Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metz blixt till Olympus digital!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mecablitz 44 AF-4 O

Metz blixten Mecablitz 44 AF-4 O är kraftigare än FL-36, men ej lika stark som FL-50. Den kan dock bara vinklas i vertikalled, medan FL-36 & FL-50 även kan roteras horisontellt, vilket är till nytta då du fotar i porträtt-läge.

Om man jämför blixtarna på t.ex en gammal Olympus OM-4:
Ledtalet är 36 (85mm) för FL-36 och 20 (24mm).
Ledtalet är 44 (105mm) för Metz och 34 (50mm).
Ledtalet är 50 (85mm) för FL-50 och 28 (24mm).

Olympus FL-36 väger utan batterier 210g och 44 AF-4 O väger 400g.
Olympus FL-36 tar 2 batterier, medan jag antar att Metz tar 4 dito.

Det finns trevliga tillbehör till Metz blixten, såsom t.ex. Bounce diffuser 54-23.

Metz blixten verkar rejäl, och jag skulle gärna tänka mig en kraftigare blixt än min nuvarande FL-36, då någonting helst med ledtal över 50.
 
Utanför trådskaparens fråga, men jag har en gammal Sunpak 4205 som jag trodde hade gjort sitt, men den är helt användbar. Den kör förvisso med FP kontakt, men exponeringen blir utmärkt och färgtemperaturen likaså.
Plåtar man inte såmycket med blixt kan det vara värt att kontrollera ifall någon av ens gamla blixtar fortfarande fungerar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.