Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Metz 54 MZ-3
- Trådstartare interdom
- Start datum
Nilfisken
Aktiv medlem
Tjena,
jag kör en 7D med Metz 54 MZ-3 och SCA M06. Den fixar HSS utan problem och ger grymt fina exponeringar. Det enda den inte kan (som Minoltablixtarna ska kunna) är HSS i trådlöst läge. Vad den dock kan (och Minolta inte kan) är att ta blixtar utan förblixt genom en egen ljusmätning. Detta kan dock inte göras i HSS. Jag är GRYMT nöjd med min Metz! Har själv aldrig använt 5600 men det talas en hel del om exponeringsproblem på andra forum ihop med 7D.
Mvh, Oskar
jag kör en 7D med Metz 54 MZ-3 och SCA M06. Den fixar HSS utan problem och ger grymt fina exponeringar. Det enda den inte kan (som Minoltablixtarna ska kunna) är HSS i trådlöst läge. Vad den dock kan (och Minolta inte kan) är att ta blixtar utan förblixt genom en egen ljusmätning. Detta kan dock inte göras i HSS. Jag är GRYMT nöjd med min Metz! Har själv aldrig använt 5600 men det talas en hel del om exponeringsproblem på andra forum ihop med 7D.
Mvh, Oskar
Nilfisken
Aktiv medlem
Yes,
efter att vi korstestat blixtarna stod det rätt klart att adaptern inte var frisk. Jag ringde cyberphoto, fick ett returnummer, skickade upp adaptern och fick en ny dagen efter (och en ny snickers!). Cyberphoto kan det där med kundservice! Tack för att jag fick testa med din blixt! När jag väl monterade den nya adaptern så fungerar allt.
/Oskar
efter att vi korstestat blixtarna stod det rätt klart att adaptern inte var frisk. Jag ringde cyberphoto, fick ett returnummer, skickade upp adaptern och fick en ny dagen efter (och en ny snickers!). Cyberphoto kan det där med kundservice! Tack för att jag fick testa med din blixt! När jag väl monterade den nya adaptern så fungerar allt.
/Oskar
js1
Aktiv medlem
Nilfisken skrev:
Yes,
/Oskar
Kalas...!!
Nilfisken
Aktiv medlem
är det någon skillnad mellan Metz 54 MZ-3 och Metz 54 MZ-4?
Jag är inte helt säker men så vitt jag förstår så är det ingen skillnad för Minoltas del. Jag har fattat det som att MZ-4 och MZ-4i (tror det finns en sån också) endast är annorlunda om du använder Canon eller Nikon. Minoltas blixtmätningsmetod ska ha varit oförändrad sedan MZ-3 dök upp. Se bara till att du får rätt adapter annars kan inte blixten samarbeta med kameran fullt ut. Det ska fungera med SCA 3302 M5, men M6 är den Metz själva rekommenderar. Man kan kolla vilken adapter version man har genom att trycka in "mode" och "select" knapparna samtidigt som man slår på blixten (blixten ska inte vara monterad på kameran!). I displayen står det då SCA och ett nummer som är adapterns programvaruversion (samt FL 11, vet inte vad det står för). Kan vara bra och kolla då äldre adaptrar i vissa fall kan vara uppdaterade. Min gamla adapter fungerade endast bra i "Auto"-läget men efter att jag fick den nya så får jag alla funktioner att samarbeta fullt ut.
/Oskar
Jag är inte helt säker men så vitt jag förstår så är det ingen skillnad för Minoltas del. Jag har fattat det som att MZ-4 och MZ-4i (tror det finns en sån också) endast är annorlunda om du använder Canon eller Nikon. Minoltas blixtmätningsmetod ska ha varit oförändrad sedan MZ-3 dök upp. Se bara till att du får rätt adapter annars kan inte blixten samarbeta med kameran fullt ut. Det ska fungera med SCA 3302 M5, men M6 är den Metz själva rekommenderar. Man kan kolla vilken adapter version man har genom att trycka in "mode" och "select" knapparna samtidigt som man slår på blixten (blixten ska inte vara monterad på kameran!). I displayen står det då SCA och ett nummer som är adapterns programvaruversion (samt FL 11, vet inte vad det står för). Kan vara bra och kolla då äldre adaptrar i vissa fall kan vara uppdaterade. Min gamla adapter fungerade endast bra i "Auto"-läget men efter att jag fick den nya så får jag alla funktioner att samarbeta fullt ut.
/Oskar
Anddje
Aktiv medlem
Inte så mycket som man skulle kunna tro, det är mest knapparna och greppet som är likt (men 7D är större, troligen lite 9 i greppet), en "riktig 7D" med samma funktioner som 7:an skulle spöa skiten ut 7DnNilfisken skrev:
Har inte testat blixten med analog kamera men det bör funka bra eftersom 7D är baserad till stor del på Dynax 7.
