTL slav til til Speedlite. 58'orna oxå som master.

Spec. här: http://www.metz.de/en/photo-electronics/product-families/system-flash-units.html

Senast ändrad:
Jag tittade priserna, och konstaterade samma sak, efter mitt inlägg så jag tror det lutar mot 430 EX II

Eller Metz 50 AF-1..... Om du redan har en 580EXII.....
Blev själv lite sugen på två sånna för utomhusporträtt osv... Två sånna genom ett paraply så börjar det ju bli användbart :)
/M

Potatis och morötter..........

......är inte riktigt det samma ;-)

Stora Metz'en är överlegsen d.o. Speedlite.
Stabiliteten i ljusflödet, speciellt vid snabba bildserier är mycket bättre med Metz.
2 blixtrör och bättre utlysning vid vidvinkel är oxå av stort värde tycker jag.

MEN; Focus Nordic prisar Metz för högt i Sverige. Kolla Ware House Express eller Speed Grafic som Niclas länkade till. Räknas frakten från England med, så sparar man SEK 750 på en 58'a.
Nästan ingen skillnad på 50'an.

NB! Jag har inte provision från Metz.................är bara glad ;-)

Prisjämförelse Canon och Metz i Euro och frakt till Finland.

58 af-2 335€ från dnet24.de
58 af-1 296€ från speed graphics UK
50 af-1 220€ från dnet24.de
48 af-1 209€ från topshot.fi (Säljer knappast till Sverige)
44af-1 185€ från topfoto.de (köpte mitt 70-200/2.8 härifrån, förskottsbetalning till konto och långsam frakt)
430 EX II 219€ från dv-cut.de
580 EX II 389€ från dv-cut.de

Cyberphoto har billiga Canon och dyra Metz

Senast ändrad:
Men om det är så; så har du fel.

Speelite 580 EX II recycling time min / max 0.1 / 6 sek
Metz 58 AF-2 recycling time min / max 0,1 / 4.5 sek.

( båda med samma batterier)

Til "campokatt": Ja dom är kompatibla med 7D ( alla Metzar med firmware-uppgradering)

Til "rogka566": Hela nya serien kan användas som E-TTL slav til til Speedlite. 58'orna oxå som master.

Spec. här: http://www.metz.de/en/photo-electronics/product-families/system-flash-units.html

Nope! Jag menar urladdningstid. På full effekt laddar Metz 58 ur sig på 1/125s medan Canon 580 bara behöver 1/1000s. Detta spelar roll ifall man vill frysa rörelser och borde även kunna ge underexponerade bilder vid högre blixtsync som ex 1/250s vilket de flesta bättre kameror klarar. Det senare har jag inte provat själv.

Annars så gillar jag Metz pga. dess inbyggda ljusmätning.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto