Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Metz 45 CT-5
- Trådstartare frsk
- Start datum
Det som är mest speciellt med 45 CT-5 är att den till skillnad från CT-4 och CT-3 inte har Adapter-systemet SCA 300 utan SCA 500.
Annars är det inte så mycket konstigt med blixten.
Det finns TTL, några olika arbetsbländare om man kör med kamera utan TTL samt några manuella lägen.
Strömförsörjningen kan vara olika, 6 st alkaliska eller Ni-Mh, ackar, extern ström från batteri eller el.
Eftersom lillebror 45 CT-4 sälja i lätt modifierat skick under namnet 45 CL-4 så finns släkert mycket information på Metz hemsida.
Annars är det inte så mycket konstigt med blixten.
Det finns TTL, några olika arbetsbländare om man kör med kamera utan TTL samt några manuella lägen.
Strömförsörjningen kan vara olika, 6 st alkaliska eller Ni-Mh, ackar, extern ström från batteri eller el.
Eftersom lillebror 45 CT-4 sälja i lätt modifierat skick under namnet 45 CL-4 så finns släkert mycket information på Metz hemsida.
frsk
Aktiv medlem
Tack för svaret. Jag laddade ned manualen till CL-4 på Metz hemsida. Och den kommer jag ha stor glädje av. Men vet du vilka kablar som behövs för att TTL-en ska fungera på CT-5:an och en Nikon F90X?
Och sitter någon annan på en manual till en CT-5:a eller vet var man kan ladda ned dem så hör av er!
/ Fredrik
Och sitter någon annan på en manual till en CT-5:a eller vet var man kan ladda ned dem så hör av er!
/ Fredrik
Jag känner till en snubbe som säljer och reparerar Metz. Han har alla adaptrar som finns.
Ska kolla vad han heter. Återkommer.
Ska kolla vad han heter. Återkommer.
Kontakta:
Sundedahl Teknik
0522-662 177
Sundedahl Teknik
0522-662 177
Har vetat, men glömt. En knapp stänger av "datorinformationen". Det var lite high-tech på 80-talet med löjligt idag, det kanske är den.
Filliam
Medlem
Vahh?
Jag har några frågor runt 45 CT-5:an
Läste någon stans här på fotosidan att metz 45rna skickar ut en stark stöm i synk kontakten?
Jag försökte mäta, men märkte inget.
Sen försöker jag köra den manuelt, tycker den slår med samma styrka hela tiden. Jag fattar f*n inte hur jag ska göra, är det jag som är blåst eller??
Jag har några frågor runt 45 CT-5:an
Läste någon stans här på fotosidan att metz 45rna skickar ut en stark stöm i synk kontakten?
Sen försöker jag köra den manuelt, tycker den slår med samma styrka hela tiden. Jag fattar f*n inte hur jag ska göra, är det jag som är blåst eller??
Re: Vahh?
Tror jag absolut inte på. Det finns gamla studioblixtar från 60-70-talet som kan vara lite farliga för blixtskon, men kopplar du på pc-kontakten så är det inga problem hur som helst.
I manuellt läge bränner den på med full styrka. På en del modeller som CT-4 finns M 1/2 och M 1/4 som ger halv eller kvarts effekt. På skalan på toppen kan du läsa ut på vilket avstånd och med vilken bländare du får rätt exponering vid ett visst iso-tal. men helst ska man använda manuellt med lös blixtmätare.
Det finns också ett läge som heter W som står för winder och som ger lägre effekt och som är bra om man vill ta många bilder per sekund.
Annars är det automatiklägena eller via TTL-kabel som gäller.
Filliam skrev:
Tror jag absolut inte på. Det finns gamla studioblixtar från 60-70-talet som kan vara lite farliga för blixtskon, men kopplar du på pc-kontakten så är det inga problem hur som helst.
I manuellt läge bränner den på med full styrka. På en del modeller som CT-4 finns M 1/2 och M 1/4 som ger halv eller kvarts effekt. På skalan på toppen kan du läsa ut på vilket avstånd och med vilken bländare du får rätt exponering vid ett visst iso-tal. men helst ska man använda manuellt med lös blixtmätare.
Det finns också ett läge som heter W som står för winder och som ger lägre effekt och som är bra om man vill ta många bilder per sekund.
Annars är det automatiklägena eller via TTL-kabel som gäller.