Min Sigmablixt funkar bra på både 7D och 7, så en Metz med fot för 7D (M6) borde funka på 7:an tycker jag.
DanielSand
Aktiv medlem
interdom skrev:
Vad är den värd? 3-4 år gammal, inga synliga fel, och lite använd. Är 1000 kr rimligt?
Såldes en på tradera för 1500:- för ett tag sen, tror den var 5-6 år (rätta mig om jag minns fel), så 1000:- är ett mycket rimligt pris.
Nw2
Avslutat medlemskap
Jag har själv en Metz 54 MZ-3 och jag trivs med den som fan. Uunderbar att jobba med och rent ärligt: jag kan bra 50% av funktionerna (en äkta man slänger bruksanvisningen) , men jag trivs som Bingo Rimér på en Bordell
Klart värd 1000 kr (köpte min för 3000 kr år 2002)
Niklas
Besök gärna min hemsida: www.niklaswibom.com
Klart värd 1000 kr (köpte min för 3000 kr år 2002)
Niklas
Besök gärna min hemsida: www.niklaswibom.com
Gunnar D
Aktiv medlem
interdom
Aktiv medlem
Nu har jag fått hem blixten. Den är alltså begagnad och tyvärr upptäcker jag en liten spricka i blixthuvudet. Jag kontaktar säljaren som bedyrar att det inte fanns någon spricka när han skickade den.
Så, nu står jag inför ett svårt beslut; ska jag behålla en blixt som verkar fungera, men som har en liten skavank, som inte påverkar utlysningen, eftersom sprickan finnns i "glaset" vid sidan om blixthuvudet? Blixten är sliten även på andra ställen, något som säljaren glömde nämna...
Hur gör jag?
Så, nu står jag inför ett svårt beslut; ska jag behålla en blixt som verkar fungera, men som har en liten skavank, som inte påverkar utlysningen, eftersom sprickan finnns i "glaset" vid sidan om blixthuvudet? Blixten är sliten även på andra ställen, något som säljaren glömde nämna...
Hur gör jag?
DanielSand
Aktiv medlem
Om blixten fungerar felfritt så hade jag isf försökt att få tillbaka lite av pengarna eftersom den var i sämre skick än vad säljaren sa. Om säljaren vägrar att ge rabatt så är det svårt val, du har ju fått en bra och stark blixt för 1000:-. Jag hade förmodligen behållt den ändå om den inte såg allför risig ut.
Nilfisken
Aktiv medlem
Om funktionen inte påverkas av sprickan så skulle jag behållt blixten! Om den fungerar som den ska så är Metz 54:an en utmärkt blixt. Du får inte en bättre utan att betala minst 2000-3000 kronor mer. Försökra dig bara om att sprickan inte sitter så att den lätt kan "växa" vid belastning och liknande. Oavsett om säljaren har rätt eller om han ljugit om skicket så är det alltid tråkligt när saker inte är så fina som man förväntat sig, men låt inte det förstöra glädjen över att du har en GRYM blixt i din ägo. Vad har du för SCA-adapter till den?
Mvh, Oskar
Mvh, Oskar
Gunnar D
Aktiv medlem
Borra små stopphål i ändarna på sprickan och droppa försiktigt i lite superepoxi eller liknande i hålen. Skrapa oxå lite i sprickan så det blir en liten fördjupning och lägg tunt med epoxi i där oxå, då växer inte sprickan och du riskerar inte att få in fukt.
OBS, hålen ska vara 1-2 mm och undvik att få in spån i blixten, en dammsugare som suger vartefter du borrar kan vara bra.
För 1000:- är det säkert en bra affär även om säljaren bluffad dig lite. Hoppas det inte var någon här på FS, för vi gör väl inte så mot varandra?
OBS, hålen ska vara 1-2 mm och undvik att få in spån i blixten, en dammsugare som suger vartefter du borrar kan vara bra.
För 1000:- är det säkert en bra affär även om säljaren bluffad dig lite. Hoppas det inte var någon här på FS, för vi gör väl inte så mot varandra?
interdom
Aktiv medlem
tack för alla svar! men jag är fortfarande villrådig; håller på att diskutera med säljaren, som verkar ovetande om skadan. han skickade blixten i en box för en digitalkamera; kan det vara så att personalen på posten blev frestade och öppnade förpackningen? händer sådant?
adaptern heter SCA 3302 till en analog Dynax 7. är det en bra kombination?
adaptern heter SCA 3302 till en analog Dynax 7. är det en bra kombination?